Slik kan firefelts E 39 over Mandalselva bli. Hele strekningen mellom Kristiansand - Ålgård skal bygges av det nye veiselskapet. Foto: STATENS VEGVESEN

— Vi er veldig godt fornøyd med at Ingrid takket ja til å bli administrerende direktør for Nye Veier. Hun behersker hele spekteret av utfordringer i stillingen med bakgrunn fra både statlig og privat virksomhet, sier styreleder i Nye Veier AS, Rolf Roverud, til Fædrelandsvennen mandag kveld.

— Det er en kjempespennende utfordring, og jeg gleder meg veldig til å ta fatt på oppgaven, sier Ingrid Dahl Hovland.

Hun har tidligere ledet boligdivisjonen i Selvaag Gruppen og før dette ledet en landsdekkende enhet i Veidekke, med ansvar for entreprenørtjenester innen vei- og tunnelbygging. Starten av karrieren var som prosjektansvarlig for utbyggingsprosjekter i Statens Vegvesen.

- Stått ute i prosjekter med hjelmen på

Styreleder i Nye Veier AS, Rolf Roverud, er godt fornøyd med ansettelsen av Ingrid Dahl Hovland som toppsjef for det nye veiselskapet. Foto: Tone Sandberg

Dahl Hovland er utdannet sivilingeniør fra NTNU i Trondheim og jobbet fram til i vår som administrerende direktør i Spenncon.Så sparer heller ikke styrelederen i Nye Veier på superlativene om sin siste ansettelse.

— Hun har stått ute i prosjekter med hjelmen på, har en faglig bakgrunn fra NTNU, samtidig som hun har topplederdimensjonen. Hun har nærmest alt av det vi har vært interessert i, sier en godt fornøyd Roverud.

Da fristen for å søke på stillingen som toppsjef i det nye veiselskapet gikk ut i september, var det seks menn og ingen kvinner som stod på søkerlisten. Noe som også høstet kritikk i etterkant.

På overtid

— Hva skjedde egentlig?

— Styret åpnet for å ta i mot søknader etter fristen. Ingrid var på vår liste over interessante kandidater, men viste samtidig veldig sterk interesse selv. Så du kan vel si det var en god kombinasjon, svarer styreleder Roverud.

Noe som også bekreftes av Dahl Hovland.

— Jeg meldte min interesse etter fristen ja. Med min lange fartstid fra samferdsel var stillingen absolutt interessant for meg, men grunnet ferie ble interessen meldt etter søknadsfristen løp ut, forteller den nye toppsjefen.

- Raskere, billigere og bedre

Slik kan firefelts E 39 over Mandalselva bli. Hele strekningen mellom Kristiansand - Ålgård skal bygges av det nye veiselskapet. Foto: STATENS VEGVESEN

— Hva blir din viktigste oppgave som leder?- Å bygge veier raskere, billigere og bedre. Det står i mandatet og er en tydelig utfordring fra regjeringen. Så vil jeg i starten være med på å rigge selskapet og bygge opp organisasjonen, svarer Dahl Hovland.

Resten av ledergruppa innen november

Neste post på programmet for det nye veiselskapet blir å få på plass resten av ledergruppa.

— Dette arbeidet skyter fart nå som Ingrid er på plass. Siktemålet er å ha klar ledergruppen innen november, sier Roverud.

Kontorlokaler landes innen månedsskiftet

Da er også planen at veiselskapets kontorlokaler skal være på plass.

— Vi evaluerer nå fire tilbud og jeg tipper at vi fra neste uke vil være klare for å gå i sluttdiskusjoner. Så er målet også her å ha landet en avtale innen månedsskiftet.