iPhone har erstattet Coca-Cola som symbolet på det globale forbrukersamfunnet, mener New York Times i sin omtale av analysefirmaet Interbrands årlige rangering av merkevarer.

Graham Hales fra Interbrand sier ifølge britiske The Times at teknologisektoren har mest oppdrift. Syv av de ti øverste selskapene på rangeringen er IT-giganter. Ved siden av Coca-Cola er det bare McDonald’s og japanske Toyota som får plass blant de ti mest verdifulle merkevarene ved siden av IT-gigantene.

BlackBerry ut

Et unntak fra IT-suksessene er den kriserammede canadiske mobilleverandøren BlackBerry, som har forsvunnet ut av topp 100-listen. Og finske Nokia var for noen år siden blant verdens beste merkevarer, men har denne gang falt mer enn noe annet selskap ned til en 57. plass på årets utgave.

Det er første gang på 13 år at Coca-Cola har mistet førsteplassen på rangeringen «Best Global Brands Report» fra Interbrand. Produsenten av lesekedrikker er nå nede på tredjeplass.

Det er de samme internasjonale merkevarene som også trekkes frem av studenter i en rekke rike land når de trekker frem de mest populære arbeidsgiverne de kan tenke seg.

Enderingene på toppen er også et uttrykk for at forbrukersamfunnet blir mindre preget av fysiske merkevarer, som biler eller mat og drikke. I stedet er de digitale tjenestene som indirekte blir flaggskipene blant de internasjonale merkevarene, ifølge ledere og analytikere i en rekke internasjonale medier.

Det amerikanske analysefirmaet følger de store merkevarene tett. Rangeringen har fått stor oppmerksomhet, særlig i USA, men resultatene får bred dekning også i europeiske medier. Interbrand eies av Omnicom Group, som regnes blant et av de fire store konsernene innen reklame, medieannonser og byråvirksomhet i verden.

Kundebarometer

Det finnes en lang rekke internasjonale og nasjonale målinger av merkevarenes styrke. I Norge får det årlige Norsk Kundebarometer stor oppmerksomhet. Det er en årlig måling av forbrukernes tilfredshet som blir gjennomført ved Handelshøyskolen BI.

I mai i år kom dessuten omdømmemålingen RepTrak Norge 2013 over de 50 mest synlige virksomhetene i Norge som viste et kraftig fall for NRK.Interbrands analytikere ser på både selskapenes økonomiske nøkkeltall og merkevarenes betydning for forbrukernes kjøpsbeslutninger.

Apple får en verdi på 98,32 milliarder dollar (nær 600 milliarder kroner) i denne utregningen. Det er en økning på 28 prosent. I den første Interbrand-rangeringen fikk Apple en verdi på sin merkevare på bare 6 milliarder dollar. I 2007 lanserte Steve Jobs selskapets første iPhone.

Deretter fikk Apple vind i seilene. Så sent som i 2011 lå Apple fortsatt nede på en åttende plass.

Google følger med 93,29 milliarder dollar, mens merkevaren Coca-Cola har en verdi på knappe 80 milliarder dollar.

Den innbyrdes rekkefølgen mellom Apple og Google på denne rangeringen er den omvendte sammenlignet med dagens markedsandeler i det globale markedet for mobiltelefoner. Det er Googles Android-system som dominerer i markedet for smartmobiler, ikke minst gjennom koreanske Samsungs store markedsandeler verden over.

Samsung

Samsung er også på vei oppover på rangeringen og har økt sin verdi med 20 prosent til en åttende plass på årets utgave.

Blant de europeiske merkevarene ligger de tyske bilgigantene Daimler og BMW best an på henholdsvis 11. plass og 12. plass. Luksusvarene fra Louis Vuitton bidrar til en sterk 17. plass for dette utstillingsvinduet for fransk næringsliv.

De svenske gigantene Hennes & Mauritz og Ikea har de beste merkevarene fra Norden, ifølge Interbrand. De har respektable plasseringer på listen på henholdsvis 21. og 26. plass.

Les mer: