FARSUND: Redningsskøyta Ægir har ligget mellom fjæresteiner på Lista hele helgen, og lørdag var Agder Marine ute ved båten for å tømme den for drivstoff. Båten har havnet i et vernet område, og det er derfor flere hensyn som må tas for å berge den. Mandag skal forsikringsselskapet avgjøre hvordan det skal gjøres, og det er Paul Storholt i Agder Marine som legger planen.

Ægir ble sjøsatt i 1998. Foto: Jarle R. Martinsen

Tømt for drivstoff

— I første omgang vil vi få båten tettet, og prøve å få den ut på sjøen igjen. Vi må nok ned og fjerne steinene med hjelp av en gravemaskin, og føre den forsiktig ut. Det er nok den beste måten å gjøre det på, og måten som vil være minst risikofylt med tanke på området den befinner seg i. Lørdag ble vi ferdige med å tømme den for drivstoff og sikre den for lekkasjer. Klarer vi å få den ut slik vi tenker, kan fartøyet settes i stand på ny, sier Storholt til Fædrelandsvennen.

Båten gikk rundt to ganger da denble tatt av brottsjø fredag kveld, og havnet et stykke inn på Storestranda. Mannskapet fikk på seg overlevelsesdrakter og hoppet i sjøen, og ble hentet opp av et Sea King-helikopter og fløyet til Sola flystasjon for medisinsk sjekk. Det gikk heldigvis bra med mannskapet, og Redningsselskapet har allerede startet innsamling for å opprettholde beredskapen.

Båten har fått små skader, alt tatt i betraktning. Foto: Jarle R. Martinsen

— Ufattelig små skader

— Ægir har fått ufattelig små skader til å ha kommet såpass langt inn på land. Det er nok på grunn av en kombinasjon av høy sjø og solid konstruksjon. Den har blitt løftet langt inn og blitt stående omtrent helt i ro. Det har kommet et halvt kvadratmeter stort hull i maskinrommet, og fire andre synlige småskader, men vi må få rettet den opp før vi får full oversikt over skadene, sier Storholt.

En annen plan kan være å ta den opp landveien, men det vil ikke Storholt anbefale.

— Da blir det et stort naturinngrep i området, og det må lages vei for å komme til med en kran. Det kan bli en stygg sak. Vi burde egentlig ha vært i gang med arbeidet allerede i dag, men ble enige med forsikringsselskapet om å ta avgjørelsen på mandag. Nå skriver jeg ferdig prosedyren først, sier han.