MARNARDAL: Firmaet Urbanet analyse har på vegne av Kristiansand kommune og Vest-Agder fylkeskommune sett på hvilken effekt innføring av rushtidsavgift i Kristiansand vil få. Resultatene i rapporten er godkjent av Samferdselsdepartementet og Vegdirektoratet.

Rapporten viser at det må innføres rushtidsavgift både morgen og ettermiddag for å få en ønsket effekt i forhold til reduksjon i trafikk og økt bruk av kollektivtilbud. For å få effekt av rushtidsavgiften må den innføres både om morgenen og ettermiddagen. Prisen ligger fortsatt på 21 kroner, eller nesten 17 kroner med maks rabatt.

Mest effekt får rushtidsavgiften hvis den varer fra 06.30 til 09.00 og 14.30 til 17.00. I denne perioden vil en passering koste 21 kroner, og maksimalt 20 prosent i rabatt. En slik innretning på avgiften vil gi deg som bilist en økning i reisekostnadene i rushtiden på rundt 30 prosent.

800 og 1400 biler

Urban analyse har beregnet at en rushtidsavgift på 21 kroner vil reduserer antall bilreiser gjennom bomringen med mellom 800 biler hvis man kun har rushtidsavgift om morgenen, og 1400 biler med rushtidsavgift morgen og ettermiddag.

Utenom rushtidsavgifts-tiden tror man antall bilpasseringer vil øke, så nettotallene blir lavere.

Selskapet har også utredet tre alternativer for priser utenom rushtiden. Prisene 15, 14 og 13 kroner for en enkeltpassering. Alle med mulighet for 20 prosent rabatt. Egentlig har de utredet seks forskjellige innretninger, rushtidsavgift på morgenen med de tre forskjellige taksene utenom, og rushtidsavgift morgen og ettermiddag med de tre takstnivåene.

Hvis man kun skal ha rushtidsavgift om morgenen må prisen utenom rushtiden settes til 15 kroner for at det skal bli noen effekt. Uten en slik pris taper bompengeselskapet inntekter og man oppnår ikke ønsket reduksjon i biltrafikken.

15 kr. størst effekt

Har man rushtidsavgift morgen og ettermiddag vil inntektene øke og trafikken gå ned. Med 13 kroner i bomavgift vil man få inn rundt tre millioner kroner mer i året, men biltrafikken vil samlet sett øke om 0,4 prosent.

Øker man avgiften til 14 kroner utenom rushtiden vil man få inn 16 millioner kroner ekstra årlig, og da tror man biltrafikken vil bli redusert med 0,6 prosent. Størst effekt får man hvis prisen blir 15 kroner. Da øker man den årlige inntekten i bompengeselskapet med 24 millioner kroner og reduserer bilbruken med 1,5 prosent. I følge selskapet utgjør det siste rundt 1100 passeringer i døgnet.