Sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen er en gammel kampsak. Her fra Sørlandsbanens 75 års-jubileum i 2013. Foto: Reidar Kollstad
Prosjektleder for Jernbaneforum Sør, Reidar Braathen Foto: Kjetil Reite
bystyretrepresentanter00041.jpg
Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen på Kjevik. Foto: Kjartan Bjelland

— Jeg er skuffet over at ikke sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen ligger inne. Selv om KVU-en (konsekvensutredningen, red.anm.) for prosjektet ikke er ferdigstilt, hadde det gjort seg med en oppstartbevilgning, sier varaordfører i Kristiansand, Jørgen Kristiansen, dagen etter at transportetatenes innspill til Nasjonal Transportplan for 2018- 29 er lagt fram.

Han er klar for kamp og ber Sørlandet stå sammen om prosjektet. Og han er ikke den eneste.

Fra Vestfold til Rogaland

Sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen er en gammel kampsak. Her fra Sørlandsbanens 75 års-jubileum i 2013. Foto: Reidar Kollstad

— Vi vil jobbe hardt for at alle fra Vestfold til Rogaland står sammen om dette prosjektet. Både på grunn av miljøforbedringene den nye banen kan gi, men også for de positive effektene sammenkoblingen av de store vekstområdene i Stavanger og Oslo kan føre til for hele kysten, sier prosjektleder for Jernbaneforum Sør, Reidar Braathen.Han er imidlertid bekymret over flere forhold.

Mangler ytre intercity

— At Grenlandsbanen (sammenkoblingen mellom Sørlandsbanen og Vestfoldbanen, journ.anm.) ikke er med i NTP, er ikke bra i det hele tatt. Samtidig er heller ikke intercity-strekningen mellom Tønsberg og Porsgrunn med i transportplanen, noe som er helt nødvendig for å få sammenkoblingen til å fungere godt. I motsatt ende av banen, mellom Stavanger og Egersund, går det aldeles for sakte med utbyggingen av dobbeltspor, sier Braathen.

Nå vil han sette alle kluter til for å endre på dette før NTP’en bankes gjennom på Stortinget neste sommer.

Prosjektleder for Jernbaneforum Sør, Reidar Braathen Foto: Kjetil Reite

— På Jernbaneforum 2016 vil vi utfordre samferdselsministeren og jernbanedirektøren på fjerntogstrategien. Vi har også bestilt en rapport som viser at kystjernbanen kan bli et betydelig svar på klimautfordringene, og vil holde seminarer rundt dette på Arendalsuka. Vi ligger ikke på latsida, sier Braathen.

- En skam

Daglig leder for Stiftelsen Miljøfyrtårn, Ann Kristin Ytreberg, som i en kronikk i februar kalte sammenkoblingen av Sørlands- og Vestfoldbanen en genistrek, går enda lengre enn Braathen og Kristiansen.

— Det er en skam at man ikke kan prioritere jernbanesatsing mellom de store byene i Nasjonal Transportplan. For at næringslivet på Sørøstlandet skal kunne ta miljøvennlige transportvalg, som også er bedriftsøkonomisk lønnsomme, må det tilrettelegges for moderne og effektiv persontransport med tog. Genistreken er et viktig konkret jernbaneprosjekt som bør realiseres, sier hun.

- Det største og viktigste jernbaneprosjektet

Hos NHO Agder er man også interessert i å få realisert sammenkoblingen av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.

— Dette er utvilsomt det største og viktigste jernbaneprosjektet for landsdelen, noe jeg også tror transportetatene ser, sier rådgiver Trond Madsen.

Han mener argumentene som fremkommer her vil være avgjørende for hvordan transportetatene videre prioriterer prosjektet.

Gartnerløkka

For varaordføreren er det imidlertid ikke bare manglende prioritering av Grenlandsbanen som skaper bekymring. Det gjør også ny E 39 Gartnerløkka - Kolsdalen.

bystyretrepresentanter00041.jpg

— Jeg er skuffet og overrasket over at Gartnerløkka kun ligger inne med høy ramme, for hvis Stortinget ikke vedtar den høyeste rammen er prosjektet ute. Og Gartnerløkka, som kanskje er Sørlandets viktigste knutepunkt, er det første prosjektet vi vil begynne med i bymiljøpakka, sier Kristiansen, som mener årets NTP er mindre interessant enn tidligere.- Prioriteringene til Nye Veier, som kommer denne uka, er vel så viktige for oss. Ny E 39 er kanskje det viktigste prosjektet for Kristiansand og landsdelen under ett, sier Kristiansen og avslutter med litt ros.

- Ikke bare surmule

— Vi må ikke bare surmule heller. Jeg er fornøyd med statlig finansiering av sykkelekspressveien og veldig godt fornøyd med at Kjevik-veien ligger inne for alle økonomiske rammer. Samtidig har vi en fin dialog med samferdselsministeren og den sittende regjeringen har gjort mye mer for samferdsel i landsdelen enn hva den rødgrønne regjeringa gjorde.

- Kan ikke vente 6-7 år

Madsen i NHO Agder er på sin side positiv til at ny Kjevik-vei omtales som en av landets mest lønnsomme, men mener prosjektet må realiseres tidligere enn planlagt.

— Det er vel ikke bygd en meter motorvei på Sørlandet siden veien mellom Kristiansand og Grimstad åpnet, og det er mye som skal tas tak i her sør. Det er tunge interessser som taler for å starte opp både med Kjevik-veien, som har stor samfunnsøkonomisk lønnsomhet, og Gartnerløkka-prosjektet, som er et trafikknutepunkt for havn, jernbane og vei. Vi kan ikke vente i 6-7 år før man kommer i gang, sier Madsen.

Vil kjempe for oppstart av Kjevik-vei i 2018

Lufthavnsjefen på Kjevik, Arne Johan Johnsen, er svært tilfreds med at den nye Kjevik-veien er løftet ut av bypakka og lagt inn i NTP'en.

Lufthavnsjef Arne Johan Johnsen på Kjevik. Foto: Kjartan Bjelland

— Samtidig må vi gjøre det vi kan for å få startet veibyggingen så tidlig som mulig, sier Johnsen.Han viser til at samferdselsdepartementets egne retningslinjer fra 2015 fastslår at samfunnsøkonomisk lønnsomhet skal være avgjørende, og at ny Kjevik-vei, som en av landets mest lønnsomme veier å bygge, bør ligge godt an.

— Målet er å få til oppstart i 2018, og vi vil be om møte med Vegvesenet for å forhøre oss om reguleringsplanlegging og høringsrunde så fort som mulig, sier lufthavnsjefen.

Motkonjunkturtiltak

- Hvordan er denne veien så viktig?

— For landsdelen som helhet vil dette prosjektet kunne være et motkonjunkturtiltak i en tid der oljeleverandørindustrien sliter. Vi bør bruke dårlige tider på å rigge oss for neste opptur, som mange har anslått vil komme alt i 2018. Den eksisterende veien vil heller ikke tåle trafikkveksten, som er anslått å dobles fram mot 2040. Og for å kunne videreutvikle næringsområdene i og rundt lufthavnen, som hotell, cargo og øvrig næringsvirksomhet, er vi avhengig av bedre ankomst, svarer Johnsen.