FARSUND: — Det koster å drive beredskap, og bare det å flytte ei stor skøyte koster mellom 50.000 og 100.000 kroner. Vi er en organisasjon der innsamlede midler står for en stor del av budsjettet, og her har vi måttet stikke fingeren i jorda og bedt om støtte, sier Frode Pedersen, kommunikasjonssjef i Redningsselskapet.

I løpet av redningsskøyta Ægirs 28 år i operativ tjeneste, har mannskapene på båten vært med på å redde 40 liv på sjøen.

Torsdag kveld måtte mannskapet på Ægir selv bli reddet i en dramatisk redningsaksjon på Lista, etter at de bisto i leteaksjonen etter en mann som falt på sjøen fra moloen på Borhaug.

Les også: Døde etter drukningsulykken

Les også: De kjempet for livet i natt

Sendte sms til medlemmer

Fredag kveld har Redningsselskapet sendt ut en tekstmelding til sine medlemmer der de ber om et støttebeløp på 140 kroner etter at båten kantret. I tekstmeldingen skriver organisasjonen at at det haster med å få på plass en god beredskap igjen i Vest-Agder.

— Vi vil få på plass en ny båt i Farsund til uka, som vil bli en permanent løsning. Det er usikkert hvor vi skal hente denne fra, for det må være en båt som er egnet for å gå der. Den må kunne tåle tøff sjø, vi må se om vi kan bruke samme mannskap, og alt dette koster penger. I mellomtiden har RS Emmy Dyvi i Egersund fått utvidet operasjonsområdet til Farsund, opplyser Pedersen.

Skipsfører Thor Hugo Johansen (f.v), styrmann Jan Adolfsen og maskinist Casabo Lango var i Stavanger i dag, etter å ha blitt fløyet til Sola av Sea King etter redningen. Foto: Jonas Haarr Friestad, Stavanger Aftenblad

Millionbeløp

Han vet foreløpig ikke om RS Ægir kan reddes eller ei. Den ligger fortsatt havarert i fjæresteinene mellom Steinsvika og Marka skyte— og øvingsfelt. Skøyta gikk rundt to ganger da den ble truffet av kraftig brottsjø, og brant også en periode. Pedersen utelukker ikke at en eventuell reparasjon av skøyta kan komme opp i millionbeløp.

— Dette blir et tapsprosjekt, og vi må åpne egen lommebok for å dekke skadene. Forsikringsselskapet må ta stilling til om Ægir kan reddes, men den må uansett tas ut av drift, sier Pedersen.

Av de 600 millionene Redningsselskapet budsjetterer med i året, bidrar staten med 82 millioner kroner i midler. 130 millioner kroner kommer fra tippemidler, mens organisasjonens medlemmer bidrar med det resterende beløpet.

— Vi har satt i gang innsamlingsaksjonen for at folk kan bidra dersom de ønsker. Dette er jo ikke noe vi har budsjettert med i det hele tatt, og vi har ikke satt noen spesiell sum vi ønsker å få inn, sier Pedersen.

Blir liggende

RS Ægir kan bli liggende i fjæresteinene utenfor Lista i ytterligere et par-tre dager før den kan flyttes.

— Vi er opptatt av at miljøet blir sikret, og blant annet må vi tømme tanker og liknende før vi flytter skøyta. Det er en stor båt, og vi er avhengige av kraner eller lektere for å flytte den, sier Pedersen.