Fra mitt hjem på toppen av Tinnheia har jeg flott utsikt over innseilingen til Kristiansand. Lørdag 1. mars om morgenen satt jeg på terrassen i strålende solskinn og fulgte «SuperSpeed 1» med kikkerten inn Byfjorden. En historisk dag. Endelig var den nye superferja på plass i hjembyen. For 50 år siden ble det også skrevet skipshistorie i Kristiansand — da M/S «Skagen» ble satt i trafikk mellom Kristiansand og Hirtshals. Skroget ble bygget ved Pusnes Mekaniske Verksted i Arendal - og slept til Kristiansand vinteren 1958. Resten av byggearbeidene ble utført ved Kristiansand Mekaniske Verksted. 20. juni foretok «Skagen» sin jomfrutur. Seilasen gikk under den nye Varoddbroa og inn Topdalsfjorden mot Kjevik - med 300 gjester om bord. Den danske avisen Ny Tid hadde en medarbeider i kulissene. Han gjorde et poeng av at den nye og moderne ferja kunne krysse Skagerrak på tre timer. Så fort gikk den aldri. «Skagen» brukte fem. Målet for «Skagen» var 50.000 passasjerer i året. Allerede i 1961 ble 100.000 passert. Samme år fraktet ferja 15.000 biler og 2.700 jernbanevogner. «Skagen» var en formidabel suksess - og også den første ferja som ble satt i helårsdrift over Skagerrak. Det skjedde i 1959. Parallelt med «Skagen» på denne tiden gikk også M/S «Jylland», som i årene 1949-67 tok hånd om trafikk fra både Kristiansand og Arendal. En populær farkost - selv om den kunne få innvollene til å velte seg på de reisende. Den ombygde ubåtjageren hadde elendige egenskaper i sjøen. - Båten var en skikkelig «rullebøtte». Vi hadde et veddemål i mannskapet. Den som kunne sitte i forpiggen i to timer uten å spy, skulle få 1.000 kroner. Bare båtsmannen klarte det, forteller Odd A. Salvesen, tidligere havnedirektør i Kristiansand. Han jobbet på M/S «Jylland» midt på '50-tallet. Da «Skagen» kom, var det en revolusjon. Og markedsføringen var da heller ikke småtterier. «Den flytende landevei,» het det i reklamen. Ferja kunne ta 670 passasjerer, 75 biler og seks jernbanevogner. Farten var svimlende 18 knop. Hele Hirtshals var på beina da ferja første gang anløp dansk havn. Ifølge avisreportasjene hadde «Skagen» sine innkjøringsproblemer. Ett av de største synes å ha vært at stuerten serverte gamle poteter i stedet for nygrodde på første turen. Å reise med «Skagen» var ingen billig fornøyelse. Særlig var danskene opptatt av billettprisene. De var ikke i tvil om hvorfor det var mye dyrere enn på andre utenlandske ferjeforbindelser fra Danmark. På «Skagen» var det ikke tillatt å selge brennevin. Ferjer som solgte sprit, hadde så gode inntekter at billettprisene kunne settes ned. I Fædrelandsvennen 19. mai 1958 - like før «Skagen» ble satt inn i rute - ble skipsreder Kristian Haanes konfrontert med at en tysk konkurrent hadde planer om en ferjerute mellom Hirtshals og Kristiansand. Tyskeren kunne dumpe billettprisene til en tredel, fordi han ville tjene godt på taxfreesalg og spritservering om bord. Da skipsreder Haanes ble spurt om det kunne komme på tale å selge brennevin på «Skagen», var svaret et kontant nei.- Da selger vi heller «Skagen», fastslo Haanes.Ny Tid omtalte «Skagen» som «afholdsfærge». Til avisen uttalte Haanes at «spiritus og kristendom kan ikke forenes». - Det at komme til en personlig tro paa Kristus betyder, at man har visse principper ogsaa i forretningslivet, siterer den danske avisen skipsreder Haanes. Ny Tids utsendte syntes nok kristiansanderen var vel prinsippfast, og skriver at «naar De sejler til Kristiansand, er det højeste De faar lov til at svinge Dem op til, lyse pilsnere, og de gør jo ikke megen fortred».Nå er det på ny skrevet skipshistorie i Kristiansand. Onsdag kveld ble «SuperSpeed 1» døpt, og første seiling til Hirtshals gikk dagen etter. Kontrastene er store til «Skagen» - ikke bare når det gjelder serveringen om bord. Her ble nok ikke de 400 gjestene på festen onsdag kveld traktert med «æblemost», slik det skjedde på «Skagen» 50 år tidligere. «SuperSpeed 1» er et flytende kjøpe- og opplevelsessenter - med alle rettigheter. Flere tusen var til stede under dåpsseremonien. Et overveldende fremmøte, som forteller mye om kristiansandernes forhold til «danskebåden». Det handler om nærheten til havet. Om historie og tradisjon. Om tiden da ferja var porten til den store verden. Kristiansandere litt opp i årene minnes den første turen over Skagerrak som selve eventyret. Til et annet land og et annet språk - til eksotiske opplevelser. Danskebåtene har opp gjennom årene fraktet millioner av passasjerer trygt over Skagerrak. Dramatiske øyeblikk har det likevel vært. 7. september 1966 slo en brottsjø inn akterporten på M/S «Skagerak». Ferja tok inn vann og sendte klokken 11.30 ut nødsignaler. En stor redningsaksjon ble iverksatt. Alle om bord ble reddet - men en av passasjerene døde av hjertesvikt på sykehus. I løpet av ettermiddagen sank den bare ett år gamle ferja i Jammerbugten. Dramatikk var det også tilløp til da D/S «Jylland» i desember 1938 mistet propellen på overfarten fra Hirtshals til Kristiansand. Det skjedde året etter at ruten til Hirtshals ble åpnet. Før hadde seilingene gått mellom Kristiansand og Frederikshavn. D/S «Jylland» kom for øvrig senere ut i større problemer. Båten ble senket av miner i Østersjøen under krigen våren 1944. I løpet av de snart 30 årene jeg har bodd på Tinnheia, har jeg sett ferjer komme og gå. Bolero, Bolette, Braemar, Borgen, Silvia Ana, Christian IV. For å nevne noen. Fordums store forventninger i forbindelse med overfarten er blitt avløst av mer jordnære ting. Som jakten på billige kjøttvarer og taxfreehandel. Nå skriver «SuperSpeed 1» et nytt kapittel i ferjehistorien over Skagerak. «En helt ny måte å reise på,» heter det i reklamen. Men «danskebåden» er den like fullt.Kilde: Jan Erik Taraldsen: A/S Kristiansands Dampskipsselskap 1899-1999