Kenneth M. Rødland leier ut bilen sin gjennom Nabobil, og sier han finansierer bilholdet sitt på det. Foto: Heida Gudmundsdottir

KRISTIANSAND: De to kristiansanderne deltar i hvert sitt bildelingskonsept. Rødland leier ut sin nye Audi gjennom Nabobil, mens Fisher-Høyrem har kjøpt seg inn i Bilkollektivet.

— Jeg bor midt i Kvadraturen og fant ut at bilen min ble veldig mye stående. I fjor kjørte jeg kun 4000 kilometer. Jeg synes det var for galt at den bare skulle stå så mye, og tenkte at det var greit å få inn noen kroner. Det er jo veldig dyrt å ha en ny bil. Det har fungert veldig bra å leie den ut, sier Kenneth M. Rødland.

Mye utleid

Delingsøkonomi har fått fotfeste i flere næringer, også på Sørlandet. Overnattingstilbudet Airbnb har over 300 hus, rom eller leiligheter i Kristiansands-regionen. Flere bildelingskonsepter finnes i landsdelen, mens både tilhengerutleie og leksehjelp er blant tingene som er på vei.

Kenneth M. Rødland leier ut bilen sin gjennom Nabobil, og sier han finansierer bilholdet sitt på det. Foto: Heida Gudmundsdottir

Kåre M. Rødland har lagt ut annonse for sin Audi A3 på nettsiden til Nabobil. Så kan kunder som ønsker en leiebil gå inn på siden og søke etter en bil de er interessert i og bestille. En del av leieprisen går til Nabobil AS. Resten er inntekt for bilens eier. I Kristiansand finnes det 25 biler på nettsiden med priser fra 250 til 1600 kroner døgnet.Rødland ligger i det lavere sjiktet og har hatt bilen mye utleid de to månedene han har vært med.

— Bilen er veldig mye utleid og dette betaler bilholdet mitt, sier Rødland. Han sier at han er nøye med å svare raskt og gi god service slik at han kommer høyt på ratingen og får gode kommentarer. Det ser folk mye på når de bruker slike delingstjenester.

2000 delte biler

Nabobil ble lansert i september i fjor og har allerede 2000 biler i systemet sitt. På Sørlandet er det cirka 50 biler til leie, rundt halvparten i Kristiansand.

— Vi vokser på Sørlandet som i resten av landet. I Norge har vi ukentlig vokst med 10 prosent i hele 2015, sier administrerende direktør Even Heggernes.

Han sier at bakgrunnen for deres firma er at det i Norge finnes 2,5 millioner biler som i gjennomsnitt brukes fem prosent av tiden.

— Vi har gjort det mulig for dem som eier bil å tjene tilbake noen kroner på investeringen sin, sier Heggernes. Han er sikker på at de skal vokse, og at det kan redusere tallet på biler i Norge.

— En undersøkelse fra Sifo sier at 13 prosent av befolkningen kunne tenke seg å dele bil. Det ville gitt 300.000 delte biler. Hvis vi kommer dit, så vil det ikke være 2,5 millioner biler i Norge, sier Heggernes.

Bilkollektiv

Et annet bildelingskonsept som finnes på Sørlandet er Bilkollektivet. Her er Stefan Fischer-Høyrem kunde.

— Vi slipper å ha egen bil og kan bruke penger på andre ting i stedet, som å reise eller kjøpe denne parsellen i kolonihagen, sier Stefan og kona Linda. Med to elsykler, den ene med plass til begge barna i en kasse foran, har de syklet de få meterne fra Lund til Kongsgård. Linda sykler daglig til Hånes der hun jobber på Ansgarskolen.

Stefan Fischer-Høyrem klarer seg uten bil i det daglige. Da sykler han gjerne med barna Aline og Leon foran på elsykkelen. Pengene de sparer på å ikke ha bil har de blant annet brukt i kolonihagen. Foto: Roald Ankersen

— Det er både miljøaspekt og økonomi som gjør at vi ikke har bil. Utfordringen er at alt legges til rette for bilkjøring, og så er det forventninger til at alle har bil, sier Stefan. De klarer seg likevel uten. Med medlemskap i Bilkollektivet får de dekket bilbehovet sitt.I Bilkollektivet betaler man seg inn med et innskudd som man får tilbake når man selger seg ut. Deretter betaler man en årlig sum og timepris og kilometerpris når man har bil.

— Det fungerer veldig bra for oss. Når vi reiser til familie på Vestlandet har vi tatt tog til Stavanger og hentet bil ved togstasjonen og reist videre. Når man er medlem et sted kan man også bruke biler i andre byer.

Bilkollektivet har tre biler til rådighet i Kristiansand, i tillegg til i Oslo, Tromsø og Stavanger.

Vil at folk skal dele på hengerne

Bjørnar Valbø er tilhenger av delingsøkonomi.

— Veldig mange har tilhengere stående, som kun brukes noen få ganger i året. Ved å legge dem inn i vår portal kan de få noe igjen for kapitalen sin, sier Bjørnar Valbø i Grimstad. Han har nylig startet hengerdeling.no, en nettportal privatpersoner kan bruke til å leie ut hengeren sin.

Bjørnar Valbø vil at flere skal dele på tilhengeren sin. Foto: Roald Ankersen

Omtale i Grimstad Adressetidende har gjort at det foreløpig er klart flest hengere til leie i Grimstad, men målet er at tjenesten skal bli landsdekkende.Valbø sier at delingsøkonomi både kan bli billigere for forbrukeren og at det er miljøvennlig.

Han har også et annet konsept på gang. Det handler om delingsøkonomi på tjenestesiden.

— Til skolestart skal vi lansere leksehjelptjenesten godtprestert.no. Der kan leksehjelperne legge informasjon om hva de kan og når de er ledige inn i en portal, så kan foreldre bestille, sier Bjørnar Valbø.

- Positivt at det etablerte utfordres

NHO mener tradisjonelle bedrifter må innse at delingsøkonomi er kommet for å bli, og vil spille på lag med den nye næringen fremfor å kjempe imot.

— Vi kan egentlig mene hva vi vil, men det er kommet. Og det kommer mer og mer, sier regiondirektør i NHO Siri Mathiesen. Hun sier at de i utgangspunktet er positive til delingsøkonomi fordi næringslivet alltid vil tjene på dynamikk.

Siri Mathiesen, regiondirektør i NHO. Foto: Heida Gudmundsdottir

— Det utfordrer det etablerte, og det er positivt. Vi får bevegelse, sier Mathiesen. Hun legger til at man likevel må forsøke å få det inn i et system, og ser problemstillinger som kan dukke opp. Svart arbeid kan være et av dem.Mathiesen sier at overnatting gjennom Airbnb ser ut til å være næringen som er kommet lengst på Sørlandet.

— Jeg sitter i rådet til Arendalsuka. Der henviser vi til Airbnb og Finn for at gjestene skal finne overnatting, sier Mathiesen. Hun trekker også fram bilutleie, reise, transport, og arbeidskraft gjennom småjobber hos Finn.no.

Gjennom småjobber tilbyr nesten 600 personer i Agder-fylkene sine tjenester.