Problemene skal dreie seg om en varsellampe som indikerte feil med flyets bremser, skriver Stand By.

Norwegian har leid inn to Airbus A340-fly fra det portugisiske selskapet HiFly som erstatning.

Flyet som ble stående på Arlanda mandag, skulle til New York. De reisende ble plassert på hotell og fikk mat og drikke. Det samme fikk passasjerene i New York som skulle være med samme Dreamliner-fly på returen til Stockholm. Først ett døgn senere kom de til sammen over 600 passasjerene seg av gårde med innleid fly.

Norwegian bruker også Dreamliner-fly på ruten til Bangkok. Reisende til og fra Bangkok må derfor i mellomtiden også flys med innleid fly.

Passasjerene klager

Flere passasjerer som skulle til New York mandag, har sagt til Aftonbladet at Norwegians informasjon var mangelfull.

— Vi får ikke vite noe. Mange andre passasjerer begynner å sammenligne Norwegian med Ryanair, sa en av dem.

Da leveringen av det første Dreamliner-flyet til Norwegian var forsinket i mai, valgte selskapet å leie inn fly fra HiFly. Norwegians svenske pressesjef Åsa Larsson opplyser at Norwegian ikke har avtaler med andre flyselskaper for å få passasjerer av gårde i slike situasjoner, og at innleie av fly derfor er eneste utvei.

Flere reiser med Norwegian

Men denne uken bringer ikke bare dårlig nytt for flyselskapet. Norwegian-flyene var tommere i august enn i samme måned i fjor, men flyselskapet kan likevel vise til en passasjervekst på 14 prosent.

I august fløy mer enn 1,9 millioner passasjerer med Norwegian, noe som er en økning på 250.000 passasjerer fra samme måned i fjor. Fyllingsgraden var i august på 79,2 prosent, en nedgang på 1,2 prosentpoeng i samme periode.

Sammenhengen mellom passasjervekst og tommere fly skyldes at Norwegian i løpet av det siste året har opprettet flere nye ruter, både i Europa, til USA og til Thailand. Flere fly er dermed i lufta.

Kapasitetshopp

Norwegian skriver i rapporten at fyllingsgraden på 79,2 prosent ville ha vært lavere hadde det ikke vært for de nye rutene. Bedre vær enn vanlig i Nord-Europa har også påvirket trafikktallene i positiv retning, mener flyselskapet.

Kapasiteten (ASK – available seat kilometers) økte fra august i fjor til august i år med 31 prosent. Dette er et tall som måler antall tilgjengelige setekilometer. Veksten viser at folk reiser stadig lengre. Den totale trafikkveksten (RPK) viser samme trend, med en økning på 30 prosent.

Norwegian gjennomførte 99,9 prosent av de planlagte flygningene i august. 89,3 prosent av dem gikk på oppsatt rutetid.