— Dette var jo verre enn å ha innpåslitne folk fra Jehovas Vitner på døra, sier Øyvind Gundersen, foreløpig Bynett Privat-kunde i Tømmerstø øst for Kristiansand.

Telenor-eide Canal Digital er i disse dager i ferd med å overta kundemassen til Bynett Privat, og i den sammenheng fikk Gundersen i første omgang et informasjonsbrev om at en selger fra Canal Digital ville kontakte ham for et nytt tilbud.

I tillegg til internett, som Bynett Privat selv har levert, har kundene fått tv-tjenestene levert av det Get-eide tv-distribusjonsselskapet Homebase.

Les også:

— Aggressiv selger

— Selgeren la fram tilbudet slik at jeg oppfattet det som om jeg ikke hadde Dagsrevyen om jeg ikke skrev under på avtalen om å bytte fra Homebase til Canal Digital. Så vidt jeg vet er det kommet en ny lov hvor Telenor ikke får lov å sperre andre ute. Så jeg sa hardnakket nei, men han var aggressiv og ville ikke gi seg, forteller Gundersen.

Han fikk to dager å tenke seg om på før selgeren skulle komme innom på nytt. Da selgeren dukket opp igjen, var det bare kona som var hjemme.

— Hun avviste selgeren, men opplevde det samme som meg, at selgeren var veldig pågående, fortsetter Gundersen.

Les også:

— Ble skikkelig irritert

Da selgeren dukket opp for tredje gang, ville Gundersen fortsatt beholde Homebase, som han var veldig fornøyd med, selv om installasjon av Canal Digital var gratis og abonnementet kostet det samme.

Dette må vi beklage på det sterkeste, og er noe som vi vil ta opp med selgerne våre. Dette er ikke en fremferd vi ønsker eller støtter

— Selgeren begynte å argumentere med at det gikk raskere å bytte mellom tv-kanalene på Canal Digital sin tuner. Da ble jeg skikkelig irritert, spurte om han hørte dårlig og sa jeg ikke var interessert i det hele tatt, sier Gundersen og legger til:

— Jeg er selger selv, og vet at jeg hadde ikke hatt en kunde igjen om jeg skulle gått så aggressivt ut.

Øyvind (til venstre) og Kai Gundersen mener dørselgerne fra Canal Digital var aggressive og intense da de prøvde å få brødrene over Canal Digitals internett- og tv-produkter. Her fra Øyvind Gundersens tv-stuen på loftet i eneboligen på Tømmerstø. Foto: Kjartan Bjelland

— Kan ikke tvinge meg

Også hans nabo og bror, Kai Gundersen, fikk besøk av den samme selgeren, og sitter igjen med samme historie.

— Jeg og Øyvind snakket hver for oss med selgerne. De var intense, og jeg skulle få noen dager til å tenke på dette. Mitt inntrykk var at de truet med å kutte oss ut av Homebase fordi Telenor eier fiberkabelen. Men kabelen skal være åpen for konkurranse ifølge norsk lov. Det er akkurat som med strømmen. Agder Energi eier strømkablene, men jeg kan velge hvilken strømleverandør jeg vil ha, sier Kai Gundersen, som også fikk tre besøk av Canal Digitals selgere.

— Sistemann innrømmet at kabelen er åpen og at han ikke kan tvinge meg til å bytte fra Homebase. Jeg måtte gå opp 150 kr per måned i regning om jeg gikk over til Canal Digitals fiber-tv. Jeg sa bastant nei hele tiden, sier Kai Gundersen.

Les også:

— Beklager

Informasjonssjef i Canal Digital, Catharina Kokkim, har følgende kommentar til historien:

— Dette må vi beklage på det sterkeste, og er noe som vi vil ta opp med selgerne våre. Dette er ikke en fremferd vi ønsker eller støtter, sier hun.

Canal Digital Kabel-tv bygger ifølge Kokkim nå et nytt fibernett basert på eksisterende infrastruktur fra Telenor, Canal Digital kabel-tv og Bynett i Kristiansands-området.

— I forbindelse med dette gjennomfører vi også en salgsaktivitet fra Canal Digital Kabel-tv, hvor kundene får et godt kampanjetilbud i en begrenset periode. Vi bruker mange millioner på å sørge for et oppgradert og fremtidsrettet nett i deler av Agder og Vestfold, forteller hun.

Les også:

Sorte skjermer?

— Stemmer det at tv-skjermene blir svarte om Bynett Privat-kundene ikke bytter til Canal Digital?

Catharina Kokkim Foto: Canal Digital

— Nei, og dersom noen av våre selgere har gitt uttrykk for det, beklager vi dette på det sterkeste, sier Kokkim.- Kan kundene velge andre leverandører enn dere?

Ingen tvangsflytting

— Vi skal ikke tvangsflytte kunder over til Telenor eller Canal Digital, men på et tidspunkt vil Bynett bli avviklet, mest sannsynlig i 2016, og da må kunden velge en ny tjeneste hos oss eller hos en annen leverandør som har inngått avtale med Telenor om å levere tjenester i det gitte området, svarer Kokkim.

Les også:

— Vanlig med dørsalg

— Hvorfor benytter man dørselgere i stedet for å sende ut brev eller e-post?

— Vi bruker vanligvis dørselgere ved nysalg, og det er ikke unikt for Bynett Privat. Ved å ha selgere ute har kunden anledning til å stille spørsmål der og da og øker sjansen for at han eller hun setter seg inn i tilbudet, sier Kokkim.

Les også:

Bedriftskunder

— Hva skjer med bedriftskundene i LOS Bynett?

— De vil også på sikt bli flyttet over til Telenor Norge, hvor produktene tilpasses Telenors tilbud. Når den tid kommer vil vi sørge for at overgangen blir god og oppleves positivt.

Følg Fædrelandsvennen på Facebook

- Andre konkurrenter må være interesserte

Selv om Telenor er pålagt å åpne fibernettet sitt for konkurranse, er ikke det ensbetydende med valgmuligheter.

— Telenor er nå pålagt å åpne fibernettet sitt for andre leverandører. Det betyr imidlertid ikke at andre leverandører vil benytte seg av slik tilgang på alle steder der dette er mulig, sier seksjonssjef Daniel Hegland i Nasjonal Kommunikasjonsmyndighet.

Les også:

I tilfellet med Bynett Privat viser Hegland til at Telenor er i gang med en konvertering av nettstrukturen i fibernettet som kan gjøre det mindre interessant for andre leverandører å anmode Telenor om tilgang før konverteringen er fullført.

— For at fiberkundene i Telenors nett skal kunne velge andre leverandører, må disse leverandørene ha kjøpt tilgang fra Telenor i det aktuelle området, sier Hegland, som håper på mer konkurranse i fibernettet fremover.