Dette er bil én, straks klar for avgang. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Her kjører første bil ut porten hos Boss Industri og Mek. Verksted med kurs mot Oslo. Lass nummer to er i ferd med å klargjøres. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Mobilkrana har inntatt posisjon, men ikke begynt på selve løftet ennå. 22 meter broelement i stål står fortsatt i ro. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Dette broelementet er 22 meter langt og skal sammenføyes med andre elementer. Totalt blir gang- og sykkelbroa på 80 meter. Dekket, med ståldingsene som stikker opp, blir fylt opp med betong. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Mobilkran og to spesialtransportbiler står klare på Bossmyra denne mandagsmorgenen. Foto: Rune Øidne Reinertsen
Og der var 22 meter stål straks nede på planet! Foto: Rune Øidne Reinertsen
Dette er arbeidslaget som har produsert broelementene som nå sendes til Oslo: Foran f.v. Dao Chu Van, Tach Hung Dinh, Nguyen Van Hung, Dang Minh Xuat og Ho Van Tan. Bak f.v. Pawel Radwanski , Eduardo Ganac, Krister Jensen og Markus Håbesland. Anh Dung og Ly Van Coung var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— De er 22 meter lange, men ikke så brede at vi trenger politieskorte, sier Elin Vatne.

Det er tidlig mandagsmorgen hos Boss Industri og Mek. Verksted i Vågsbygd i Kristiansand. Vatne er daglig leder for den tradisjonsrike bedriften og følger nøye med. Hun skal nemlig se to spesialtransportlass forlate området med retning Oslo, hvor de skal inngå i ei ny, 80 meter lang gangbro over Ytre Ringvei, ikke langt fra Ikea på Furuset. Og riktignok har Boss lang erfaring med stålarbeider, men ikke til broer. De siste årene har det gått mye i underleveranser til andre Node-bedrifter, men i det markedet er det jo lite lystelig for tiden.

Så dermed er Boss Industri og Mek. Verksted blitt brobygger.

Elin Vatne er daglig leder for Boss Industri og Mek. Verksted. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Avgjørende med sertifisering— At vi er sertifisert for bærende konstruksjoner, var avgjørende for denne jobben. Og ikke minst er de ansatte utrolig flinke til å få ting til. Nå skal et lag inn til Oslo for å montere elementene, og det er tydelig at de gleder seg, forteller Elin Vatne.

I løpet av en måned eller to kan broa åpnes for syklister og fotgjengere. Da vil fire transporter á to biler ha tatt turen fra Bossmyra, hver med ti tonn på planet.

— Det er alltid spennende med nye ting. Utfordringen her har særlig vært svingen på broa. Riktignok får vi ferdige konstruksjonstegninger, men det betyr ikke at fagkunnskap hos produksjonsbedriften er uvesentlig - tvert i mot!

Redusert med ti prosent

— Ved årsskiftet hadde dere 40 ansatte. Hvordan ser det ut nå?

Dette er arbeidslaget som har produsert broelementene som nå sendes til Oslo: Foran f.v. Dao Chu Van, Tach Hung Dinh, Nguyen Van Hung, Dang Minh Xuat og Ho Van Tan. Bak f.v. Pawel Radwanski , Eduardo Ganac, Krister Jensen og Markus Håbesland. Anh Dung og Ly Van Coung var ikke til stede da bildet ble tatt. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Tallet er 36. Dessverre måtte vi si opp to, mens to har sluttet ved naturlig avgang. Når vi beveger oss inn i nye markeder som her, er ikke alltid kapasitetsbehovet mellom de forskjellige avdelingene våre som det var mens vi jobbet mest mot olje- og gassmarkedet.