KRISTIANSAND: — Siste buss hjem gikk halv tre, men stemningen var god og jeg ville ikke hjem, forteller Vaibhav Bhutoria (29), mannen bak den kommende mobil-appen PenguinUp, om nyttårsfeiringen i Kristiansand for et par år siden.

Torsdag presenterte han et sørlandsk case innen delingsøkonomi for omlag 100 deltagere på Digitalkonferansen.

Les også:

Taxideling

Og resultatet av Bhutorias nyttårsfeiring som inkluderte to timers ventetid og 400 kroner i taxiutgifter, kan bli en av Sørlandets første selskap basert på den nye delingsøkonomien.

— Noen måneder etter nyttårsfeiringen var jeg i Barcelona. Siden jeg var sent ute til flyet, ble det taxi nok en gang, men denne gang delte jeg den med en annen. Da tenkte jeg at jeg trenger ikke å satse på å være heldig. Dette kan jo løses med en tjeneste, forteller Bhutoria.

Slik fungerer det

Kort fortalt går tjenesten ut på at du registrerer din reise i appen, som så leter opp andre som skal samme vei som deg, før den foreslår beste møteplass og lar brukeren godkjenne reiseforslaget. Inntektsmulighetene ligger i et formidlingsgebyr som appen tar når du gjennomfører reisen.

Yngre brukere

PenguinUp, som både er en webtjeneste og mobilapp, skal lanseres like over sommeren. Fem personer er involvert i prosjektet, som har kontor i EVA-senteret. Tjenesten skal først og fremst rette seg mot dem som er født fra siste del av 80-åra til første del av 90-åra.

— De som vil spare penger, se verden og bevare miljøet skal brukes oss, forteller Bhutoria, som også ser muligheter innen samkjøring.

Dyre sørlandstaxier

Tjenesten skal først testes i Kristiansand for å sjekke etterspørselen i markedet.

— Sørlandske taxier er blant de dyreste i landet. Det er for galt at det koster 99 kroner å fly til Gdansk, men 400 kroner for å bli kjørt fra sentrum til Kjevik, sa Bhutoria i sin presentasjon.

Dersom tjenesten slår til er Norge og verden neste stopp for PenguinUp og Bhutoria, som ikke frykter konkurransen fra taxinæringen eller Uber.

— Vi skal ikke konkurrere med taxinæringen, men jobbe med dem. Gjennom tjenesten tror vi at vi kan skaffe nye kunder til taxiene. Folk som ikke brukte drosje før, sier gründeren.

Pingviner

Vaibhav Bhutoria presenterte torsdag et sørlandsk case innen delingsøkonomi for omlag 100 deltagere på Digitalkonferansen. Over sommeren lanseres tjenesten i Kristiansand. Foto: Reidar Kollstad

Og selv om det var tilfeldig at Bhutoria havnet i Kristiansand, er ikke navnet på tjenesten det.— Joyride var det første navneforslaget, men noen venninner av meg tipset meg om at det nødvendigvis ikke var så bra forslag, humrer Bhutoria.

Derimot var pingvinene, som ifølge Bhutoria er sosiale og uavhengige dyr på samme tid, bor i koloni og må være effektive for å holde seg i live, et bra symbol.

— Så er jo pingviner godt likt i Norge også, sier Bhutoria og sikter til pingvinen Nils Olav som både har vært æresmedlem og maskot for den norske garde.

- Veldig interessant marked

Otto Isaksen, leder av Digin-klyngen og konferansier for dagen, er også mentor for PenguinUp.

— Det er et veldig interessant marked de går inn i. Unge folk mellom 16 og 30 år er opptatt av å spare både penger og miljø, samtidig som drosjeselskapene kan få nye kunder.

- Er dette Sørlandet første selskap basert på delingsøkonomien?

— Det er i alle fall det første selskapet som har definert seg som det. Selv om feriesentre og andre tilsvarende virksomheter nok kan si de har drevet med delingsøkonomi i lang tid allerede, svarer Isaksen.

- Trenger ikke en drill, men et hull i veggen

Først ut på torsdagens konferanse var direktør for digitalisering og fornying i Abelia, Christine Korme.

— Jeg trenger ikke en drill, men et hull i veggen. En rekke ting støver ned 90 prosent av tiden, så hvorfor ikke tjene penger på dem i stedet, spurte Christine Korme, direktør for digitalisering og fornying i Abelia.

Hun var en av foredragsholderne under Digitalkonferansen, avholdt i CoWorks lokaler i Markens gate, hvor delingsøkonomi var dagens tema.

Even Heggernes, Nabobil. Foto: Richard Nodeland

— Delingsøkonomi er en plattform som kobler tilbud og etterspørsel. Ta Nabobil som et eksempel, et selskap basert på ubrukte biler og en app, sa Korme under sitt foredrag.

- Fornøyde kunder

Leder for Nabobil, Even Heggernes, viste til at hemmeligheten for et selskap som jobber med delingsøkonomi er fornøyde kunder.

— Vi ser ikke på kundene som brukere, men som businesspartnere. Inviter kundene på kaffe, pizza eller pils og hør hva de tenker, sa Heggernes.

Christine Korme, Abelia. Foto: Richard Nodeland

Fornøyd arrangør

Fornøyd var også dagens konferansier, Digin-leder Otto Isaksen.

— Med tanke på alle konferansene som arrangeres i byen, er vi godt fornøyd med rundt 100 deltakere, sier Isaksen.