— Folk i denne bransjen er blitt så ordentlige. Det var mer liv og røre før, sier Jan Andersen (75) og gliser.

Et par generasjoner reklameinteresserte og -bevisste sørlendinger vil huske ham som «Jan A», skiensgutten som gjorde konas hjemby til sin egen i 1969 og jobbet kreativt for andre før han startet Jan Andersen Reklamebyrå i 1974. Førtiårsjubileet ble nylig markert med champagnelunsj hos kunden Kilden.

I dag er navnet Aptum Kommunikasjon AS. Tulla Wahlstedt (64), som var lei av lærerstudier i Bergen, sa opp deltidsjobben hos Kvinnefronten og flyttet hjem til byen i 1978, fikk til sin egen forbauselse jobb i en slik kvinneundertrykkende og generelt tvilsom bransje - og fant raskt ut at hun trivdes. I 1994 ble hun daglig leder, hovedeier året etter. Da hadde nemlig moderne teknologi gjort sitt inntog i bransjen og Jan A var «kommet på selgeren», som han sier. Nå holder han hus på Odderøya og maler bilder på gamlemåten.

Jan Andersen ansatte Tulla Wahlstedt i reklamebyåret sitt i 1978. Nå er han pensjonist, hun har vært daglig leder siden 1994 og eier fra året etter. Nå, ved førtiårsjubileet for etableringen, skuer de tilbake på en tidvis turbulent bransje. Bildet de holder mellom seg, innbrakte nasjonal gullmedalje på 1980-tallet. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Sidrumpet— Nå er altså navnet Aptum Kommunikasjon. Hva er forskjellen på reklame og kommunikasjon?

— Det er ikke lett å forklare og i praksis er forskjellen liten. Men med tiden er «reklamebyrå» blitt et litt sidrumpet uttrykk. For oss betyr «kommunikasjon» reklame i vid forstand. Det omfatter blant annet PR også, forklarer Tulla Wahlstedt.

Her må det straks understrekes at Aptum har sunn økonomi og har drevet med overskudd i mange år på rad. Men det er sannelig ikke bransjestandard.

LES OGSÅ:

— Hvorfor er det så mange røde resultattall i kommunikasjonsbransjen?

— Jeg tror hovedforklaringen er at det er vanskelig å tjene på kreative timer. Du setter opp et timebudsjett, men så vil ikke den kreative gi seg før hun eller han er fornøyd, og da kan det gå med atskillig flere timer. At vi har klart oss såpass bra, skyldes ikke minst at vi har vært opptatt av å holde avtale leveringsfrister og priser, mener Wahlstedt - administrator «med forståelse for hva som virker og ikke», som hun sier.

Og turbulent

— Og hvorfor er det så stadig vekk navnebytter, overganger, nydannelser, oppsplittinger og den slags i bransjen?

— Det henger nok sammen med den samme mangelen på lønnsomhet. Kreative mennesker går lei av restriksjoner som skyldes svak økonomi og vil heller prøve på egen hånd, eventuelt sammen med noen beslektede sjeler. Men da gjelder det ikke å vokse for raskt og sterkt. Da blir man for avhengig av kundenes betalingsvilje, og det har en tendens til å gå galt, fastslår Jan Andersen.

LES OGSÅ:

Da han selv startet opp i 1974, var han alene. Nå har Aptum 18 ansatte.

— Og ikke minst har vi en stabil, god kundeportefølje. Dagens Color Line har vært med oss siden vi startet og de het Fred. Olsen. Vi har Spareskillingsbanken, forteller Tulla Wahlstedt og nevner flere navn.

— Boen Bruk var blant de aller første, småmimrer Jan Andersen. Så kan han ikke dy seg:

— Galskapen må ikke forsvinne helt fra bransjen. Den trengs.

Voldsomme teknologiendringer

Teknologiendringene har vært voldsomme i løpet av de 40 årene Jan Andersen Reklamebyrå/Aptum Kommunikasjon har eksistert.

At vi har klart oss såpass bra, skyldes ikke minst at vi har vært opptatt av å holde avtale leveringsfrister og priser

— Vi drev med «paste up», som var å klistre på papp. Og vi strevde med Letracet-bokstaver som ble overført til papir. Det fantes egne satsbyråer og egne reprobyråer. Det var matriser og alt mulig rart, og sveiving i mørkerom. Det første dataanlegget vårt kostet 250.000 kroner, ble kun brukt til regnskap og gikk stadig i stykker. Jeg husker et daglyskamera som var større enn et standard møtebord, minnes Jan Andersen.

Da de første Mac-ene kom tidlig på 1990-tallet, brakte de med seg den nye tiden for alvor.

— Men da hadde mange flinke mennesker forlatt bransjen. De klarte ikke teknologiovergangen, forteller Jan A.