Dette opplyser kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat til Aftenposten tirsdag.

De 70 er hovedsakelig norske piloter med base i Oslo, men organisasjonen har også tatt ut noen medlemmer ved basene i København og Stockholm. Oppgjøret omfatter i underkant av 700 medlemmer totalt sett.

Meklingen i oppgjøret mellom Parat og NHO Luftfart tar til torsdag, og partene har frist på seg til midnatt natt til lørdag med å komme til enighet. Hvis det ikke blir en løsning i meklingen, går 70 Norwegian-piloter ut i streik fra lørdag morgen av.

Arbeider med en rask opptrapping

Etter det Aftenposten forstår, satser Parat på en rask opptrapping av en streik. Det er fire dagers varslingsfrist for å utvide konflikten, og det ligger an til en utvidelse allerede fra mandag av.

Arbeidsgiversiden, NHO Luftfart, vil ikke kommentere uttaket, men sier at de forholder seg til de norske pilotene som er organisert i selskapet Norwegian Air Norway.

— Vi kommenterer ikke meklinger vi skal inn i. Vi forholder oss til det opplegget mekleren har for oppgaven og håper alltid på en løsning, sier administrerende direktør i NHO Luftfart, Torbjørn Lothe.

Kan bli første streik for Norwegian-pilotene

Blir det streik, er det den første arbeidsnedleggelsen blant selskapets piloter siden Norwegian startet sine lavprisoperasjoner i 2002. Partene har forhandlet i rundt tre måneder om en ny avtale, uten å komme til enighet. Derfor har oppgjøret havnet hos Riksmekleren.

Parat, som forhandler på vegne av Norwegian Pilot Union, mener den nye pilotavtalen har flere prinsippielle sider som det har vært vanskelig å finne en forhandlingsløsning på. Derfor vurderer lederen for pilotene, Halvor Vatnar, at faren for konflikt er stor.

Pilotene vurderer det slik at streikefaren er overhengende fordi det står om grunnleggende, prinsipielle spørsmål.

Lønnsfrys og lengre arbeidsdager

– Det overordnede er at kostnadene for pilotene i Norge, Sverige og Danmark er for høye. Det kreves at våre vilkår dramatisk forverres dersom vi skal være med videre på det eventyret som Norwegian har vært, sa Vatnar til NRK mandag.

Ifølge foreningslederen er lønnsfrys, lengre arbeidsdager og mer fleksibel arbeidstid noen av kravene fra arbeidsgiver. Det skal også ha kommet signaler fra arbeidsgiver om at inntil 200 av pilotene risikerer å bli nedbemannet dersom ikke årets lønnsoppgjør for pilotene ender i reduserte kostnader.

Norwegian har gjort det klart at selskapet må kutte kostnader på grunn av den harde konkurransesituasjonen.