Forsinkelser, sinte passasjerer og høye utgifter: Det ble ingen drømmedebut for Norwegians langruter.

Den siste uken har problemene toppet seg med passasjerer som har vært opp mot to døgn forsinket på langrutene til New York og Bangkok.

Nå ber reisebyråene Norwegian om å få flyene i rute.

Selskapets to splitter nye Boeing 787 Dreamliner-fly har vært satt på bakken med tekniske problemer.

Har ikke oversikt

Informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen sier at selskapet ikke har noen oversikt over hvor store summer som er utbetalt til strandede passasjerer for å dekke mat og hotell.

- Vårt primære mål har vært å få flyene og passasjerene av gårde dit de skal og sørge for at de blir godt ivaretatt, innlosjert på hotell og får mat og drikke, så får vi regne på kostnadene i etterkant. Alle forsinkelser er beklagelige, men de forsinkelsene vi har hatt den siste uken på opptil to dager, er selvsagt helt uakseptable, sier Sandaker-Nielsen. Han vil ikke si om Norwegian vil kreve erstatning fra flyprodusenten Boeing, bare:

- Vi forventer at Boeing tar sin del av ansvaret.

Ikke godt nok

I reisebransjen følges Norwegians langdistanseproblemer med stigende bekymring, og i de to største reisebyråene mener man at Kjos nå må levere bedre punktlighet.- Hvis dette fortsetter over lengre tid, vil tilliten svekkes, og kundene vil i større grad vurdere andre selskaper. Forretningsmarkedet vil nok avvente til rutene faktisk opererer stabilt over tid før disse rutene vurderes som konkurransedyktige alternativer, sier administrerende direktør Rune Feltman i Via Egencia.

Også toppsjefen i Berg-Hansen Reisebyrå, Per Arne Villadsen, sier han forventer at Kjos snart klarer å operere stabilt og uten forsinkelser.

Forfulgt av problemer

Norwegians langdistansesatsing har vært forfulgt av problemer og negativ omtale. Bjørn Kjos måtte leie inn fly for å komme i gang med rutene til New York og Bangkok fordi hele Dreamliner-flåten ble satt på bakken globalt. Forsinkelsene var store og mange fra første dag, og klagene både fra strandede passasjerer og på servicen om bord har vært mange.

Da selskapet omsider kunne sette inn sine egne Dreamliner-fly i september, trodde man at problemene var løst. Det viste seg ikke å stemme.

Selskapet har to Dreamlinere, og det ene var knapt satt i rute før det måtte parkeres i Stockholm med feil, og passasjerer ble nok en gang sendt på hotell. Det andre har holdt seg i normal drift — inntil sist lørdag. Begge Dreamlinerne er imidlertid i trafikk nå.

Satser på innleie

Norwegians informasjonssjef sier at selskapet til tross for store forsinkelser frem til nå ikke har måttet kansellere noen avganger.

- Hvorfor har dere ikke avtaler med andre selskap som passasjerene kan bli sendt med når det oppstår problemer?

- Så langt har vi valgt å leie inn fly, men vi vil vurdere hvert enkelt tilfelle for seg. Målet er at passasjerene kommer seg frem så raskt som mulig. Det er jo heller ikke slik at det alltid er ledig plass til 250 passasjerer hos andre flyselskaper på kort tid. At det oppstår uregelmessigheter med helt nye fly, er ikke bra, sier Sandaker- Nielsen. kem@aftenposten.no