— Kristiansandsregionen får 35 millioner kroner ekstra i belønningsmidler.

Det opplyste samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) på en pressekonferanse i bussgata Henrik Wergelandsgate fredag.

- Vi fikk en liste over hva Kristiansand ville bruke eventuelle ekstra belønningsmidler til. Det dreier seg om buss og sykkelvei. Det var gode tiltak. Takket være et godt budsjettforlik mellom Frp, Høyre, Krf og Venstre, hadde vi mulighet til å dele ut disse ekstra pengene, sier Ketil Solvik-Olsen til Fædrelandsvennen.

115 mill i år

De 35 millionene kommer i tillegg til de 80 millioneneKristiansand kommune ble tildelt i april i år.

— Kristiansand hadde gode, realistiske planer for hva pengene skulle gå til. Det er viktig for å få hyppige avganger for bussene, slik at flere vil velge kollektivtransport til jobb, sier han.

Fylkeskommunen søkte i utgangspunktet om 44,5 millioner kroner, men står da altså igjen med 35 millioner ekstra.

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen under pressekonferansen i Henrik Wergelandsgate fredag morgen. Foto: Kjetil Nygaard

— Vi hadde en viss mengde penger som skulle fordeles mellom ni byer, og med 80 prosent uttelling kom Kristiansand god ut av det, sier samferdselsministeren.

Nytt veiselskap

Solvik-Olsen har brukt denne uken på å kjøre en rundtur fra Oslo til Trondheim, Molde, Bergen, Haugesund og kom til Kristiansand torsdag. Underveis har han møtt politikere og ansatte i veivesenet.

- Er disse belønningsmidlene for at ansatte i det nye veiselskapetskal komme seg lettere til jobb i Kristiansand?

— Hehe. Hvis veiselskapet skulle havne her, så er det et veldig godt sammentreff. Lokaliseringen av veiselskapet har ikke vært tema på denne turen. Det kan bli klart i morgen, eller om to måneder, svarer Solvik-Olsen.

- Gledelig

Varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) sier de ekstra 35 millionene kommer godt med.

— Dette var veldig gledelig. 35 millioner er en betydelig sum, sier han.

Pengene vil bli delt mellom sykkelvei og kollektivtrafikk. I søknaden lister kommunen og fylkeskommunen opp 15 ulike prosjekter i Kristiansand og nabokommunene som pengene skal brukes til.

Siden Samferdselsdepartementet innvilget 9,5 millioner kroner mindre enn det var søkt om, blir nå opp til ATP-utvalget å prioritere hvilke av tiltakene som skal iverksettes.

— Vi har ei smørbrødliste med ulike tiltak. Nå får vi mulighten til å iverksette ganske mange av dem, sier Kristiansen.

Samkjøre tog og buss

Stein Inge Dahn, fylkestingsrepresentant for Venstre, var svært godt fornøyd med tildelingen av ekstra kroner.

— Dette kommer jo hele regionen til gode. Både Lillesand, Birkeland, Vennesla, Søgne og Songdalen ligger inne med prosjekter i søknaden, sier Dahn.

I tillegg er det i søknaden satt av penger til å opprette et felles billettsystem for buss og tog.

— Det er et viktig punkt. Å samkjøre tog og buss slik at man kan bestille billett til begge deler hadde vært veldig bra, forklarer han.

Kollektivtiltak:

*Automatisk passasjer-tellesystem i bussene - 10,0

*Utvidelse av sanntidssystemet - 3,0

*Trafikkplan for fylkeskryssende trafikk - 2,0

*Forbedringer i trafikkinformasjon via SIS-systemet - 1,0

*Kampanjer – nye reisekort - 0,5

*Billettsamarbeid mellom NSB og AKT - 0,5

*Ekstra ventebu ved UiA - 3,0

*Oppgradering holdeplasser Eg og Kjos Haveby - 3,5

Tiltak sykkel og gange:

*Senkning av gang- og sykkelvei ved Nikkelverket på sykkelekspressveien - 6,0

*Opprustning av snarvei Linneflaten-Linnegrøvan - 3,0

*Ny gang- og sykkelvei trasé ved Vennesla ungdomsskole til Skoleveien - 2,0

*Fortau Tøane boligfelt til Valetjønn - 1,6

*Gang- sykkelvei Viadukten-sentrum - 5,0

*Veibelysning fra Hortemo til krysset 461 / Eidsåveien - 3,0

*Asfaltering av gang-sykkelvei nær kommunesenter - 0,4

PS: Tiltakene over er beregnet til å koste 44,5 millioner kroner. Samferdselsdepartementet bevilget 35 millioner kroner, så derfor må noen prioriteres bort.