KRISTIANSAND: — Vi var nok et av de aller minste byråene på et tidspunkt. Nå er vi 17 ansatte, det meste vi har vært noen gang. Jeg har ansatt tre nye i år, forteller daglig leder i Aptum, Tulla Wahlstedt.

Hun har vært i gamet i over 35 år. I en alder av 63 kan Tulla Wahlstedt røpe at hun aldri har trivdes bedre på jobb.

— Det er utrolig gøy i denne bransjen. Jeg hadde aldri drømt om å holde på så lenge, men jeg kjenner meg ikke trøtt og jeg blir i alle fall i noen år til, sier hun.

Viser nøkternhet

Da den økonomiske krisen skylte inn over landet i 2008 og 2009, og traff kommunikasjonsbransjen med et brak, satt Wahlstedt og Aptum stille i båten. Det gjorde de også i årene som fulgte.

— Vi så at det ene firmaet etter det andre vokste fra oss, og økte til både 30 og 40 ansatte. Vi var en liten gjeng, på det minste var vi nede i 10-12 ansatte, men jeg var opptatt av å vise nøkternhet og jobbe beinhardt gjennom de årene. Det føler jeg vi får igjen for nå, uttaler hun.

— Samtidig er det viktig å understreke at vi ikke har tenkt til å vokse så mye mer. 20 er en magisk grense. Jeg er opptatt av å skape stabilitet og trygghet for de som jobber her, supplerer hun.

Satser på pr

Nå peiler de seg inn på pr, og har også styrket kompetansen på sosiale medier.

— Vi har jobbet veldig mye med print, design og merkevarebygging hittil, men vi så at det var et lite hull på pr, og det hadde vi lyst til å styrke oss på, sier Wahlstedt.

2012 ble, ifølge Aptum-lederen, et relativt godt år med "et lite plussresultat". 2013 ser også lovende ut, påpeker hun.

— Det ser positivt ut så langt, vi håver ikke inn penger, men vi sviver rundt.

— Har dere tatt konkurrentens kunder?

— Nei, jeg tror ikke nødvendigvis det er sånn. Vi har vunnet noen viktige anbudsrunder de siste årene, det er langsiktige kontrakter som gjør at vi har skaffet oss en god posisjon. Vi vant Kilden i 2011, og i fjor vant vi kontrakt med AKT og Xstrata. I tillegg jobber vi mye med Color Line, som har vært en kunde hos oss lenge. Vi har vært gode på å pleie de kundeforholdene vi har hatt, vi har jo vært i denne bransjen lenge, sier Wahlstedt.

Fundament: - 2012 var et tøft år

— Vi har gjort noen endringer i Fundament som har vært helt nødvendige. 2012 var et tøft år, det samme var 2011, og derfor har vi tatt grep nå, sier Øystein Hjorthaug, daglig leder i Fundament Kommunikasjon.

Totalt er det fire medarbeidere som har forlatt firmaet i løpet av det siste halvåret.

— To har valgt å gå videre med nye utfordringer, og så er det to engasjementer som vi har avsluttet, forklarer Hjorthaug.

Han mener flere aktører i bransjen nå gjennomgår helt nødvendige korrigeringer etter katastrofeårene 2009 og 2010. — Da Dale + Bang og Recommended ble absorbert av Gevir i 2010, så var det kun Fundament og Aptum som sto tilbake. Vi ville være offensive å satse, og det gjorde vi, men den satsningen har vært tøff å absorbere, sier Hjorthaug, som har jobbet i bransjen i 12. år.

To av dem som har forlatt Fundament denne våren, Christian Bråthen-Nordland og Jostein Syvertsen, har startet opp eget reklamefirma, S & B-N, og har tatt med seg kunder fra Fundament, som Hennig-Olsen Is og Fly Nonstop.

— Sånn er det gjerne, at kundene velger å bli den personen de har jobbet tettest med. Men vi sitter igjen med flere viktige kunder. ABCenter, som er en bærende kunde hos oss, er høyst til stede fortsatt, det samme er både Skanska og BRG. I tillegg signerte vi nylig en stor avtale med Agderposten. Så jeg er moderat optimist for 2013, mai og juni har vært gode måneder, sier Hjorthaug.

Gevir vokser

For åtte-ni måneder siden gjorde Gevir en viktig kursendring, ifølge daglig leder Jarl Sindland. Kommunikasjonsbyrået som i 2011 fusjonerte med Osigraf, Recommended og Dale + Bang har rundt 25 ansatte og skal styrke stallen.

— Vi er inne i en veldig god periode og har en bra reserve. Vi gjorde en dreining i fjor mot digitale kommunikasjonsløsninger som ikke var så etterspurte. Vi ønsket å distansere oss fra de andre byråene og satser nå på digitale løsninger for små og mellomstore bedrifter. De store klarer seg stort sett selv, forteller Sindland.

Gevir søker nå etter kreativ webutvikler og prosjektleder/digital rådgiver.

De leverer tjenester innen design, reklame, rådgivning, interaktivt/digitalt og ekspress.

Kundemassen er stort sett fra Sørlandet, men byrået leverer også tjenester til bedrifter i Oslo.

Mediepartner sier opp tre ansatte

Kommunikasjonsselskapet Mediepartner ble startet av tidligere Fædrelandsvennen-ansatte i 2004. Etter mange solide år med god ordretilgang, har selskapet siste året merket mindre etterspørsel, særlig etter trykte produksjoner.

Tre medarbeidere har fått beskjed om at de mister jobben. Ytterligere to ansatte er permittert 50 prosent. Etter stillingskuttet er det åtte ansatte igjen.

Vigsnes 2.jpg Foto: Torstein Øen

— På det meste var vi 12, men besluttet å redusere på grunn av redusert ordretilgang. Vi rammes av det samme som avisene gjør. Vi er de siste i bransjen som må nedbemanne. Dette er første gang vi har sagt opp eller permittert noen, sier en av tre medeiere, kommunikasjonsrådgiver Eirik Vigsnes. Mediepartner har gradvis mistet Fædrelandsvennen, men har fortsatt Color Line, Agder energi og Statens vegvesen.