Google. Apple. Coca-Cola. BMW. Det er noen av de globale merkevarene aller flest studenter verden over drømmer om å jobbe for.

- Dette er ikke overraskende. Det er disse bedriftene studentene tenker på først når de blir spurt, sier Peggy Brønn, professor i kommunikasjon og ledelse ved Handelshøyskolen BI, til Aftenposten.

Hun er ekspert på arbeidsgiveres merkevarebygging, og mener de få store internasjonale bedriftene ofte skygger for de mange små.

-  Et stort overtall bedrifter er små og med få ansatte. De har ikke noe omdømme hos studentene i det hele tatt. De store bedriftene bruker på sin side masse penger på å konkurrere om de beste studentene, sier Brønn.

- Vil ha det gøy og tjene penger

Undersøkelsen av studentenes foretrukne arbeidsgivere er gjennomført av Universum, et selskap som har spesialisert seg på arbeidsgiveres merkevarebygging og måling av dette. Mer enn 200 000 studenter fra verdens 12 største økonomier har besvart undersøkelsen.

Det er nokså stabilt blant de store aktørene i toppen.

- Disse selskapene forbindes i sterk grad med de faktorene som er viktigst for studentenes valg, eksempelvis en sterk markedsposisjon, utviklingsmuligheter og trygghet i jobben, sier administrerende direktør i Universum, Peter Nylander.

Google topper

Internettgiganten Google topper listen hos både økonomi— og ingeniørstudenter for femte året på rad.

- Studenter vil både tjene godt og ha det gøy. Google har profilert seg som en arbeidsplass hvor man har det gøy, er litt «løs i snippen» og som ikke søker A4-kandidater. Dette appellerer, sier Brønn.

En talsperson i Google sier til CNN at de er på utkikk etter kandidater som «trives med høyt tempo og samarbeid i små grupper» og de som kan «lykkes i en flat organisasjon og som ønsker å bidra til at verden blir et bedre sted».

Reiser seg etter finanskrisen

I kjølvannet av finanskrisen fikk flere av de store investeringsbankene og revisjonsselskapene svekket sitt omdømme og de ramlet nedover på listen. Nå klatrer de imidlertid igjen.

EY, inntil nylig bedre kjent som Ernst & Young, har bare Google foran seg blant økonomistudenter. Også KPMG, PricewaterhouseCoopers, Deloitte og Goldman Sachs er inne blant de ti mest attraktive.

- Økonomistudentene er veldig tradisjonelle og svært mange tenker på samme måte. De vil tjene penger, sier Brønn.

Blant ingeniørspirene er det IT-selskaper, bil— og elektronikkprodusenter som dominerer i toppen. BMW, Siemens, Microsoft og IBM er alle inne blant de ti mest attraktive.

Norske studenter

Universum har tidligere i år gjennomført en lignende undersøkelse blant norske studenter.

Mange av de store og globale merkevarene står høyt i kurs også blant norske studenter, men det er de store norske selskapene aller flest studenter drømmer om å jobbe for.

Både økonomi- og ingeniørstudentene vil aller helst jobbe for Statoil. Store selskaper som DNB, Aker Solutions og Kongsberg Gruppen figurerer også helt i toppen av listen.

Ikea og Lego

Økonomistudentene i Sverige vil helst jobbe for Google og IKEA, mens danskene helst jobber for sin egen lekegigant Lego.

Ingen norske selskaper er på listen over de 50 mest populære arbeidsgiverne internasjonalt, hverken for økonomi- eller ingeniørstudentene. Sverige har på sin side IKEA høyt oppe på listen.

Også Volvo, hvor kinesiske investorer nå eier personbildivisjonen, er inne på listen. Finske Nokia, som nylig solgte telefonvirksomheten sin til amerikanske Microsoft, er inne på listen for ingeniørene.