Vær kritisk hvis du blir kontaktet av potensielle kjøpere fra Finn.no som sender deg en sms, snakker engelsk eller dårlig norsk, og tilbyr deg et kjapt oppgjør via Paypal.

Pernille Arneberg (70) og Olle Flemström la ut et gammelt fransk skap på Finn.no, og ble kontaktet av en som utga seg for å være en utenlandsk kvinnelig møbelekspert, bosatt i Nord-Norge, som var på utkikk etter «nydelige norske møbler som er laget av godt treverk for å sende dem til sin kunde i utlandet».

— Vi ble kjempeglade for at noen ville kjøpe skapet, det er jo svært vakkert, men vi har desverre ikke plass til det etter at vi solgte huset i Frankrike, sier Pernille Arneberg.

Falsk kvittering

Mailutvekslingen startet, avtaler ble inngått, og paret Arneberg/Flemström mottok en mail som utga seg for å være fra Paypal, der det så ut til at kjøperen hadde satt inn 7100 kroner.

— Salgssummen var 3900 kroner, men de fortalte at de hadde problemer med å overføre penger til fraktselskapet, og ba derfor oss om å overføre 3200 kroner til en konto som skulle tilhøre Western Union. Alt viste seg å være tull og vi overførte heller ingenting, sier Arneberg.

Kvitteringen var falsk og kontonummeret til Western Union var falsk.

Skje hver uke

Lars Vinden er sikkerhetsansvarlig i Finn.no Han sier de får inn noen rapporter om svindelforsøk hver uke. Det er veldig typisk at svindlere prøver seg med falske Paypal-kontoer.

– Enten forsøker de å få selgere til å sende varene avgårde uten at de er betalt for, eller så forsøker de å få overført penger. Det er fint folk sier fra, for da ser vi både omfanget og hvordan svindlerne opererer, sier han.

Disse forsøkene gjøres alltid fra utlandet.

Brasil

En oslomann som la ut en liten fritidsbåt for salg på Finn.no den første uken i juli, ble dagen etterpå kontaktet av en mann som ville kjøpe båten og gi et raskt oppgjør via Paypal.

Mannen presentere seg med et engelsk-/spanskklingende navn, som lot seg finne igjen på Facebook med bilder og dialoger med andre facebook-klienter.

Henvendelsen kunne virke ekte, men selgeren ble likevel mistenksom, særlig fordi det viste seg at mannen som opptrådte på facebook med det samme navnet, bor i Brasil. Litt langt å sende en 14 fots båt fra Norge. Selgeren henvendte seg til Finn.no, der han straks fikk opplyst at det var såkalt nigeriasvindel.

Få utlendinger

– Et godt råd er at man som selger aldri overfører noe som helst. Generelt er det veldig få i utlandet som egentlig er interessert i det som selges på Finn. Norge har et høyt kostnadsnivå, og i tillegg er det dyrt å frakte varer til utlandet, sier Vinden.

Hans inntrykk er at de aller fleste skjønner det er snakk om svindel. I og med at svindlerne fortsetter å prøve seg, regner han likevel med at det finnes enkelte som lar seg lure.

For noen år siden laget for eksempel TV2 en reportasje om en som skulle selge en sofa, men som endte med å overføre 23 000 kroner til en svindler.

Kontakter deg på sms

For å stoppe svindelen sørger Finn.no for å skjule selgeres opprinnelige e-postadresser, og la henvendelser fra interessenter filtreres før de eventuelt når selger.

For å unngå filtrene, er det derfor vanlig at svindlere sender selger en sms før eventuell e-postkontakt starter.

( For ordens skyld: Finn.no og Aftenposten er begge eid av Schibsted ASA )