I Liankollen på Søm forteller flere naboer om det de mener er merkelig opptreden fra telegigantene, som kjemper en knallhard kamp om kundene.

— Hele opplegget er latterlig. Jeg er fornøyd med at de legger fiber, men gata ser jo ikke ut. Jeg synes det er idiotisk at det ikke legges ned rør for begge samtidig, men gravefirmaet gjør jo bare jobben slik den er bestilt, sier beboer Erik Lia til Fædrelandsvennen.

Gravde opp igjen

Get og Canal Digital bruker samme entreprenør til å grave og legge kabler. Richard Flåt i Terra anlegg sier at gravetillatelsen til Canal Digital kom rett etter at de var ferdige med jobben for Get.

Richard Flåt i Terra anlegg jobber for begge selskapene, og er glad for alle jobber de får. De vil være opptatt med å grave ned kabler for Get på Søm de neste månedene. Foto: Henrik Ihme

— Get hadde ingen rør eller kabler i grunnen, så jobben var omfattende og varte i tre uker. For Canal Digital holdt vi på i tre dager, ettersom de allerede har rør, og vi kun måtte legge fiberkabler inn til husene, sier han. - Dere måtte da grave opp samme grøfta?

— Rørene ligger der, så for Canal Digital måtte vi grave ned til rørene igjen, og så ut til husene. Vi lagde hull utenfor hvert tredje eller fjerde hus, forklarer han.

Han forteller at gravetillatelsen fra kommunen til Canal Digital kom samme dagen som de avsluttet jobben for Get.

- Kunne dere spart på gravingen om de to selskapene hadde samarbeidet?

— Det er vanskelig å si, for det er to forskjellige jobber. Vi hadde sluppet å lage hullene i ettertid, men da hadde det tatt lenger tid for Get. Det er ikke sikkert vi ville ha tjent noe tid, sier han.

Byttet leverandør

Kabelselskapet Søm Multimediaanlegg byttet leverandør fra Canal Digital til Get i fjor, og det er i den sammenheng at Get nå bygger ut omfattende med fiberkabler på Søm. Men Telenor-eide Canal Digital er ikke beredt på å miste kundene sine.

Vi visste ikke at de skulle grave da de skulle.

— Det er kunder som fortsatt ønsker å ha oss, og vi har 2800 meter med rør liggende. Vi må grave en del i tillegg til å bruke eksisterende rør, men planene om å utvide har vi hatt en stund, sier informasjonssjef i Telenor, Per A. Meling.

- Men hvorfor ikke samarbeide tettere?

— Vi er i full konkurranse, og man går ikke ut med planene på forhånd. Vi skulle vært litt kjappere på, men vi visste ikke at de skulle grave da de skulle. De interne prosessene gikk for seint hos oss, erkjenner han.

— Det er en hemsko for beboerne, men det er ikke vond vilje, men noe som kan skje. Konkurransen er tøff, sier Meling, uten å gå med på at de kastet seg rundt da de skjønte at Get var i gang.

— Vi kunne like godt vært først. Men det er svært sjeldent at to aktører graver i samme gate.

— Selv om jeg skjønner at folk kan irriterer seg over gravingen, så er det positivt at kundene unngår monopol, sier han.

Visste ikke

Kommunikasjonssjef i Get, Anders Bigseth, sier at de ikke viste at Canal Digital også ønsket å grave samme sted.

— Dersom de kommer med et ønske om å være med på en gravejobb, så er det dumt av oss å si nei til det. Og vi er helt enig med beboerne i at det er lite estetisk, og samfunnsøkonomisk langt bedre, dersom bredbåndsaktører samarbeider, sier han, og legger til at noen kommuner, som Oslo, har systemer som legger bedre til rette for slikt samarbeid.

Avdelingsingeniør i kommunen, Jon Petter Langfeldt, sier at det står klart og tydelig i graveinstruksen at aktører som skal grave samme sted må koordinere seg.

- Vi får 6-7000 gravesøknader i løpet av året, og vi kan ikke koordinere. Men alle som søker må følge instruksen.