— Alt skal være klart før jul, så nå haster det, sier Finn Aasmund Hobbesland, og viser vei gjennom lokalene til rådgivningsselskapet Deloitte i Snøhættas praktbygg i Barcode-rekka i Bjørvika.

Selskapet Nye Veier AS skal stå oppreist på egne bein i Kristiansand 1. januar 2016. Men siden i sommer har åtte-ti personer jobbet på heltid hos Deloitte, som fikk oppdraget med å få et flunkende nytt statlig aksjeselskap opp og stå.

Både toppsjef Ingrid Dahl Hovland og direktør Finn Aasmund Hobbesland skal snart bytte ut kontoret i Oslo med hovedkvarter i Kristiansand. Foto: Siv Dolmen

— Vi må få på plass alle formaliteter fra de helt enkle ting til kompliserte innkjøpsprosedyrer, og avklaring av skatte- og avgiftsmessige forhold, sier Hobbesland - som for noen år siden var ansvarlig for byggingen av E 18 mellom Kristiansand og Grimstad.

Det nye veiselskapet bygges nå opp inne i den karakteristiske hvite bygningen i Bjørvika (nr. fire fra venstre) tegnet av Snøhætta. Foto: Siv Dolmen

Nå er han hentet inn til «Prosjekt etablering av Nye Veier» fra jobben som leder for by— og samfunnsenheten i Kristiansand, og jobber i spann med Deloittes jurister, økonomer og it-eksperter. Nylig ble han også ansatt som en av seks direktører i veiselskapet som bygges opp.

Kritiske prosesser

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland tiltrer formelt den 9. november, men sitter allerede dypt konsentrert over pc-en ved en knøttliten pult:

Administrerende direktør Ingrid Dahl Hovland drøfter en problemstilling med Deloitte-manager Ylva Erbach. Foto: Siv Dolmen

— Nå arbeider vi med riggingen av selskapet. Det er veldig mye jobb og mange kritiske prosesser. Vi samarbeider også tett med Statens vegvesen for at overleveringen av prosjekter skal skje så sømløst som mulig, sier hun.Og like foran henne sitter Anette Aanesland fra Kristiansand som nettopp har forlatt jobben som prosjektdirektør i Statens vegvesen region sør. 16. november tiltrer hun som Nye Veiers direktør for teknologi og utbyggingsstrategi, men også hun har tjuvstartet:

— Det er mye å sette seg inn i, og mange beslutninger som skal tas. Jeg hadde prosjekteieransvar for strekninger som nå skal bygges ut av veiselskapet, og tar med kompetanse derfra, sier Aanesland.

Riktig første gang

Det gjelder ikke minst E 18 fra Tvedestrand til Arendal som blir igangsatt allerede i 2016.

Påtroppende direktør for teknologi og utbyggingsstrategi, Anette Aanesland, har allerede forlatt Statens vegvesen og forbereder seg på sin nye jobb med kollega Finn Aasmund Hobbesland. Foto: Siv Dolmen

— Fra veivesenet tar jeg med meg mye av det som er bra, men nå får vi et annet handlingsrom og kan tenke helhetlig på fremdrift og rekkefølge, sier direktøren - som selv har erfaring med å måtte stoppe prosjekter fordi det ikke kom penger på statsbudsjettet.- I Nye Veier skal vi ikke starte før vi får penger, og det skal gjøres riktig første gang, sier hun.

Det er Samferdselsdepartementet blir eier av selskapet, og staten er også den eneste som skal kjøpe tjenester fra Nye Veier. Det er derfor tett kontakt med departementet når avtalen med staten nå utarbeides:

— Hva skal selskapet levere? Hvordan skal det betales, og på hvilken måte skal det rapporteres? Det er sånne elementer avtalen må inneholde, og det er det vi arbeider mest med nå, sier Finn Aasmund Hobbesland.

Klare løfter

Hva Nye Veier skal levere synes å være relativt klart for oss utenforstående, ettersom politikerne med brask og bram har lovet at det skal bygge sju firefelts motorveistrekninger i løpet av 20 år. Hele 130 milliarder statlige kroner skal komme utenom Stortingets årlige veibudsjetter, og mantraet er å bygge vei «raskere, bedre og billigere».

Klar tale: her etableres et nytt veiselskap. Foto: Siv Dolmen

Til å håndtere alt dette trengs rimeligvis en uhorvelig mengde datasystemer som må finne sin form.— Dette er en veldig spennende jobb, og kunsten er å kunne tenkte kort og langt samtidig. Noe skal virke med en gang, noe om et år, sier Deloitte-partner Rune Raknes som sitter med ansvaret for å få fasong på IT-systemene.

-Kunsten er å tenke kort og langt samtidig, sier IT-ansvarlig Rune Raknes. Foto: Siv Dolmen

— Vi skal sørge for alt fra e-post og pc-er til den enkelte, til de store fagsystemene som skal håndtere kjempekontrakter i byggeprosessene, forklarer Raknes. Som kan trekke på erfaring fra en tilsvarende oppgave med å få Gardermobanen på skinner:- Gode erfaringer kan tas med fra prosjekt til prosjekt. Vi forsøker å gjenbruke det som er i bransjen, men må finne vår måte å gjøre det på, sier han.

Feiring

— Og når alt er på plass skal det feires?

— Det blir ingen feiring før veiene er ferdig!

Kanskje blir det når E 18 fra Tvedestrand til Arendal er ferdig utbygd i 2019 etter å ha vært planlagt i over 40 år. Hun som har ansvaret for strekningen siste årene ivrer i alle fall etter å ta fatt:

— Jeg gleder meg, sier Anette Aanesland.