Åsta Sortland gjorde forrige lørdag det flere og flere nordmenn gjør: Kjøper nytt kjøkken fra Ikea. Hvert tredje nye kjøkken til norske hjem handles nå på et av kjedens seks varehus i Norge. Det slår kraftig ut på møbelimporten.

- Norsk kjøkken blir for dyrt, sier Åsta. Forrige gang hun pusset opp, sjekket hun Sigdal-kjøkken — og valgte det bort. Denne gangen dro hun rett til Ikea.

Foran PC-en på kjøkkenavdelingen til Ikea-varehuset på Slependen utenfor Oslo satt hun sammen med sine foreldre Simon og Gunlaug og bestilte hele kjøkkenet til den nye leiligheten hennes. Da Åsta bestemte seg for Ikea-kjøkken, var det pris, enkelhet og design som var det viktigste. Hvor kjøkkenet er produsert, spilte ingen rolle.

37 prosent økning

Stadig flere tenker på samme måte. Tall fra Hovedorganisasjonen Virke, som representerer møbelhandlerne, viser at det I fjor ble importert kjøkkenmøbler for 884 millioner kroner - en økning på vel 37 prosent fra året før.

Størst er importen fra Danmark, men importen fra Sverige øker mest. I fjor var den nesten dobbel så stor som i 2010. Mesteparten står Ikea for.

- Før ble ikke Ikea sett på som godt nok når det gjelder kjøkken. Det har endret seg, sier Truls Vasvik ved Prognosesenteret. Han følger tett det norske oppussings— og møbelmarkedet og forteller at Ikea har opparbeidet seg en enorm markedsandel på dette området - med tanke på at kjeden bare har seks varehus i Norge.

På privatmarkedet anslås det av bransjen at annethvert kjøkken nå kjøpes på Ikea. På kontraktsmarkedet - kjøkken til nybygg som handles inn av utbyggere og entreprenører - står den svenske møbelgiganten svakt. Likevel har Ikea tatt 30-40 prosent av det totale, norske kjøkkenmarkedet.

Taper terreng

Men det er ikke bare flere utenlandske kjøkkeninnredninger som finner veien til Norge. Importen av både soveromsmøbler, sittemøbler, kontormøbler og deler til norsk møbelproduksjon øker, og i 2011 hadde den kommet opp i 10,4 milliarder kroner. Salget av norske møbler har på langt nær hatt samme vekst. Resultatet er at norske møblers markedsandel har sunket - fra 56 prosent til under halvparten. Eksporten øker, men ikke i samme takt som importen.

- Selv om det har vært en viss eksportøkning, har ikke den kompensert for tapte markedsandeler her hjemme, sier bransjesjef Egil Sundet i Norsk Industri.

Utviklingen bekymrer møbelbransjen. Hvis trenden fortsetter, frykter bransjen at det kan bli vanskelig å beholde dagens brede industrielle møbelmiljø. Ifølge Egil Sundet har den fortrengningen som allerede har skjedd, bidratt til en innsnevring og reduksjon i mangfoldet til norsk møbelindustri.

- Over tid kan dette øke risikoen for at vi ikke vil ha den samme konkurransekraften i norsk møbelproduksjon, sier han.

Prisen frister

Nabolandene er fremdeles de største importlandene, men veksten kommer fra land som Kina, Polen, Romania og Baltikum - spesielt Litauen. Den som tror at norsk møbel trues av dyre, italienske designmøbler, tar feil.

- Den økte importen skyldes i liten grad såkalte designmøbler. Det store folkemarkedet ligger ikke der, sier Truls Vasvik ved Prognosesenteret.Det er pris det handler om når nordmenn flest velger møbler. Noen eldre nordmenn kan, ifølge Truls Vasvik, være opptatt av å kjøpe norsk når de handler møbler. Han tror likevel at det handler om «value for money» for de aller fleste. Utenlandske møbler til halve prisen frister kundene, mener han. Ikea-handlende Åsta Sortland bekrefter dette.

- Med et trangt budsjett, har jeg ikke råd til å tenke på hvor kjøkkenet er produsert. Det er ikke det som betyr noe, sier hun.

Lysglimtet for norsk møbelbransje er at den totale, norske møbelproduksjonen tross alt har vokst med 10 prosent de siste ti årene. Samtidig er utflaggingstakten langt fra den samme som den var i en periode på begynnelsen av 2000-tallet. Målsetting er å beholde dagens markedsandel i Norge. Det tror bransjen er realistisk. Men for å klare dette, mener Truls Vasvik at det er nødvendig å promotere det norske langt tydeligere enn det gjøres i dag.

- Møbelbransjen må bli flinkere til å spille på norsk kvalitet, mener han.

De andre merker konkurransen

Kjøkkenprodusenter som Sigdal Kjøkken, Norema og HTH opplever en stadig tøffere konkurranse fra Ikea.

Tapet blir kompensert delvis av høy nybyggingsaktivitet. Boligutbyggere drar nemlig sjelden på Ikea.

- Ikea har fått en voldsom posisjon i privatmarkedet, innser markedssjef Nils Bruun hos kjøkken— og baderomsprodusenten Sigdal Kjøkken.

I rekordåret 2007 hadde bedriften 429 millioner kroner i omsetning og et resultat på 44 millioner. I 2010 hadde omsetningen sunket til 332 millioner og resultatet til 25 millioner. Andre store produsenter, som Norema, har også hatt tilsvarende nedgang i denne perioden.

- Vi merker at privatkunder drar til Ikea, forklarer Bruun.

Bruun opplyser også at finanskrisen rammet kjøkkenprodusentene, men at det har tatt seg opp igjen. Stor byggeaktivitet gjør at bedriften - med 160 ansatte på fabrikken i Eggedal i Buskerud - har klart å opprettholde et bra nivå.

- Vi lever godt av prosjektmarkedet og salg til boligentreprenører, sier Bruun.

Men svenskene dominerer ikke kjøkkenmarkedet bare gjennom Ikea. Sigdal Kjøkken eies av det svenske konsernet Nobia. Det samme konsernet eier også Norema og HTH.