— Det er tøy til voksne, ikke til barn, sier Selma (8) om hotpantsene som tilbys jenter når de spør etter kortbukse eller shorts hos Hennes og Mauritz, Lindex og de andre klesgigantene i byen.

Tvillingsøsteren Naomi (8) henter fram det sterkeste av alle sørlandske uttrykk:

— Det er ikke helt greit!

«Sexy babe»

Mammaen deres, Melissa Jocelyn Lesamana, er redd foreldre resignerer når de ser hva slags tøy som selges til barna deres.

Bildet til venstre viser hvordan en jenteshorts ser ut hos Hennes og Mauritz, og til høyre hvordan en gutteshortz ser ut hos samme kjede. Foto: Hennes og Mauritz (montasje)

— Det kjipe er at man blir vant til det. Voksentøy i barnestørrelser - det er så mye og så massivt at det nesten fremstår som vanlig. Så selger de altså stringtruser til barn, bh-er til barn, hotpants til barn, miniskjørt, korte topper som skal eksponere magen, pintrange bukser, og tøy med påtrykk som «sexy babe», «hot babe», «take me», påskrifter som skal appellere til menn. Jeg går rundt i butikkene med barna og sukker stille for meg selv. Jeg synes det er vanskelig. Så gir jeg etter i enkelte tilfeller, dessverre. Det er noe med at når alle andre har det, ja, så tøyes grensene, sier Melissa Jocelyn Lesamana.

Spiller på sex

Melissa Jocelyn Lesamana med tvillingene Selma (8) og Naomi (8) på handletur i byen. De reagerer på at mote for voksne er blitt mote for barn. Foto: Reidar Kollstad

— Barn er søte, de er yndige og praktiske. Barn er herlige. Hvorfor skal de inn i tøy som skal fremstille dem som sexobjekter? Klesindustrien er ekstremt seksualisert. Når designerne overfører voksenmote til barn, slik at det ikke er mulig å se forskjell på hva som er voksentøy og hva som er barnetøy, så gjør vi små barn til voksne. Og det innbefatter en seksualisering av barn. Ta det mest populære akkurat nå: Hotpants til småbarn. Jeg begriper ikke hvorfor det skal være så sykt kort. Hvilket eksponeringsbehov har vi for barns kropper? Hvilket behov har barn for å vise fram navlen, rumpa eller bena? spør hun.

Hva folk vil ha

- I butikken sier de at det er dette folk vil ha, det er dette kundene kjøper?

Jeg nekter å tro det er dette vanlige folk ønsker å kle barna sine opp i.

— Det er ikke dette foreldre vil ha til sine barn. Hotpants til åtte-åringer? Når dette blir «et behov» så er det fordi vi som forbrukere tvinges inn i et handlemønster når annet tøy ikke er tilgjengelig. Jeg nekter å tro det er dette vanlige folk ønsker å kle barna sine opp i. Dette tøyet gjør noe med barns selvbilde, og det normaliserer sex på en uheldig måte i tidlig alder. Det eneste det fører til er at barna får et anstrengt forhold senere til egen kropp. Dette er det stikk motsatt av hva vi som foreldre ønsker for våre barn. Her går utviklingen i feil retning, sier hun.

Korte topper for å eksponere kropp. Melissa Jocelyn Lesamana reagerer på at de store klesgigantene selger mote for voksne til barn. Foto: Reidar Kollstad

— Så må det jo være et tankekors for klesforretninger at vi må gå i sportsforretninger hvis barna våre skal ha en shorts.

Forbrukermakt

- Hva mener du bør skje, «brenn bh-en» var et slagord i sin tid?

— He-he. Brenninga la vi fra oss på 70-tallet. Jeg tror at vi som forbrukere kan mobilisere mot klesgigantene. Akkurat som med palmeolje, som matprodusentene mente de måtte bruke. Forbrukerne gjorde opprører, og nå er bruken redusert. Når det gjelder klær og mote tror jeg det første som skjer er at vi får merking av retusjerte bilder.

Jente-shorts fra Lindex. Foto: Lindex

Tiden er moden for det. Vi vil vite hva som er ekte, og hva som ikke er det. Så må det neste bli at vi får ut denne typen varer, at designerne begynner å tenke på barn som de barna de er, at de ikke er små voksne. De trenger anvendelige klær som de kan være aktive i, sier hun.

— Nå virker det som om det er popindustrien som leder an hele veien, der stjernene som skal bryte barrierer for å sjokkere og selge mere, blir veivisere for de minste barna som kopierer halvnakne artister. Dette handler ikke om å være moralpoliti. Det handler om at små barn og voksne ikke har behov for det samme tøyet. Og da må klesbransjen få svar på tiltalte. Jeg tror det er mange som tenker som meg, kanskje flere fedre enn mødre. Barn i dag opplever et forventingspress, blant annet i forhold til kropp. Når de begynner med hotpants i fireårsalderen, sier det seg selv at vi får en negativ utvikling der barn lærer å jakte på den perfekte kroppen og eksponering av den. Vi skylder barna våre å gripe fatt i dette. Det er deres psykiske helse vi snakker om, sier hun.

Butikkjedene: - Vi vil at barn skal være barn

De store butikkjedene selv avviser at de lager sexy tøy for barn. De vil at barn skal være barn.

Kjedene Fædrelandsvennen har vært i kontakt med ønsker ikke å la seg intervjue, men svarer skriftlig på synspunktene i reportasjen.

PR-ansavrlig Vibeke Holann i Hennes og Mauritz påpeker at selskapet ikke selger stringtruser eller print på plagg som kan settes i en negativ sammenheng opp mot barn.— Vi i H&M er opptatte av at barn skal være barn, og vi setter derfor barnet først når vi designer klær til dem. Vi lager klær for ulike anledninger slik som hverdag, lek, fest og sport, skriver hun.

— Det viktigste når vi lager klær til barn er at plaggene er komfortable, praktiske og funksjonelle. Vi er også opptatte at klærne er slitesterke, prisvennlige og av god kvalitet. Barneklær kan også ha ett element av fashion i designet og vi prøver å finne en riktig balanse mellom fashion og praktisk bruk når vi designer til barn.

— Vi er åpne og lyttende for tilbakemelding fra våre kunder og tar tilbakemeldingene deres med i vår planlegging av barnekolleksjonene fremover, skriver Holann.

- Kjenner oss ikke igjen

Kommunikasjonssjef Julie Bragli Echardt i Cubus skriver følgende på spørsmål om hva slags klær de ønsker å tilby barn:

— Klær som barna vil gå i, som er funksjonelle og som passer for ulike anledninger og sesonger. Vi opplever så å si aldri kritikk mot våre barneklær og kjenner oss ikke igjen i det bildet som tegnes her. Våre shorts er vanlige shorts som egner seg godt i sommervarmen, ikke hotpants. Vi har fører selvfølgelig ikke stringtruser til barn og har heller ikke print på våre topper med støtende tekst.