Rune Egedal (t.v.) og Jan Martin Stallemo regner med å sette ny omsetningsrekord denne uka. De to eierne av "Pieder Ro" sier gode forberedelser er nøkkelen til gode tall. Foto: Sondre Steen Holvik
Sarita Sehjpal og Mother India skal servere maten til mannskapet om bord på den indiske seilskuta "Tarangini". Foto: Torstein Øen
Marianne Tronstad, Tore Løvland og Bjarne Ugland (midten) gleder seg til The Tall Ships Races i Kristiansand. Her er de i ferd med å sette seg rundt møtebordet med Mick Millis og Paul Bishop (t.h.) som representerer Sail Training International - organisasjonen som eier arrangementet. Foto: Sondre Steen Holvik

— Vi er fullbooket. Alt vi har av ekstrasenger og barnesenger settes ut denne helga, sier daglig leder ved Hotell Norge Benedikte Rosland.

Et søk på nettsidene til de største hotellformidlerne bekrefter hotellsjefenes budskap: Det er stappfullt. Leter du etter dobbeltrom i Kristiansand denne helga, blir du henvist til hotellene rundt Dyreparken, der var det onsdag ettermiddag fortsatt noen få enkeltrom ledige på noen av Tall Ships-dagene.

MER: Oversikt over alle skutene og deres plassering (ekstern lenke)

Kommer på toppen

— Arrangementet kommer på toppen av en veldig god juli måned. Vi må tilbake til de gode gamle Quart-dagene for å finne slike tall, sier Rosland.

Sammenliknet med samme helg i fjor har Hotell Norge en økning i belegget på mellom 10 og 30 prosent de dagene TSR varer. Det samme er tilfellet hos Hotell Caledonien.

— Vi har en økning på rundt 30 prosent i forhold til samme helg i fjor, bekrefter hotelldirektør Frode Jansson.

Matboom

Mens hotellbransjen setter fram det som er av senger, røres det for fullt i restaurantgrytene. Mother Indias daglige leder, Sarita Sehjpal, fikk et spørsmål fra den indiske ambassadøren som hun ikke kunne si nei til.

— Vi skal servere lunsj og middag til mannskapet på den indiske båten «Tarangini». Lunsjen spiser de her, men det er så mye å gjøre i restauranten at vi måtte leie oss inn hos et hotell i byen for å få plass til å servere middag. Det er gøy å bli lagt merke til utenfor landsdelen, og inntektene kommer i tillegg til en meget god måned, sier Sehjpal.

Ny rekord

Helgens arrangement kommer også på toppen av en god måned for restaurantene rundt Fiskebrygga.

Rune Egedal (t.v.) og Jan Martin Stallemo regner med å sette ny omsetningsrekord denne uka. De to eierne av "Pieder Ro" sier gode forberedelser er nøkkelen til gode tall. Foto: Sondre Steen Holvik

— Det blir ny ukesrekord. Det kan du sitere meg på, sier Jan Martin Stallemo.Sammen med Rune Egedal eier og driver han restauranten Pieder Ro. Når kassa telles opp søndag kveld, regner de to med å ha solgt mat og drikke for rundt to millioner kroner denne juliuka. Ei vanlig uke i juli kan omsetningen ligge på rundt 1,4 millioner. Det vil si at restauranten drar inn rundt 30 prosent mer denne uka enn hva den normalt gjør på ei sommeruke.

— På dager som dette ser vi flere «kick and run»-kunder. Det vil si at spisegjestene som kommer ofte skal videre på noe annet. Gode forberedelser betyr 80 prosent for suksess. Det nytter ikke å sette på potetene når kundene kommer. De skal være klare, sier Stallemo.

Har lært siden sist

Da Kristiansand var vertskap for TSR i 2010, iverksatte Kvadraturforeningen en rekke tiltak for å tiltrekke seg besøkende til forretningene i sentrum. Slik blir det ikke i år.

— Vi lærte den gangen. Enkelte butikker hadde åpent til klokka 20, andre til 22. Vi fikk ikke den ønskede handelen. Vi oppdaget at det var for stor avstand fra festivalområdet på kaia og opp til handlegatene, sier daglig leder i Kvadraturforeningen Harald Andersen.

Denne gangen dropper Kvadraturforeningen kveldsåpent og utgivelser av kampanjeaviser. I år har han oppfordret butikkene til å oppsøke festivalområdet.

Harald Andersen i Kvadraturforeningen dropper kampanjeaviser og kveldsåpnet i forbindelse med Tall Ships Races i år. Han har anbefalt medlemmene å opprette utsalg i havneområdet i stedet. Foto: Rune Øidne Reinertsen

— Det er en del virksomheter som vil kunne dra mer nytte av dette enn andre. Særlig klesbutikker og bokhandler kommer til å tilby varene sine i tilknytning til havna, sier Andersen.

En tusenlapp per turist

Forrige gang TSR ble arrangert i Kristiansand ble det ikke målt hvilke ringvirkninger arrangementet hadde for det lokale næringslivet. Det blir gjort denne gang. Allerede før skutene klapper til kai i Kristiansand går det an å leke med noen tall.

— Turistundersøkelsen som ble gjennomført av Innovasjon Norge i fjor, viser at en gjennomsnittlig turist legger fra seg 970 kroner dagen på Sørlandet. Det er et utgangspunkt når vi skal beregne hvor mye som tilfaller det lokale næringslivet i forbindelse med et arrangement som TSR, sier daglig leder i Visit Sørlandet Heidi Sørvig.

Arrangerer fest for 25 millioner

Kommune, havn og fylkeskommune har spyttet inn rundt 12 millioner kroner for å skape seilskutefest. Private sponsorer spytter i like mye.

— Vi vet ikke hvilke ringvirkninger et slikt arrangement har for næringslivet i byen. Det har vi tenkt å finne ut i år, sier prosjekt leder for Tall Ships Races i Kristiansand Bjarne Ugland.

Samme mann hadde ansvaret for arrangementet da Kristiansand inviterte seilskutene til byen i 2010. Han sier både budsjett og sponsorer er ganske likt det man hadde i 2010. — Vi har sponsorer som betaler med rene penger og andre som leverer varer. Det de får igjen er tilgang til sponsorlauget og god eksponering i havneområdet, sier Ugland.

Vanskelig å telle

Arrangørene har ikke satt noen verdi på sponsoratene i forkant av festivalen. Grunnen er rett og slett at den er vanskelig å måle.

Marianne Tronstad, Tore Løvland og Bjarne Ugland (midten) gleder seg til The Tall Ships Races i Kristiansand. Her er de i ferd med å sette seg rundt møtebordet med Mick Millis og Paul Bishop (t.h.) som representerer Sail Training International - organisasjonen som eier arrangementet. Foto: Sondre Steen Holvik

— For fem år siden gikk vi ut med at 400.000 hadde deltatt på festen. Telling er en vanskelig ting, all den tid vi ikke tar inngangspenger. Ett menneske som har kommet og gått tre ganger i løpet av en dag, blir for eksempel registrert som tre besøk, sier Ugland.I år kommer arrangøren til å registrere besøket på flere måter.

— Vi kommer til å ta luftfoto og telle enkeltpersoner og multiplisere dette opp. I tillegg kommer vi til å måle antall aktive mobiltelefoner i området mens arrangementet pågår. På denne måten håper vi å komme fram til et mer nøyaktig tall, sier prosjektlederen.

Analyserer festen

Ugland håper også å skaffe seg en bedre oversikt over hvor mye ekstra penger et slikt arrangement skaper for byens næringsliv.

— Vi kommer til å hente inn omsetningstall for butikker og bedrifter i området for å se hva slags inntekter de får denne helga kontra samme helg i fjor. Vi regner med å ha en ringvirkningsanalyse klar i løpet av oktober, sier Ugland.

Fædrelandsvennen er en av arrangementets sponsorer.