KRISTIANSAND: — Isolert sett er ikke kontrakten veldig stor, et sted rundt fem millioner kroner. Men den gir mange timeverk, kan gjerne utvikle seg til noe mer, og ikke minst er vi glade for slike oppdrag i tider som disse, sier Øystein Netland.

Han er direktør for sikkerhetssystemer og automasjon hos Origo Solutions i Kristiansand Teknologipark på Andøya. Og han snakker om leveransen til Statoils pionerprosjekt Hywind. Det skal bestå av fem store, flytende vindturbiner i havet utenfor Skottland.

Origo skal begynne å levere allerede fra kommende høst, og hele Hywind skal settes i drift i løpet av fjerde kvartal neste år. Da skal det etter planen levere inntil 30 megawatt elektrisk kraft og bane vei for utbygging av «havvind» på kommersiell basis. Vindene er sterke langt til havs, og ingen naboer klager på støy.

Her har Øystein Netland tatt seg en tur innom Origo Solutions' kontrollrom, hvor to herrer overvåker datastrømmer. Konkret dreier det seg om "Kårstø K- Lab kompressor oppgraderingsprosjekt for Statoil". T.v. sitter Bjørn Horgen fra Statoil, mannen med ryggen til t.h. er Johan Førsvoll fra Origo Solutions. Foto: Rune Øidne Reinertsen

Samle inn og styre

Origo Solutions' jobb er i prinsippet den samme som selskapet alltid utfører: å samle inn data og styre systemer. Ett datainnsamlingspunkt er direkte relatert til en leveranse som et annet sørlandsselskap står bak, nemlig MacGregor i Kristiansand og Arendal. MacGregor — i praksis det gamle Pusnes på Tromøya - skal nemlig bidra med forankringssystemene til de fem turbinene.

— Vi skal samle inn data som blant annet dreier seg om strekk i kabler, wires og kjettinger, om lasteceller og ballast, pluss at vi skal levere bølgeradar og bølgekompenseringssystem, forteller Øystein Netland.

- Det høres ut til å være teknologi som er nært beslektet med det Node-bedriftene steller med?

— Jo, selv om vi i grunnen alltid har beveget oss i utkanten av Nodes hovedvirksomhetsområder. Det vi bidrar med, er nok mer komplementært og faktisk benytter vi samme teknologi hos smelteverk-kunder, for eksempel. Men heldigvis har vi altså kompetanse nok til å overbevise denne kunden om at vi klarer jobben. Når det er sagt, er det selvsagt en del nytt vi må finne ut av, fastslår Netland.

Fjernstyring

Han tar Fædrelandsvennen med seg inn i Origos kontrollrom. Derfra overvåkes datastrømmer fra kunder som driver med alt fra gassproduksjon på Snøhvit til smelteverk i Sauda.

— Vi bygde kontrollrommet på eget initiativ. Det tok litt tid før kundene vennet seg til det, men nå - særlig med økende kostnadsfokus - ser vi at de setter pris på det. Og apropos: For vår del ser vi tegn til bedring i markedet. I mange år har vi mast for å få lov til å vise fram løsningene våre for de virkelig store aktørene. Omsider opplever vi bedring. Å kunne bidra med fjernstyringsløsninger er selvsagt en del av årsaken, bemerker Netland.

En håndfull permitteringer

- Tidlig i år skrev Fædrelandsvennen at dere måtte redusere litt i bemanningen. Hva har skjedd?

— Jeg tror vi var 72 ansatte på det tidspunkt. Nå er vi 65, hvorav riktignok en liten håndfull er permittert. Men som det ser ut nå, kan vi ta dem inn igjen om ikke lenge.