KRISTIANSAND: — Rundkjøringen på Gartnerløkka er en propp i trafikken. Vi ønsker at flere bruker bussen, sier prosjektleder Solveig Hellevig i Statens vegvesen.

De etterlengtede 60 millionene er kommet. Dette er belønningsmidler fra samferdselsministeren fordi kommunen vedtok å innføre utvidet bompengeordning med mulig rushtidsavgift. 20 av dem brukes i Setesdalsveien for å lage et eget bussfelt langs Christianssands Bryggeri mot sentrum.

I tillegg til det 320 meter lange bussfeltet, skal bussholdeplassene oppgraderes og gang- og sykkelveien utvides.

— Dette er små, men viktige steg mot en mer menneskevennlig by, sier Hellevig.

Advarer mot ulykker

Men rektor Hallvard Auestad er ikke enig. Han har ansvar for cirka 200 elever på Solholmen barneskole, og tror tiltaket tvert imot gjør skoleveien farligere. Dette til tross for at belønningsmidlene skal brukes til tiltak som bedrer kollektivtilbudet og bedrer sikkerheten for myke trafikanter.

— Jeg er skeptisk til at veien mot Gartnerløkka utvides. Det fører til at elevene krysser tre kjørefelt, i stedet for to. Jeg frykter at tiltaket medfører en ulykke vi ikke vil ha, sier Auestad.

I flere e-poster til veivesenet og kommunen advarer han mot planen. "Dette må vi for alt i verden unngå", avslutter han en av e-postene med.— Det er synd at belønningsmidlene brukes på et kort bussfelt, som man ikke en gang vet effekten av. Jeg skulle heller sett at man bygde gode underganger eller overganger slik at gående og syklende kan krysse riksveien på en trygg måte, sier Auestad.

Strekningen hadde en døgntrafikk på 14.163 kjøretøy i 2010, hvorav ni prosent er tungtransport. I perioden 2003 til 2011 var det 15 ulykker med 17 personskader på strekningen, hvorav tre av ulykkene involverte gående som ble alvorlig skadd.

Kritikk

Det er kommet 14 merknader til oppstartsmeldingen. Mange er kritiske til bussfeltet.

— Utfordringen er kryssing av veien for myke trafikanter. Vi minner om gangtrafikk til mange skoler og barnehager, ishall og flerbrukshall, skriver Grim bydelsråd.

Prosjektleder Hellevig medgir at det har kommet en del kritikk.

— Noen mener at kollektivfeltet ikke er langt nok, og at det ikke vil ha noen hensikt. Men vi er nødt til å begynne et sted. Vi skulle gjerne gjort mer for å sikre området, men det er lite areal å ta av, sier Hellevig.

Samferdselssjef i Vest-Agder fylkeskommune, Vidar Ose, bedyrer imidlertid at kollektivfeltet er kjærkomment.

— Alt som gjør at bussene kommer lettere fram er en forbedring. Det gjøres stykkevis og delt, men det skyldes penger og grunnerverv. Vi er glade for tiltaket, og håper at publikum vil oppdage at det hjelper, sier Ose.

Ifølge fremdriftsplanen kan kollektivfeltet stå ferdig i løpet av neste år.