Slik så redningsskøyta Bill ut etter at den hadde gått i land vest for Mandal sentrum i november. Foto: Jarle R. Martinsen

MANDAL: Den dundret i land i 24 knops fart.

Dette viser havarirapporten som redningsselskapet la fram i Mandal onsdag ettermiddag.

De konkluderer med at mannskapet på grunn av farten ikke var klar hvor de var i forhold til land, og de svingte for sent da de oppdaget hvor nær land de var.

Ingen av mannskapet ombord vil bli stilt ansvarlige for det som skjedde selv om det var en menneskelig svikt.

Det var i november at redningsskøyta Bill totalhavarerte da den kjørte i land like vest for Mandal sentrum.

Båten fikk omfattende skader, men ble likevel ikke kondemnert slik det en stund var fare for.

Rapporten ble lagt fram av Ronny Pedersen, beredskapssjef i redningsselskapet .

Han sier at mannskapet utførte noen sekunder før de kjørte i land en såkalt krasjstopp-manøver, men fikk det ikke til.

— Det var for sent, sier Pedersen.

Han sier videre at båten ikke endret kurs på riktig tidspunkt.

Fulgte ikke med

Han sier at skipperen ikke fulgte med på hvor fort det gikk, han fulgte altså ikke med på fartsinstrumentene. Det var dessuten helt mørkt på utsiden.

Redningsselskapet peker videre på at bestmannen ikke var utsjekket. Bestmannen er den som er nestkommanderende i styrhuset, men førte ikke båten denne kvelden.

Slik så redningsskøyta Bill ut etter at den hadde gått i land vest for Mandal sentrum i november. Foto: Jarle R. Martinsen

— Vi har et kompetansekrav til mannskapet som er ombord. Disse kravene oppfylte han ikke, sier Pedersen.Videre opplyser beredskapssjefen at det ikke ble brukt setebelter ombord.

— Ved bruk av setebelter kunne vi hindret personskadene som oppstod, sier Pedersen.

Men han sier samtidig at setebelter ikke er påbudt.

Han påpeker at det ikke er brutt noen lover i forbindelsen med hendelsen.

Skulle på testtur

Han forteller at "Bill" skulle ut på en testtur etter en reparasjon da båten krasjet i land.

De tiltak som redningsselskapet nå gjør etter ulykken er å skjerpe sikkerhetskulturen.

— Nå tar vi funnene til etterretning og har kalt inn til en frivillighetssamling for alle i Norge som driver disse redningsskøytene for å se på det som skjedde. Hensikten er å hindre at dette skjer igjen, sier han.

LES OGSÅ: Ikke første uhell med redningsskøyta i Mandal

Han sier at det er en utfordring mellom hvor vanskelig teknisk det er å føre disse båtene opp mot den kompetansen de frivillige som drifter dem har.

Han sier videre at det skal være rom for å gjøre feil hos i redningsselskapet.

- Vi fordeler ikke skyld og dette får ingen konsekvenser for de to ombord. De er fortsatt i våre rekker, sier Pedersen.

Ikke for kompliserte

- Er de nye båtene blitt for kompliserte å føre?

— Nei, det vil jeg ikke si. Det er 22 frivillige mannskap som drifter redningsskøyter langs kysten. De gjennomførte i fjor omlag 3000 oppdrag, sier Pedersen.

Filnavigering er det som framstår som direkte grunn til denne hendelsen. Det er ikke funnet tekniske feil ombord.

- Vi skal jobbe med å endre prosedyrer i forhold til erfaringene vi nå har gjort, sier Pedersen.

Han sier at det er mange år siden man hadde en alvorlige hendelse med båtene til redningsselskapet.

Ressurser

Pedersen forteller at "Bill" ligger på det svenske verftet Swede ship AB ved Gøteborg.

— Den fikk meget store skader. "Bill" settes nå i stand, og vil bli ferdigstilt og er tilbake i Mandal til høsten, sier Pedersen.

Han sier at selve skroget blir reparert, ikke skiftet ut slik det var snakk om en stund.

Rune Braadland, leder av Mandal Sjøredningskorps, sier at denne saken har preget korpset som teller mellom 40 og 50 personer.

— Det er likevel god fokus på trening og enda mer enn før fokus på sikkerhet, sier han.

Han sier videre at "Bill" ikke er for avansert.

— Det er i så fall på en positiv måte. Det betyr at våre mannskap har hatt utfordringer med å lære seg båten noe de har funnet motiverende, sier Braadland.

Ikke flaut

- Dette er andre gang at sjøredningskorpset i Mandal har et alvorlig uhell med sine båter på få år. Er det flaut?

— Nei, det er det ikke. Vi er frivillige som gjør vårt beste. Det er snakk om to forskjellige hendelser og tilfeldig at det rammet oss, sier Braadland.

Han sier videre at denne hendelsen ikke har fått noen til å slutte eller hindret andre i å begynne.