Nylig var jeg på handletur på Sørlandssenteret, for å kjøpe shorts til mine to døtre på 11 år.

Jeg trålet H&M, Cubus, Wow, Kappahl og Lindex — uten å finne en eneste shorts i deres størrelse.Shortsene jeg var på jakt etter, var ikke av typen tur- eller treningsshorts, som finnes i sportsforretningene.

- Høy skjæring og lav midje

Jeg lette etter vanlige, klassiske shorts som kan brukes på skolen og til andre dagligdagse aktiviteter. Og med en «sommertemperatur» såvidt over titallet er det mer hensiktsmessig at stoffet kryper nærmere kneet enn skrittet.

I gutteavdelingene registrerte jeg at det var plenty med shorts, i jenteavdelingene kun det jeg vil definere som hotpants; Kort-korte shorts med høy skjæring og lav midje. De var det til gjengjeld et stort utvalg av.

Etter mye leting fant jeg til slutt et par shorts til døtrene mine på Polarn O. Pyret. De var unisex, ifølge ekspeditøren.

Jenter på 11 år får ikke velge å kle seg klassisk eller sporty, de må kle seg sexy.

Hvis jeg skal dømme etter utvalget i kjedebutikkene er konklusjonen min etter handleturen som følger: Jenter på 11 år får ikke velge å kle seg klassisk eller sporty, de må kle seg sexy.

Ønsker valgfrihet

Det er nedslående. Det er provoserende. Og det er utrolig bakstreversk og endimensjonalt.

Bare så det er sagt: Jeg er ikke født i 1850 og ønsker heller ikke å gjemme bort mine døtre i burka. De får gjerne ikle seg korte shorts når temperatur og anledning innbyr til det.

Det jeg ønsker er valgfrihet. Og at barn skal få lov til å være barn, også i klesveien.

- Skal holde kjeft og se sexy ut

Jeg ønsker en mulighet til å velge plagg som er praktiske og som de kan bevege seg fritt og uhemmet i. Mine døtre er aktive og trenger klær som de kan sykle, løpe, klatre og hoppe på trampoline i.

Holdninger, ikke minst om ulikhetene mellom kjønnene, gjenspeiler seg i klærne som lages og budskapet som presenteres i reklamen. Der gutter er aktive erobrere som kan leke og boltre seg, er jenter passive objekter som skal sitte stille og være pene. Eller holde kjeft og se sexy ut, for å spisse det litt.

Er det sånne jenter vi vil ha?

De fleste 11-åringer er fortsatt langt mer barn enn voksne.

11 år unge jenter er i en sårbar alder, og med ulikt modenhetsnivå. Noen er ikke kommet i puberteten ennå, andre er godt i gang og i ferd med å utvikle kvinnelige former.

Men de fleste 11-åringer er fortsatt langt mer barn enn voksne.

Det faktum bør vi som forbrukere også kunne forvente at designerne for de store kleskjedene tar inn over seg.

- Fri meg fra sexifiseringen

Slik jeg ser det, er plaggene vi bærer en del av fortellingen om hvem vi er og hva vi står for.

Hva slags fortelling er det kjedebutikkene vil at mine 11 år gamle døtre skal formidle når sexy hotpants er det eneste valget vi får?

Fri meg fra sexifiseringen av mine barn. Deres fortelling skal ikke være: «Se meg, ta meg, jeg er din hvis du vil ha meg».

Hører dere H&M, Wow, Cubus, Kappahl og Lindex?