I løpet av sommeren er det kommet ladestasjoner for elbiler i Evje og Hornnes, Valle og Bykle. I Bygland kommer det opp ladestasjon på Prestenestet i november.
Årsaken til at det har gått tregere i Bygland med å bygge den fjerde ladestasjonen som Setesdal Regionråd finansierer, er ifølge leder for regionrådets ladestasjonsprosjekt, Geir Skjevrak, den dårlige situasjonen på strømnettet i Bygland.
Trenger ny trafo
Det trengs en ny trafo der som kan levere 400 volts spenning der det nå bare er 230 volt.
— Ingen ladestasjon kan bruke 230 volt, sier Skjevrak til Fædrelandsvennen.
Setesdal regionråd har bidratt med 2 millioner kroner for å skape det som kalles «en elektrisk transportkorridor gjennom Setesdal». Også Aust-Agder fylkeskommune har støttet alle fire ladestasjonene i Setesdal. ENOVA har bidratt noe økonomisk på Evje.
- Ikke noe problem
— Regionrådet ønsker å være i forkant i Norge, men det skjer noe nytt på denne fronten hver dag. Ladestasjoner og elbiler er bra for turismen i Setesdal, og det er godt for klimaet. Det er vannet i bekkene og elvene i Setesdal som skyver bilene oppover Setesdal, sier Skeie.
- Men det er ikke noen ladestasjon mellom Kristiansand og Evje bortsett fra den ene ved Returkraft på Strai?
— Nei. Men det er ikke noe problem for en elbil å kjøre på en ladning den strekningen, sier han.
Hver ladestasjon kan lade inntil fire biler.