— Ordføreren er en god og fornuftig mann, men her har han bomma, sier Bjørn Tore Larsen, hovedeier og styreformann i OSM-konsernet, et selskap med 10- 11.000 ansatte globalt og delt hovedkontor mellom Arendal og Kristiansand. Larsen har engasjert seg i debatten som nå går om Gullknapp gjennom et åpent brev til samferdselsministeren som er publisert som leserinnlegg i både Fædrelandsvennen og Agderposten. I innlegget skriver han følgende om Grundekjøns motstand mot Gullknapp:

- Tar munnen for full

«At Kristiansands ordfører Arvid Grundekjøn engasjerer seg i kampen mot Gullknapps konsesjon må en akseptere, selv om ordførerens frykt for at Gullknapp vil ramme Kjevik er ubegrunnet. Men Grundekjøn tar munnen for full når han uttaler seg på andres vegne ved å si at 'Dette er mitt syn, og det er regionens samlede syn',» skriver Larsen.

Larsen forteller at ordførerens utsagn om at motstanden mot Gullknapp var 'regionens samlede syn', var en medvirkende årsak til at han tok pennen fatt.

- Utidig innblanding

— Jeg synes det har vært en utidig innblanding fra flere krefter, der NHO Agder er en av dem, utdyper Larsen, og legger til at med Avinor og Kjevik som medlemmer må NHO Agder regnes som part i saken og ikke nøytrale. Larsen mener også det er behov for en mindre flyplass til å betjene næringslivet i fylket, og synes det er flott at noen har brukt så mye penger på å utvikle flyplassen på privat initiativ.

— Det er veldig positivt for næringslivet, det er ingen tvil om det. Og ser vi på andre land med erfaring fra mindre flyplasser, gir disse inntekter som langt overstiger kostnader, sier Larsen. Han påpeker at det ikke er ønskelig å ødelegge eller ta noe av tilbudet fra Kjevik, men at det tvert imot kan være positivt for Kjevik at Gullknapp får konsesjon.

Samarbeid vil gagne begge

— Jeg tror Gullknapp er bra for regionen, og det som er bra for regionen er også bra for Kjevik. Med et bedre flytilbud får vi et bedre næringsliv som igjen kan gi økt trafikk på både Gullknapp og Kjevik, sier Larsen og kommer med følgende oppfordring:

— Det beste er om Kristiansand og Arendal støtter opp om hverandre i stedet for å jobbe mot hverandre. Det vil gagne både Kjevik og Gullknapp.

- Stiller oss bak kortbaneflyplass

Regiondirektør i NHO Agder, Siri Mathiesen, sier Bjørn Tor Larsen må skille mellom NHO Luftfart og NHO Agder. - Vi stiller oss bak det som står i Regionplan Agder 2020, og som tretti kommuner og to fylker står bak, nemlig at det kan være en kortbaneflyplass på Gullknapp, men at den regionale hovedflyplassen er Kjevik lufthavn. Det som NHO Luftfart er skeptisk til, og som det fra eierne i Arendals Fossekompani er ytret ønske om, er at Gullknapp blir noe mer enn en kortbaneflyplass. Det er det hverken plass eller grunnlag for i landsdelen, sier Mathiesen.

Ordfører Arvid Grundekjøn sier i en generell kommentar om Gullknapp at det er viktig å satse på det som står i det styrende politiske dokumentet, Regionplan Agder 2020, om at Kjevik er regionens flyplass.