— Dersom alt går på skinner kan vi starte opp i september neste år, sier anleggsleder ved Gullknapp, Rolf Knutsen.
I juni fikk Gullknapp den etterlengtede tillatelsen til å starte med ruteflygninger fra flyplassen i Froland. Ifølge Knutsen er det kun noe asfaltering og montering av landingslys som gjenstår før rullebanen er klar til bruk.
Må ha godkjenning
— Vi skal asfaltere noe mer i bredden og legge to nye lag på hele rullebanen. Før oppstart må vi også oppgradere fasilitetene og ha alt klart når det gjelder brann- og redning, sier Knutsen.Flyplassen må også ha en operativ godkjenning av Luftfartstilsynet. Ifølge Knutsen vil det ta minst 12-13 måneder.
— Før oppstart må det lages et nytt kartverk over luftrommet, samt prosedyrer for innflyvning. Alt dette legges inn et system som blir tilgjengelig for flyvere i hele verden, slik at de får greie på hvilke prosedyrer som gjelder ved innflyvning og avgang ved Gullknapp, sier Knutsen.
Ifølge Knutsen har Avinor tilbudt seg å levere et slikt kartverk for rundt 10 millioner kroner.
— Vi har tilbudt å levere et såkalt luftromdesign. Dette er en omfattende prosess, som må gjøres grundig av hensyn til flysikkerheten, sier kommunikasjonssjef i Avinor flysikring, Kristian Løksa.
Kan drøye til 2016
Knutsen ser ikke bort fra at godkjenningen kan trekke ut, slik at oppstarten blir forskjøvet.
Mener økt konkurranse er bra for Kjevik
— Vi vet at ting tar tid. Vi håper å kunne starte neste høst, men det kan fort drøye til våren eller sommeren 2016. sier Knutsen.
Planene er å ha to avganger om dagen, en om morgenen og en om kvelden.
— Vi vil trenge fire personer for å bemanne tårnet. De er ikke flygeledere, men vil kurses slik at de kan gi pilotene nødvendige beskjeder ved ankomst og avgang, sier Knutsen.
— Vet dere noe om behovet for disse turene?
— Nei, egentlig ikke. Men tilbakemeldinger fra lokalt næringsliv viser at interessen er stor, sier Knutsen.
Flere er interessert
Konsesjonen Gullknapp har fått setter en grense på 8000 flyvninger i året.
Regjeringen sier ja til Gullknapp
— Vi har fått tillatelse til å fly med ni passasjerer, men det er mulig å få dispensasjon for 12, sier flyplassjef Jan Morten Myklebust.
Myklebust, som foreløpig er flyplassens eneste ansatte, opplyser at det er flere flyselskaper som ønsker å gjennomføre de planlagte flyvningene til Bergen og Stavanger.
— Vi har vært i kontakt med blant annet Bergen Air Transport, Airwing og Danish Air Transport, sier Myklebust.
- Ingen krig mot Kjevik
Konsesjonssøknaden til Gullknapp ble møtt med motstand av både Avinor og NHO Luftfart. I sin høringsuttalelse viste NHO Luftfart til at Kjevik ville tape 3,5 millioner kroner i årlig omsetning dersom Gullknapp startet med flyvninger til Bergen og Stavanger.
Kjevik frykter for flyruter til Stavanger og Bergen
— Vi skal ikke krige mot Kjevik, men være et supplement, sier Rolf Knutsen.
Flyplassen er i dag 1199 meter lang, men ifølge Knutsen er det mulig å forlenge den til 3 kilometer slik at større passasjerfly kan lande.