Det sier bussjåfør Hans Olav Breen. Vi møter ham en fredag ettermiddag idet han skal starte dagens arbeidsøkt for Nettbuss i Kristiansand. Breen ankommer Nettbuss sitt store anlegg på Mjåvann i Songdalen i sin elektriske Fiat Fiorino. Han må imidlertid passe på at bilen er godt ladet slik at han er trygg på å komme hjem ut på natta. For lading av elbilen på jobben lar seg ikke gjøre.

Mange moderne arbeidsplasser legger til rette for lading på jobb

Bussjåfør Hans Olav Breen

Han forteller om flere elbiler blant de ansatte, og han har ved flere anledninger «pushet på» teamlederen for å få ordnet lading. Men uten resultat.

Bekrefter

— Jeg ser jo at svært mange moderne arbeidsplasser legger til rette for lading på jobb, men altså ikke her, konstaterer Breen.

Avdelingsleder Tom Ånesland ved Nettbuss Sør i Kristiansand bekrefter at det ikke er mulighet til å lade de ansattes elbiler på jobben.

Forskjellsbehandle

I en tidlig fase var det et par stikkontakter som kunne benyttes, men etter hvert ble det flere og flere elbiler blant de ansatte på Nettbuss.

— Da fant vi at vi ikke kunne forskjellsbehandle og gi strøm til noen og ikke til andre. Og dersom vi gir strøm til noen, så kommer andre bileiere og vil ha diesel, sier Ånesland som også konstaterer at selskapet ikke har hatt veldig stor pågang fra ansatte som ønsker lademuligheter på jobben.

Vi kan ikke forskjellsbehandle og gi strøm til noen og ikke til andre.

Avdelingsleder Nettbuss Tom Ånesland

— Skal Nettbuss innføre en slik ordning for en del av de ansatte, må det skje ved at hele konsernet laget en ordning. Og der er vi foreløpig ikke, sier avdelingslederen i Kristiansand.

Miljøvennlig

Bussjåføren som savner lademuligheter mener at det å etablere slike på arbeidsplassen er å følge med i tiden og legge til rette for et mer miljøvennlig samfunn.

— Og det er jo det Nettbuss driver med til daglig ved at folk kjører kollektivt i stedet for å sitte hver for seg i egen bil, mener Hans Olav Breen.

Og han tilbakeviser at det å kjøre elbil er forbeholdt de som har noen hundre tusen ekstra til en andre eller kanskje tredje bil.

— Selv har jeg kjøpt elbilen brukt for 80.000 kroner, forteller han. Fiat Fiorino er en varebil med en rekkevidde på rundt 110 kilometer. Og dermed trenger den relativt ofte ladepåfyll.

Rett hjem

— Jeg kan for eksempel ikke gjøre noen «sprell» på vei hjem fra jobb og ta meg en liten ekstratur. For å være trygg på å komme hjem uten å gå tom, blir det strake veien hjem for å lade bilen, sier Breen som gjerne går med på å bli trukket litt i lønna dersom det er økonomi som er avgjørende for en eventuell bygging av ladeplasser på jobben.

Ladestasjon som arbeidsgiver stiller til disposisjon skattlegges ikke

Underdirektør Audhild Ulvang

Han synes også det er bra at den skattemessige siden av det å lade på jobben er avklart. For det har det vært en diskusjon om på jobben, sier han.

Og fordelen ved å kunne lade bilen på jobben og altså få fylt tanken gratis, beskattes ikke. På en forespørsel fra Fædrelandsvennen til Skattedirektoratet om dette, svarer Audhild Ulvang via en e- post. Hun er underdirektør i Skatteetaten: «Ladestasjon til el- bil som arbeidsgiver stiller til disposisjon for arbeidstaker på arbeidsplassen skattlegges ikke. Det må dermed ikke oppgis som en fordel som skal beskattes.

Ønsker å legge til rette

En ringerunde Fædrelandsvennen har foretatt til en del større bedrifter i Kristiansand, viser at mange ønsker å legge til rette for lading på jobben.

Elkem Solar

— Vi har tilstrekkelig antall ladeplasser for ansatte som kjører elbil, sier verksdirektør Geir Ausland ved Elkem Solar. For tiden har de cirka 20 ladeplasser, og har bygd ut flere ladestasjoner etter hvert som behovet har økt. Ausland sier at det viktigste er at de som har lengst vei til jobben i elbilen får lademulighet. I sin egen Tesla og med bare tre kilometer vei til jobben, er det derfor ikke naturlig å bruke bedriftens ladestasjoner. Ausland sier at de har satt et uoffisielt mål på Elkem Solar om at innen 2020 skal ti prosent av de ansatte kjøre elbil til jobben.

National Oilwell Varco

— I utgangspunktet er vi positive til lading av elbiler på jobben, men med over 3000 ansatte i Kristiansand har vi måtte lage et regelverk for dette, sier eiendomssjef Øyvind Karlsen.

Han forteller om rene eksplosjonen av antall elbiler, og det er etablert ladeplasser på alle lokasjonene.

— Nå må den enkelte søke om å få lade på jobben. Og regelen er at de som bor i en avstand tur-retur til jobben på mer enn 50 kilometer, får tilgang til ladeplass.

Nå må den enkelte søke om å få lade på jobben

Eiendomssjef Øyvind Karlsen

Karlsen sier også at Tesla-eiere ikke får lade på jobben. Både fordi bilene har så stor rekkevidde og fordi de trekker så mye strøm at det er et kapasitetsspørsmål. Ladestasjonene er reservert fram til klokken 12, deretter er det fri bruk, opplyser Karlsen.

Fædrelandsvennen

— Vi synes det er bra at ansatte velger en miljøvennlig profil når det gjelder bil, og har bygd ut antall ladestasjoner etter hvert som behovet har økt, sier Harald Jacobsen, administrerende direktør i Fædrelandsvennen. Disse brukes gratis av de ansatte.

— Vi ønsker å fremstå som en moderne og miljøvennlig bedrift, og da er lademuligheter på jobben en del av dette bildet, sier Jacobsen.

Hennig Olsen Is

— I prinsippet har vi ikke slike muligheter hos oss, sier personalsjef Jan Erik Narvesen hos Hennig Olsen Is. Fordi de ansattes parkeringsplasser ligger utenfor bedriftens innegjerdede område, har det ikke praktisk latt seg gjøre. Narvesen tror dette kan bli en sak de må vurdere, og skulle gjerne sett at myndighetene støttet bedrifter som legger til rette for elbillading.

Narvesen peker på at det for bedriften både er en kostnad til drift og investering, og at det er en utfordring at bare noen få av de ansatte får nyte godt av en slik ordning.

Statens vegvesen

Avdelingsdirektør HR og administrasjon i Statens vegvesen Region Sør, Gunn Elise Øvrebø, sier at de på enkelte lokasjoner har lagt til rette for at besøkende kan lade elbilene sine.

Når det gjelder lademuligheter for de ansatte, er det felles retningslinjer fra Vegdirektoratet som gjelder.

— Og de går på at vi ikke skal tilby gratis drivstoff til våre ansatte, uansett om det dreier seg om strøm eller fossilt drivstoff, sier avdelingsdirektøren. Hun kjenner heller ikke til at dette har vært et område mange ansatte har vært opptatt av.