MANDAL: — Vi var vanvittig heldige. Vi traff land mellom fjellveggen og andre større steiner. På den måten ble det ikke bråstans som i så fall kunne fått helt andre konsekvenser.

Følg FVN Mandal på Facebook!

Det sier vedkommende som satt i styrhuset, men som ikke førte redningsskøyta da ulykken skjedde. Av forskjellige årsaker vil han ikke stille opp med navn eller på bilde.

Onsdag ble rapporten etter havariet av «Bill» lagt fram av redningsselskapet. Ulykken skjedde ved Sjøbodvik vest for Mandal sentrum 11. november i fjor.

Her kommer det fram at båtføreren ikke visste hvor fort båten gikk og at han ikke klarte å hindre ulykken da de to i styrhuset plutselig oppdaget land.

Hadde hatt reparasjon

«Bill» hadde denne ettermiddag utført en reparasjon etter en sjøvannslekkasje.

— Vi skulle deretter ut for å teste den, forteller «bestmannen» - et maritimt uttrykk for nestkommanderende i styrhuset.

De kjørte i ulik fart ut over fjorden, men da de passerte Østre Kvistholmen sa han til båtføreren at båten nå hadde for høy fart - noe som også står omtalt i rapporten.

LES OGSÅ: Knalltøff natt da Bill ble reddet

— Vi var begge enige om at hastigheten måtte ned, ikke minst på grunn av mye hummerteiner i området, forteller han.

Farten ble halvert

Farten ble halvert til rundt 12 knop, men etter hvert ble farten satt opp igjen mot 24 knop på vei vestover.

Vi var begge enige om at hastigheten måtte ned

— Begge to var ikke klar over hvor fort båten egentlig gikk, sier han.

I et glimt så han land før krasjet og fikk skreket ut. Også båtføreren så land. Det ble gjort et forsøk på såkalt krasjstopp-manøver, men det var for sent.

bill-rapp-3.jpg

Han forteller at begge to smalt inn i frontruta. — Men vi var begge ved bevissthet da båten hadde stanset, forteller han.

Brakk ribbein

Selv brakk han tre ribbein og kragebeinet som følge av hendelsen, mens båtføreren fikk en del kuttskader.

- Vi fikk tak i en kollega som var ute med egen privatbåt som fikk oss i land, forteller «bestmannen».

LES OGSÅ: Bill blir ikke vraket

I ettertid fikk det som skjedde ingen følger for ham verken psykisk eller fysisk.

Godt ivaretatt

— Vi er blitt utrolig godt ivaretatt av redningsselskapet både lokalt og nasjonalt. Og jeg har fortsatt min virksomhet i sjøredningskorpset, sier han.

Han understreker grundig at de begge to var uvitende om farten da dette skjedde.

- Om man skal snakke om skyld, og det må man jo når det er menneskelig svikt, så hadde vi begge skyld i det som skjedde, sier han i dag.