KRISTIANSAND: — Reisegarantifondets forsikringsordning kommer til anvendelse kun ved kjøp av pakkereiser. Det gjelder ikke for Flynonstop; selskapet selger flybilletter via flynonstop.no, men hotellrommene på samme nettsted formidles på vegne av Expedia. Da kjøper ikke kunden en pakke av Flynonstop, juridisk sett, sier daglig leder Signe Eriksen i Stiftelsen Reisegarantifondet i Stavanger.

Hun svarer på det hypotetiske spørsmålet "Hva skjer dersom Flynonstop går konkurs, slik at de som har kjøpt reiser fra selskapet ikke får det de har betalt for? Får de pengene tilbake?"

Ingen flyselskap på lista

Svaret er altså at dersom den som selger en ekte pakkereise, med både flybilletter og hotell fra én og samme leverandør, går konkurs før avreisedato, så erstatter Reisegarantifondet pakkeprisen – dersom selgeren er medlem av Reisegarantifondet.

Men det gjelder ikke i tilfellet Flynonstop.

På Reisegarantifondets hjemmesider er 58 medlemsbedrifter listet opp. Mange av dem er mindre bussoperatører. Ingen av de kjente flyselskapene er på listen, ei heller Flynonstop eller det bakenforliggende driftsselskapet Ansic AS.

Signe Eriksen svinger innom EUs pakkereisedirektiv, som regulerer problematikken.

— Det er varslet endringer som kan gjøre det mer aktuelt for "flygbolag som inte flyger", som svenskene sier, å omfattes av reisegarantiordningen. Men selv om vi har ventet lenge på endringene, har de ikke kommet ennå.

- Bruk et kredittkort

Hun har imidlertid et generelt tips til reisende som bestiller og betaler billetter over internett:

— Bruk et kredittkort, for eksempel Visa eller Mastercard. Betaler man med kredittkortdelen av kortet, ikke "bankdelen" – i praksis innebærer det å måtte oppgi det lange nummeret som står på forsiden av kortet – så tilsier finansavtalelovens paragraf 54 B at man får pengene tilbake dersom varen ikke blir levert.

— Kun ved konkurs?

— I prinsippet ja. Er selskapet ikke konkurs, skal det være penger nok til at det selv kan refundere kostnaden. I praksis, om det nå er åpnet formell konkurs eller ikke, blir det å henvende seg til banken som har formidlet kredittkortet, så skal den ordne opp, konstaterer Reisegarantifondets daglige leder.