Dette er kabinen i mellomklassen, SAS Plus. Foto: SAS
SAS har beholdt business class kun på langrutene. Setene kan gjørers om til flatsenger. Foto: SAS
Store skjermer i alle seteryggene på business class. Foto: SAS
Fra økonimiklasse-kabinen. Foto: SAS
Også et bilde fra Plus-kabinen. Foto: SAS
Dette er SAS storsatsing på langrutene, den spilitter nye flytypen Airbus A350-900. Foto: SAS

Splitter nye Airbus-fly kommer på løpende bånd de nærmeste årene. Det første nye flyet blir trolig tatt imot allerede i november i år og vil være i trafikk tidlig neste år.

Det blir en fabrikkny Airbus A330-300, og SAS har nå sluppet bilder som viser hvordan passasjerene vil oppleve de nye flyene.

Interiøret er nytt og fargene er helt annerledes enn de SAS normalt bruker.

Det første flyet representerer ikke bare starten på en omfattende flåtefornyelsesprosess hos SAS, men den vil ha en kabin med et helt nytt interiør. Det skal prege den interkontinentale flyflåten til selskapet i mange år fremover.

Oppgradert

Kabinen i alle klasser får helt nye og bredere stoler, det blir nytt underholdningssystem i alle stolrygger og alle fly får installert trådløst nettverk. Spesielt underholdningssystemet i SAS' nåværende fly har vært utsatt for hard kritikk fra passasjerene.

Slik blir seteinndelingen i de ulike klassene:

  • I økonomiklassen Go: 8 seter i bredden (2+4+2)

  • I mellomklassen Plus: 7 seter i bredden (2+3+2)

  • I business class: 4 seter i bredden (1+2+1)

SAS' konsernsjef Rickard Gustafson tror passasjerene vil bli svært fornøyd med den løsningen selskapet nå har besluttet:

— SAS-kundene får en helt ny reiseopplevelse med våre oppgraderte kabiner. Det nya interiøret er designet ut i fra våre frekvente passasjerers behov og styrker vårt kundetilbud markant, sier Gustafson.

Alle skal bli nye

Etter at det første flyet får installert ny kabininnredning vil resten av flåten bli tatt etter tur. For Norges del blir det reisende på direkteruten mellom Oslo og Newark som får oppleve de nye flyene. SAS kommer til å øke andelen av seter i mellomklassen Plus, og forklarer dette med økt etterspørsel etter billetter i denne klassen. For øvrig blir flyene utstyrt med økonomiklassen Go, samt en ren business klasse.

SAS regner med at alle flyene har fått den nye kabininnredningen i løpet av et års tid. SAS setter flyene inn på hele sitt interkontinentale rutenett - til New York, Chicago, Washington, San Francisco, Beijing, Shanghai og Tokyo. Derimot blir det ikke nye fly på den nye oversjøirske ruten mellom oljebyene Stavanger og Houston fordi denne ruten skal gå med en ren såkalt bussinesjet - med kun business class og derfor uten økonomiseter.

Den nye juvelen

Størst interesse knytter det seg likevel til den nye langdistanse-juvelen i SAS-flåten, den nye flytypen Airbus A350-900 XWB ( extra wide body) som skal leveres i 2018.

SAS har foreløpig bestilt åtte av de nye flyene som er mer økonomske i drift og gir mulighet for økt komfort for de reisende. Flyet er Airbus' svar på Boeings Dreamliner.

SAS kjøper åtte A350-900 XWB og fire nye A330-300 langdistansefly, mens dagens sju A 330-maskiner vilfå oppgradert kabin. De førstenye A 330-maskinene skal inn i trafikk i 2015, mens A350 kommer i 2018. Ordren har en estimert listepris på 3.3 milliarder US-dollar.