Kommunesektorens organisasjon (KS) vil at rektorer skal bestemme mer over lærernes arbeidstid, for eksempel at de skal være mer på skolen. I dag disponerer lærerne rundt en fjerdedel av arbeidstiden fritt.

Og mens forslaget har satt sinnene i kok blant lærerne, ønsker flertallet av rektorene større innflytelse over lærernes arbeidstid.

Det viser en undersøkelse konsulentselskapet Rambøll har utført for KS (se faktaboks).

En av dem er rektor Per Øyvind Strand på Kongseik ungdomsskole i Tønsberg. I vinterferien lager han timeplanen for neste skoleår.

— Jeg opplever at lærere snakker for mye om «sin tid» og i liten grad om skolens tid, sier Strand.

Undervisning til 14.30

Undervisningen varer til klokken 14.30. Strand skulle ønske det var lettere for lærere å møtes for å samarbeide og diskutere.

— Vi er litt lite tilgjengelige når undervisningen er ferdig så tidlig. Man må ha tid til å snakke sammen, men i dag er tiden svært knapp, sier han.

- Det kan være mobbing, elever med mye fravær, faglige resultater fra undersøkelser det må gjøres noe med, kurs og endringer i læreplaner. Da må man ha tid til å møtes, men det er vanskelig hvis folk går hver til sitt.

Han synes dagens ordning er lite fleksibel. Han tror skolen blir bedre hvis lærerne jobber mindre hjemmefra.

— Det er ikke krise i norsk skole, men vi er helt midt på treet. Skal vi ta steget fra 3. divisjon til eliteserien, kan vi ikke basere oss på egentrening.

- Hvordan ville arbeidstiden blitt hvis du fikk bestemme?

— Jeg synes det ville vært helt naturlig å være tilgjengelig på egen arbeidsplass fra klokken 8 til 15 hver dag.

Aftenposten skrev tirsdag at rektor og lærere på Haugerud skole har blitt enige om at lærerne skal jobbe ni til fire.

- Kan man ikke få til egne ordninger på den enkelte skole?

— Det har ikke vært mulig å få til der jeg har jobbet, sier Strand.

Rektorer vil bestemme mer

Han minner om at arbeidstidsavtalen angir et minimum for hvor mange timer lærerne skal være på skolen.

— I møte med Utdanningsforbundet opplever jeg at dette ofte tolkes som en maksgrense. Det er uheldig fordi vi har en rekke oppgaver som best løses i fellesskap, og ikke hver for oss.

I undersøkelsen til Rambøll ønsket 79 prosent av de 428 spurte rektorene å utvide antall timer som rektor skal bestemme over. Blant skoleeierne, altså rådmenn og skolesjefer i norske kommuner og fylkeskommuner, ønsket 66 prosent dette.

Mange ville også at hele arbeidstiden til lærerne skal være fast, og at de ikke skal disponere noe av den selv. 68 og 55 prosent av skoleeierne og rektorene ønsket det.

Etterutdanning i skoleferien

En av kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen store satsinger er etter- og videreutdanning for lærere. Regjeringen har blant annet lovet dette til 10 000 mattelærere. Men det er koster penger å hente inn vikarer for lærere som får faglig påfyll.

- Det er mye å spare på at lærerne tar etterutdanning når elevene har ferie?

— Kostnadsspørsmålet er ikke et tema når vi skal forhandle. Men det er på det rene at det vil være kostnadsbesparende å organisere arbeidstiden slik at man i mindre grad tar lærerne ut av klasserommet når man gjennomfører kompetansehevende tiltak, sier forhandlingsdirektør Hege Mygland i KS.