KRISTIANSAND: «Som kjent har Color Line allerede gjort kjent at man vil forlange omfattende endringer i den tilnærmet ferdigforhandlede avtale dersom Kystverkets vedtak blir stående.»

Slik lyder et lite utsnitt av advokat Jens Richard Andersens ferske, 13 siders brev til sin klient Kristiansand Havn KF. Som Fædrelandsvennen meldte lørdag, mener Andersen at Kystverkets vedtak om at Havna ikke kan nekte Fjord Line kun å seile om sommeren, er feil og må endres.

I neste måned skal Kristiansand Havn i møte med Kystverket. Offisiell agenda er «å avklare handlingsrommet» etter Kystverkets vedtak, men på bakgrunn av juristens anbefalinger er det naturlig å anta at selve vedtaket også vil bli diskutert og forsøkt endret.

Skjer det, varsler altså Color Line innstramminger overfor Kristiansand Havn, i følge den samme advokat Andersen.

— Hva innebærer det, Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line?

Avtalt helårsdrift

  • Kristiansand Havn har krevd helårstrafikk som forutsetning for å inngå avtale om fergetrafikk. Det har vi godtatt, og det ligger naturligvis til grunn for avtalen mellom oss og Havna, understreker Mathisen først.

Så utdyper han:

— Forpliktelsene vi har overfor Kristiansand Havn dreier seg blant annet om inntekter for Havna, knyttet opp mot daglig drift hele året. Vår nåværende fartsplan er lagt opp deretter. Dersom kravet om helårsdrift opphører, har vi en klausul om reforhandling i avtalen med Havna. En reforhandlet avtale vil kunne redusere inntektsgrunnlaget for Havna, fastslår Helge Otto Mathisen.

Indirekte bekrefter han ett av Fjord Lines' argumenter, nemlig at det ikke er marked for to ferjer i vintersesongen:

— Selv om «SuperSpeed» er en stor suksess, er det en kjensgjerning at Color Line isolert ikke tjener penger på hver enkelt avgang hele året, mens forpliktelsene våre overfor Kristiansand Havn er de samme. Et viktig forhold her er at Havna har store faste kostnader, uavhengig av om skipene går hver dag. Jeg antar at det er dette det siktes til i brevet fra advokat Andersen – en situasjon hvor vi blir løsrevet fra forpliktelsen om helårsdrift, sier Color Line-direktøren.

Satset tungt

  • Fra Color Lines side er det tidligere uttalt at butikken drives uavhengig av hva Fjord Line gjør. Er ikke dette riktig?

— Color Line har satset betydelige ressurser på nye skip og tilpasset havnestruktur. Hva eventuelle konkurrenter gjør er noe som ikke angår os, men rammevilkårene for konkurransen må være likeverdige. I avtalen med Kristiansand Havn har vi lagt til grunn at kravet om helårsdrift endres av ulike grunner, så må det gjelde alle, fremholder Mathisen.