— Besøket tidlig i sesongen var bra, men det vanvittige sommerværet i juli gjorde at folk i større grad valgte andre aktiviteter. Og det er i høysesongen at inntjeningen er på sitt beste, sier Reidar Fuglestad.

Han er administrerende direktør i Dyreparken Utvikling AS, og dermed konsernsjef for det som normalt omtales som bare «Dyreparken»: park-, eiendoms-, overnattings- og badelandsselskapene, 50 prosent av Scandic Dyreparken Hotel samt diverse annet.

Nå foreligger 2014-fasit. Omsetningen endte på rekordhøye 326 millioner kroner, men resultatet har vært bedre før - jevnfør Fuglestads kommentar.

Besøkstallet har også vært høyere; 899.000 gjester er riktignok flere enn i 2013, men under rekorden på 975.000 fra 2012. Så målet om én million besøkende er ikke nådd. Kanskje skjer det i år, for som styret for Dyreparken Utvikling skriver i sin beretning for 2014: «For 2015 kan det se ut som om kostnadsnivået i utlandet medfører at flere vurderer å ha sin ferie i Norge.«

Med andre ord: Oljeprisfall er ikke bare negativt for Sørlandets næringsliv. Det resulterende kronekursfallet er godt nytt for landsdelens reiselivslokomotiv.

Som 2013

— Egentlig ble 2014 på nivå med 2013, men det er noen poster som jeg gjerne kan nevne. Vi brukte ti millioner kroner på tv-reklame, resultatet fra overnattingstilbudene bedret seg med fem millioner kroner, vi skrev ned de fem millioner kronene vi gikk inn med i golfbanen på Bjåvann i 2004/2005 - vi må bare innse at vi ikke får pengene tilbake - og vi måtte betale fem mill. mer i skatt, lyder det i rask rekkefølge fra Reidar Fuglestad, som egentlig høres ganske fornøyd ut.

Bortsett fra det med juliværet, da.

Egentlig virker han ganske godt fornøyd med 2014-resultatet, konsernsjef Reidar Fuglestad i Dyreparken Utvikling AS. Foto: Jørgen Steffensen

Nå satses det tungt på Hakkebakkeskogen, inklusive et togsett hvor vognene nylig viste seg å veie tre tonn, ikke de antatte 1,8 tonn. 28 millioner kroner legges det ned i attraksjonen, som ifølge konsernstyret er i verdensklasse.

Så vil det vise seg om den kan være med på å løse Dyreparkens kanskje største utfordring. Som det samme styret skriver: «Vi jobber systematisk for å utvide sesongen og har spesiell fokus på perioden fra påske til og med høstferie».

Ikke minst innen de kapitalkrevende overnattingstilbudene savnes høst-, vinter— og vårgjester sårt.

1208 ansatte

Dyreparken, som eies av Per G. Braathen, er en svær arbeidsgiver. I fjor var det 100 fast ansatte og intet mindre enn 1060 sesongmedarbeidere.

I sum ble det 1208 personer på lønningslisten og 230 utførte årsverk. «Dyreparken er regionens desidert største arbeidsgiver for ungdom (...)», som det heter i styreberetningen. Og som alltid gjennomgår de unge et systematisk opplæringsprogram innen kundebehandling og service.

PS: At en utpreget sommer-sesongbedrift som Dyreparken ikke har all verdens betalingsevne midt på tjukkeste vinteren, må vel kunne tilgis på den ytterste dag.

Dyreparken Utvikling AS (konsern)
20142013
Inntekter326,5303,3
Ord. avskrivninger37,036,5
Driftsresultat30,635,1
Resultat før skatt17,027,1
Anleggsmidler478,8480,7
Omløpsmidler139,9139,9
Egenkapital126,8133,3
Langsiktig gjeld308,3352,6
Kortsiktig gjeld183,6134,8
Regnskapets info.nivå{smile}{smile}
Inntjening{smile}{smile}
Betalingsevne{sad}{numb}
Egenkapitalandel{smile}{smile}
(Alle tall i millioner kroner)