I årene etter finanskrisen og den påfølgende gjeldskrisen i Europa er det en mer forsiktighetsorientert sparing som har preget Ola Nordmann.

Hovedorganisasjonen Virke la mandag frem tall som viste en vekst i detaljhandelen på fem prosent for 2012, en oppjustering fra fire prosent fra tallene som organisasjonen la frem i mars.

Men selv om detaljhandelsveksten er nærmest doblet fra 2,8 prosent i 2011 er Norge i dag mer sparingsorientert. I den grad den gode lønnsveksten har ført til en økt detaljhandel er det spesielt møbel— og byggebransjen som har kunnet nyte best av befolkningens endrede forbruksmønster.

Kuttet forbrukskranen

– Nordmenn har lært mye etter hva vi har vært gjennom, og vi ser nå en klar endring i befolkningens forbruksmønster. For tekstil-, sko og elektromarkedet er det tøft, men beveger seg over til byggvarebransjen og til dels møbelbransjen så opplever disse en langt bedre vekst, sier administrerende direktør i Hovedorganisasjonen Virke, Vibeke Madsen.

– Dette skyldes at forbrukerne ser på dette som investeringer i større grad enn rene forbruksvarer. Folk er rett og slett mer langsiktige.

Befolkningsveksten sammen med boligboomen her til lands har vært de viktigste driverne for at møbelprodusentene nå kan juble. Nordmennene har i stor grad skrudd igjen pengekranen knyttet til luksus og forbruk, men man er like fullt avhengig av å ha mat på bordet og tak over hodet.

Boligboom etter befolkningsvekst

Aldri tidligere har arbeidsinnvandringen vært større. Befolkningsveksten i år er på hittil 1,3 prosent, en dobling av farten sammenlignet med i fjor.

– Byggebransjen er båret frem av den enorme veksten innenfor bolig, hvilket også har gitt møbelbransjen et løft. Økt sysselsetting, og det at vi nå er fem millioner mennesker har helt klart vært en driver for dette. Uten dette ville vi ikke sett de samme tallene, sier direktør i Virke, Harald Jachwitz Andersen.

Kles-, sko— og elektrobransjen er i tillegg rammet av et bratt prisfall. Innenfor disse detaljhandelsområdene er prisene nede på det nivået man opplevde på 80-tallet.

– Disse segmentene er avhengig av høye volum for å kompensere for marginbildet. Klær og sko er derfor de bransjene som har opplevd og vil oppleve lavest vekst, sier Jachwitz Andersen.