Tirsdag kunne samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) fortelle at Arendal lufthavn Gullknapp får konsesjon til å drive flyplassvirksomhet. I bakgrunnen blir Froland-ordfører Sigmund Pedersen (Sp) gratulert av Arne Thomassen (H), som representerte Høyres stortingsrepresentant Svein Harberg under tirsdagens pressekonferanse. I midten står direktør Torstein Olsen i Post- og teletilsynet, hvor pressekonferansen fant sted. Foto: Erlend Olsbu
Ordfører Sigmund Pedersen (Sp) i Froland smilte fra øre til øre da han møtte til pressekonferansen. Styreleder i Gullknapp, Sverre Valvik, var ikke i noe dårligere humør. Til venstre står den utsendte journalisten fra lokalavisen Frolendingen. Foto: Erlend Olsbu

— At Gullknapp får konsesjon vil føre til at flere reiser til Sørlandet. Dette vil styrke begge flyplassene og regionen, sier Solvik-Olsen til Fædrelandsvennen.

Tirsdag ble det kjent at Arendal lufthavn Gullknapp får konsesjon til å drive flyplass.

NHO Luftfart, Kjevik lufthavn Kristiansand og ordføreren i Kristiansand har alle vært skeptiske til flyplassplanene i Froland i Aust-Agder. Solvik-Olsen har ingen tro på at Gullknapp blir noen trussel.

— Jeg tviler på at folk vil fly til Gullknapp for å reise til Dyreparken i Kristiansand, sa Solvik-Olsen da beslutningen om å gi konsesjon til Gullknapp ble offentliggjort under en pressekonferanse tirsdag.

— Mener du NHOs frykt er ubegrunnet?

— Denne regjeringen lar seg ikke styre av NHO eller andre interesseorganisasjoner. Jeg synes det er rart at NHO, som er for konkurranse i alle andre sammenhenger, tror det er dårlig med konkurranse i dette tilfellet, sier Solvik-Olsen.

Regjeringens beslutning innebærer at Arendal lufthavn Gullknapp får konsesjon til å drive flyplassvirksomhet i 20 år.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook!

Får ikke statsstøtte

Ifølge Solvik-Olsen vil flyplassen ikke få støtte fra staten til verken drift eller investeringer. Det skremmer ikke styreleder i Arendal lufthavn Gullknapp, Sverre Valvik.

— Flypassen er snart ferdig og vi har ikke fått noe statsstøtte tidligere, sier Valvik.

- Hva vil utgjøre inntektsgrunnlaget?

— Det vil være brukere, eiere og aksjonærer, sier Valvik, som viser til at det bor 80.000 mennesker innen en radius på 4 kilometer fra flyplassen.

Utenlandsflyvninger?

Valvik håper at det første flyet med 10-12 passasjerer kan ta av fra flyplassen om cirka ett år. Folk som jobber offshore vil trolig utgjøre den viktigste kundegruppen.

— Vi vil ha flyvninger til Bergen og Stavanger. Det er mange som jobber i olja som har etterspurt et slikt tilbud, sier Valvik.

- Er det aktuelt med utenlandsflyvninger?

— Vi utelukker ingenting, men det kommer an på hva publikum vil ha.

Skal ansette flere

Flyplassen har i dag én ansatt. Ifølge Valvik må det nå ansettes flere.

— Vi har en flyplassjef som jobber deltid. Nå trenger vi noen som har ansvar for brann- og redning og brøytemannskap. Vi kommer nok til å ansette 5-6 personer, sier han.

Under tirsdagens pressekonferanse deltok også ordfører i Froland, Sigmund Pedersen (Sp), fylkesmann i Aust-Agder, Øystein Djupedal og stortingsrepresentant Ingebjørg Godskesen (Frp). Lillesand-ordfører Arne Thomassen (H) var til stede som vara for stortingsrepresentant Svein Harberg (H).

- Seier for Sørlandet

— Dette er en seier for hele Sørlandet, sier Godskesen, som har hatt Gullknapp som en kampsak siden 2009.

- Kritikerne har tydeligvis hatt enda større tro på Gullknapp enn tilhengerne. Det må jo være grunnen til at frykten har vært så stor.

Men selv om de er redde kan det ikke være slik at Gullknapp blir den eneste flyplassen i hele verden som ikke får drive på grunn av frykt for konkurranse.

Hun er overbevist om at den videre driften vil vise at Arvid Grundekjøn og de andre kritikerne tok feil.

— Arvid Grundekjøn kommer til å se atdet var en dum reaksjon og at dette er en klok beslutning, sier Godskesen.

- Frykter dårligere tilbud

Lufthavnsjef Thomas Langeland ved Kristiansand lufthavn Kjevik sier han frykter at Sørlandet som region vil lide av et kommersielt flytilbud i Aust-Agder.

Når man sprer et allerede svakt trafikkgrunnlag ut på flere alternativer, så skaper det utfordringer.

— Når man sprer et allerede svakt trafikkgrunnlag ut på flere alternativer så skaper det utfordringer. Enhver tapt passasjer påvirker våre tall. Hvis det blir store svikt på rutene vil flyselskapene selv måtte vurdere tiltak, sier han.