— Vi har satt i gang et skisseprosjekt der vi ser på kostnader, fordeler og ulemper for et p-hus på Kjevik i forskjellig omfang og størrelser, sier Avinors leder for forretningsutvikling i Divisjon regionale lufthavner, Eigil Ulvin Olsen.

Fædrelandsvennen har også tidligere omtalt ønsket om parkeringshus på Kjevik.

Nå kan det altså se ut som om det blir mer fart i planene.

Utreder flere alternativer

— Vi har begynt med prøveboring av grunnen, og vil nå se på forskjellige mulige løsninger, forteller Olsen.

Det kan ifølge Avinor-lederen bli alt fra den enkleste løsningen med tak over parkeringsplassene, altså en avansert form for carport, til det mest kompliserte, som vil være et større p-hus i flere etasjer.

— Så finnes det mellomløsninger der vi eventuelt bygger én etasje av gangen, eventuelt bare noe av det avsatte området, forteller Olsen.

Det mulige p-huset Avinor nå utreder, er planlagt oppført på parkeringsområde P2 like utenfor terminalen. Foto: Arkiv

Fra 250 til 1800 plasser

Det mulige p-huset er, uansett alternativ, planlagt oppført på parkeringsområdet P2 like utenfor terminalen.

I antall parkeringsplasser har det minste alternativet 250, mens det største alternativet har 1800 plasser.

— Et p-hus er på mange måter en dyr parkeringsplass, så vi må tenke på betalingsvilligheten også, sier Olsen.

Finansieringsmåter

Når det gjelder finansiering, utredes fullfinansiering av Avinor, ekstern fullfinansiering eller også her en mellomløsning.

— Den mest naturlige samarbeidspartneren er nok en entreprenør, sier Avinor-lederen.

Skisseprosjektet skal være ferdig i september, og vil da fungere som beslutningsgrunnlag godt nok til å innstille på både finansieringsmodell og omfang.

— Den endelige beslutningen vil tas av konsernledelsen i Avinor, sier Olsen.

Uvisst når det står klart

Thomas Langeland. Foto: Arkiv

Lufthavnsjefen ved Kjevik, Thomas Langeland, bekrefter Avinors planer, men kan ikke si noe om når et eventuelt p-hus på flyplassen står klart.— Det kommer an på tre faktorer: om man i det hele tatt går inn for å bygge, hvilken finansieringsmodell man eventuelt velger og størrelsen på p-huset man ender opp med, sier Langeland.

- Pushet på for oppstart i sommer

En som er betydelig mer klar på når p-huset bør stå klart, er stortingsrepresentant Åse Michaelsen (Frp).

— Jeg hadde jo håpet at parkeringshuset sto klart til vinteren 2015, og pushet opprinnelig på for at p-huset kunne påbegynnes i det utenlandsterminalen var ferdig, sier Vest-Agders stemme i transportkomiteen.

Hun har over lengre tid engasjert seg for at Kjeviks passasjerer skal kunne parkere tørrskodd.

Åse Michaelsen. Foto: Arkiv

— Jeg har tatt saken opp med samferdselsministeren og bedt ham om å få fortgang i saken. Det står i regjeringsplattformen at vi ønsker større bruk av offentlig-privat samarbeid, også på andre områder enn vei, sier Michaelsen, som tror et samlet press fra både stortingsrepresentanter, departement og regjering hjelper på.

- Gøy å se det skjer noe

— Det er gøy å se at det skjer noe, og jeg håper virkelig at vi får satt spaden i jorda så fort man får en tilslutning for prosjektet, sier hun og avslutter:

— Avinor har sluppet heldig unna med den milde vinteren i år, som har gjort at det blir få klager. Men det kan fort komme en god gammeldags snøvinter, og da bør p-huset være på trappene.