— Vi har tidligere hatt et OPS-kontor i landsdelen, som gjennomførte byggingen av ny E 18 mellom Kristiansand og Grimstad. Det var et meget vellykket prosjekt, sier Siri Mathiesen, regiondirektør i NHO Agder, til Fædrelandsvennen.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen har fått overlevert et brev fra NHO Agder, der det understrekes at Sørlandet er den landsdelen som bør prioriteres når det gjelder etableringen av det nye veiselskapet, som blant annet skal bygge ny E 39 og nye firefelts strekninger på E 18. Da Fædrelandsvennen møtte samferdselsministeren torsdag smilte han bare bredt på spørsmål om hvorvidt det nye veiselskapet ville bli lagt til Sørlandet, men han var tydelig på at det vil utgjøre hundrevis av arbeidsplasser for det stedet som blir valgt.

- Kompetente miljøer

Mathiesen sier at brevet er skrevet på vegne av Sørlandets Samferdselsløft, som omfatter næringsklynger, næringsforeninger, interesseorganisasjoner og LO.

I brevet argumenterer NHO blant annet med at Sørlandet har erfaring fra tidligere OPS-prosjekter som omhandler samferdsel, og at landsdelen derfor har kompetente miljøer som kan bidra med mannskap inn i et nytt veiselskap.

Tre av de definerte strekningene som det nye veiselskapet får ansvaret for er plassert i vår region... Det er naturlig at veiselskapet får hovedadministrasjon i en av regionene der selskapet faktisk skal operere og bygge vei.

— Det er mange dyktige arbeidstakere i Statens vegvesen i regionen, og mange av disse har kompetanse som det er behov for i det nye selskapet. I tillegg har vi også et miljø med OPS-kompetanse på Universitetet i Agder, forteller regiondirektøren.

I brevet nevnes det også at det i forbindelse med omstillingen i oljenæringen på Sørlandet, vil frigjøres mye verdifull kompetanse som kan nyttiggjøres.

Det var i midten av april det ble kjent at en nytt statlig veiselskap skal etableres med 130 milliarder kroner i startportefølje. Det kom også fram at Agder tar den største delen av kaka når det gjelder hvilke landsdeler som prioriteres for nye veier. Til sammen legges det opp til at Agder får 315 kilometer ny motorvei.

- Tre av fire strekninger

«Tre av de definerte strekningene som det nye veiselskapet får ansvaret for er plassert i vår region... Det er naturlig at veiselskapet får hovedadministrasjon i en av regionene der selskapet faktisk skal operere og bygge vei», skrives NHO i brevet.

— Tror dere samferdselsministeren vil lytte på dere i denne saken?

— Vi har blitt veldig hørt i veisaken fram til nå, poengterer Mathiesen.