— I 2010 bestemte vi oss for vår nåværende visjon: Beckmann skal lage de beste skolesekkene i verden. Det gjorde noe med oss, og ser vi på utviklingen siden den gang har vi omtrent doblet både omsetning og resultat, forteller daglig leder i Beckmann, Roy Kjøstvedt.

I en industribygning langs E 18 på Vige treffer vi nevnte Kjøstvedt samt majoritetseier og arbeidende styreformann Jan Olav Beckmann. Som navnet avslører er Beckmann en familiebedrift som til neste år fyller 70 år.

- Askeladdhistorie

— Det hele er en askeladdhistorie som startet med at Olav Beckmann i 1946 så at skolebarna trengte noe å bære bøkene i, forteller Kjøstvedt.

Og det som startet i stua til Jan Olav Beckmanns far, har altså nå utviklet seg til å bli landets største leverandør av «noe å bære i.«

Daglig leder Roy Kjøstvedt. Foto: Kjartan Bjelland

— Vi er Norges største leverandør av skolesekker med omlag 200.000 skolesekker som går ut av dørene årlig. 3 av 4 førsteklassinger velger Beckmann, og vi er snart oppe i samme markedsandel på skolesekker for 3. og 4. klassingene, sier Kjøstvedt.

Hele skoleløpet

Familiebedriften, fra 2015 også representert av tredje generasjon (Martin) Beckmann, leverer for øvrig sekker for hele skoleløpet, fra barnehage til studier.

— Skolesekker står for 90 prosent av omsetningen vår, mens reisekofferter og lommebøker står for de siste 10 prosentene, forteller Beckmann-sjefen.

Og det er ikke bare gjennom 500 forhandlere i Norge Beckmann-sekken er å få kjøpt. Selskapet er også å finne utenlands.

Hongkong

— Vi selger sekker i Danmark, Island, Sverige, Tyskland og Sveits. Og Hongkong står faktisk for 5 prosent av omsetningen vår. Så får vi også etterspørsel fra Kina, sier Beckmann.

— Hongkong?

— Ja, europeiske varer står høyt i kurs. Vi fikk en direkte henvendelse fra noen som ville kjøpe sekkene våre, svarer Beckmann og legger til at markedet er i vekst.

Produksjon i Kina

Og det er også i Asia, nærmere bestemt Kina, at sekkene produseres. Beckmann mener selv å være pioner på området.

— Vi startet utenlandsk produksjon på slutten av 80-tallet, og var veldig tidlig ute med det. Så var det også mye rart som kom opp de første årene med matrester, tekopp og mugg i sekkene, mimrer Beckmann, men er rask til å legge til at kvaliteten har forbedret seg kraftig siden den gang.

Én syerske igjen

De første tiårene sydde nemlig Beckmann sekkene sine selv, og hadde over 20 syersker ansatt.

Nå er systuen borte, men selskapet har beholdt Nga Thu Thi Nguyen, med snart 30 års erfaring, som fikser reklamasjoner og kan sy om prototypene de får tilsendt fra fabrikken i Kina før de går i produksjon. Foto: Kjartan Bjelland

— Nå er systuen borte, men selskapet har beholdt en av syerskene som fikser reklamasjoner og kan sy om prototypene vi får tilsendt fra fabrikken i Kina før de går i produksjon, forteller Kjøstvedt.- Ellers er produktutvikling selve motoren i det vi driver med, og der er designavdelingen veldig viktig. De setter sin ære i å lage de beste skolesekkene i verden, sier han.

Flytter til Sørlandsparken

Tross økte utgifter, på bakgrunn av en dollar som har styrket seg med 30 prosent siste året, ser familiebedriften positivt på framtiden.

— Eksporten øker fra 12 til 20 prosent av totalomsetningen vår i år. Der ligger også vår største mulighet framover, da vi har størsteparten av det norske markedet allerede, sier Kjøstvedt.

— Så har vi også vokst oss ut av lokalene her på Vige. Vi trenger mer plass, særlig lager, og flytter ut i Sørlandsparken, legger Beckmann til.

Juryens vurdering

Runar Leite - portrett.jpg

Runar Leite, Visma:— Nøkkeltallene viser tydelig at selskapet har gjennomført tilpasninger de siste årene som har løftet både omsetning og lønnsomheten. Det vises en markant endring fra 2011 til 2012 med tilnærmet dobling av både omsetning og resultatmargin. I ettertid har selskapet klart å opprettholde god lønnsomhet med solid vekst, noe som bekrefter den markante markedsandelen.

Monica Lidi - portrett.jpg

Monica «Åkki» Lidi, gründer:— Begge kvartfinalistene har satset på utvikling: Glencore på teknologi og Beckmann på design. Det viser at det er fullt mulig å være best uten å være billigst.