- Jeg tror konkurranse stimulere alle, sa samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) under pressetreffet i Lillesand. Foto: Erlend Olsbu
Ordfører Sigmund Pedersen (Sp) i Froland kommune sammen med styreleder Sverre Valvik i Gullknapp utenfor Post- og teletilsynet i Lillesand. Der møter de samferdselsministeren klokken 11.00. Foto: Erlend Olsbu

LILLESAND: — Jeg tror konkurranse stimulerer alle, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Han bekrefter at Arendal lufthavn Gullknapp har fått konsesjon og tillatelse til å forlenge rullebanen.

Om konkurransen med Kjevik sier samferdselsministeren dette:

— Jeg tviler på at folk vil fly til Gullknapp for å reise til Dyreparken i Kristiansand. Det er Kjevik som er hovedflyplassen på Sørlandet, sier Solvik-Olsen.

Samferdselsministeren presiserte at Gullknapp ikke vil få statlig støtte til verken drift eller investeringer.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

- Julaften og 17. mai

Ordfører Sigmund Pedersen (Sp) i Froland kommune var i ekstase da han fikk høre nyheten.

— Dette er julaften og 17. mai på en gang, sier han.

Styreleder Sverre Valvik i Gullknapp var i svært godt humør da Fædrelandsvennen traff ham utenfor Post- og teletilsynets lokaler i Lillesand, hvor samferdselsministeren hadde invitert til pressetreff.

— Dette er et godt skritt på veien, sier Valvik.

Ordfører Sigmund Pedersen (Sp) i Froland kommune sammen med styreleder Sverre Valvik i Gullknapp utenfor Post- og teletilsynet i Lillesand. Der møter de samferdselsministeren klokken 11.00. Foto: Erlend Olsbu

Stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen (Frp) og fylkesmann Øystein Djupedal var også til stede.— Dette er en seier for hele fylket, sier Godskesen.

Kritisk på Kjevik

Lufthavnsjef Thomas Langeland ved Kristiansand lufthavn Kjevik sier til Fædrelandsvennen at han frykter at Sørlandet som region vil lide av et kommersielt flytilbud i Aust-Agder.

— Vi tar samferdselsesministerens avgjørelse til etterretning. Jeg frykter ikke konkurransen, men frykter at regionen på enkelte destinasjoner vil få et dårligere tilbud, sier Langeland.

- På hvilken måte da?

— Når man sprer et allerede svakt trafikkgrunnlag ut på flere alternativer så skaper det utfordringer. Enhver tapt passasjer påvirker våre tall. Hvis det blir store svikt på rutene vil flyselskapene selv måtte vurdere tiltak, utdyper han.

Tror på 50.000 passasjerer

Det var NRK Sørlandet som først brakte nyheten om at det kommer til å bli kommersielle flyvninger fra Arendal lufthavn Gullknapp.

Gullknapp har søkt om konsesjon som innebærer 8000 flybevegelser i året. Planen er rutefly til Stavanger og Bergen. Flyplassens egne anslag er opptil 50.000 passasjerer innen 2019. ## Uenighet

I april sendte Kristiansands ordfører Arvid Grundekjøn (H) og varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) et brev til leder av Sørlandsbenken, Åse Michaelsen. Her skrev de at de er bekymret for planene på Gullknapp.

— Jeg forventer at stortingspolitikerne gjør det som er nødvendig for at Kjevik skal ha den kraften den trenger som regional flyplass. Om Gullknapp får et lite, veldefinert tilbud med flighter med færre enn 10 passasjerer, og som fullt ut står på egne ben økonomisk, vil jeg ikke være for kategorisk på det. Men vi må være tydelige på at det ikke er behov for to flyplasser og at man ikke skal bruke offentlige midler på Gullknapp, skrev ordførerne i brevet.

Bekymret for Kjevik

Thomas Langeland ved Kristiansand lufthavn Kjevik har tidligere sagt til Fædrelandsvennen at han frykter rutene til Stavanger og Bergen kan bli rammet.

— Widerøe flyr disse rutene i dag, så de får svare for hva som blir konsekvensen. Men en rute fra Gullknapp som har daglige avganger til de samme destinasjonene som Kjevik, vil kunne redusere tilbudet her.

— Det er ikke denne regionen tjent med, sa Langeland i april.