Per Schønberg er nybakt eier av elbil, en Renault Zoe og valgte å benytte elbilen på sin sommertur til øya Fjelberg ved Stord. Turen gikk opp Setesdal, over Haukeli og Røldal og via Etne og Ølen til bestemmelsesstedet.

Elbilturen var ikke uten utfordringer, men konklusjonen var klar: Det blir elbiltur til Vestlandet også neste sommer, og Zoe-en er han strålende fornøyd med. Selv om rekkevidden ikke uventet var var kortere enn oppgitt teoretisk rekkevidde.

I artikkelen under forteller Schønberg om sine erfaringer som elbilist over fjellet til Vestlandet:

Rekkevidden

Hvordan ville rekkevidden bli ved kjøring over flere høyfjell? Kunne vi lade fra alle hurtigladestasjoner ved kun å bruke mobiltelefonen?

Ladingen i Røldal bød på store utfordringer. Et nødnummer til Odda Energi berget situasjonen. Foto: Per Schønberg

Gratis app’en Ladenå! gir en grei oversikt over lademuligheter. Vi hadde kartlagt hurtigladestasjoner opp Setesdal og nedover mot Haugesund og lagt opp til følgende: Evje, Valle, Hovden, Røldal, Etne og Ølen. Dessuten hadde vi fått låne en hyttelader fra bilforhandleren som back-up. Denne ville vi helst unngå å bruke da det pastas at det kan ta opp til 12 timer å lade fra 50 til 100 %! I så fall ville det bli overnatting.

La i vei

En søndag morgen la vi i vei, og dette er våre erfaringer:

Evje : En ny Fortum ladestasjon ligger greit plassert like bak Kiwi. Med en ladepris på kr 1,— pr. min. i 22 kW AC-laderen toppet vi opp for kr 25,- og kjørte videre uten å se andre el-biler bortsett fra en Tesla. So far so good!

En Fortum 22 kW AC ladestasjon ved Valle Sparebank. Vi toppet opp igjen for kr 30,–. Foto: Per Schønberg

Valle: Nok en Fortum 22 kW AC ladestasjon ved Valle Sparebank. Samme opplegg som på Evje. Vi toppet opp igjen for kr 30,— og var raskt på veien mot fjellet. Fremdeles ingen el-biler å se, og vi begynner å ane at det kanskje ligger (lade)utfordringer foran oss?

Ikke mulig

Hovden : Her ligger ladestasjonen i P-huset under Hovdetun. Last ned app’en fra EasyPark og følg bruksanvisningen sto det. Problemet var bare at det ikke lot seg gjøre å laste ned denne app’en! Hverken inne i P-huset eller utenfor. Etter litt rådslaging fikk vi låne et ladekort (gratis!) av en vennlig dame på turistkontoret, og ladingen kom omsider i gang.

På Hovden ligger ladestasjonen i P-huset under Hovdetun. Problemet var at det ikke lot seg gjøre å laste ned denne app-en! En dame på Turistkontoret berget oss. Foto: Per Schønberg

Vi stoppet en time her for å forsikre oss om at vi ville ha nok strøm til å nå Røldal. Så langt hadde vi nemlig erfart at rekkevidden lå vesentlig under det vi hadde forventet! Og vi kjørte ekstremt økonomisk — både med Eco knappen inne og cruisekontroll på 80 km/t.

Ikke i bruk

Røldal: Etter noen flotte fjelloverganger ankom vi Røldal med rikelig strømreserve. Odda Energi har her levert AC laderen, men vi skjønte raskt at denne knapt hadde vært i bruk. Blant annet sto det at man skulle følge anvisningene på displayet. Problemet var bare at det ikke var noe display!

I Valle og Evje gikk det som smurt

Per Schønberg. elbil-eier

Det lot seg derfor ikke gjøre å starte lading, og den hyggelige damen på turistkontoret kunne heller ikke hjelpe. Omsider fant vi et nødnummer som ble oppringt. Det varte og rakk, og vi hadde begynt å gjøre klar hytteladeren da nok en hyggelig dame plutselig svarte. Vi forklarte problemet, og hun startet laderen fra kontoret.

Ha alltid med en hyttelader som back-up

Per Schønberg, elbil-eier

Vi måtte også ringe henne etter fullført lading for at hun skulle fjernstyre det slik at vi fikk løs vår ladekabel! Men, vi ble tilbudt gratis lading, og vi var i gang igjen. Og ingen el-biler i sikte. Kanskje ladeutfordringene var grunnen?

Etne: Her ladet vi greit for kr 49,- pr. påbegynt time. Vi dro imidlertid videre etter kun en halvtime.

Påfyll i Etne. Kr 49,– per påbegynt time, men vi dro videre etter en halv time. Foto: Per Schønberg

Ølen: Her star ladesjasjonen på Statoil stasjonen i Ølensvåg. Denne brukte vi ikke da vi nå hadde mer enn nok strøm til å rekke vårt bestemmelsessted.

Hyttelader: Det tok de anviste 12 timer for å toppe opp fra 50 til 100%.

Hjemturen

Etter noen flotte dager på Vestlandet tok vi fatt på returen, nå som rutinerte el-bil brukere. Etne gikk greit, men i Røldal fikk vi nok en overraskelse og nok en bekreftelse på at denne AC-stasjonen knapt nok hadde vært brukt før oss. Som på fremturen var det ikke mulig å lade.

I Etne fungerte ladingen via SMS greit. Foto: Per Schønberg

Servicetelefonen ble på nytt oppringt, og en hyggelig mann kunne bekrefte at ladestolpens nummer hadde blitt byttet om slik at det ikke var mulig å starte ladning ved å følge bruksanvisningen! Genialt, spesielt siden denne ombyttingen hadde vart en stund uten at feilen hadde blitt korrigert. Og etter ladning måtte vi på nytt ringe for å få løs ladekabelen…

Stokket om

I Valle og Evje gikk det som smurt, men det er viktig å følge ladeanvisningene til punkt og prikke. Det erfarte vi i Valle da vi følte oss så erfarne at vi stokket litt om på laderekkefølgen.

På bilfergen var det gratis for elbilen. Foto: Per Schønberg

Etter 800 km i en Renault Zoe på langtur er våre konklusjoner som følger:

— Med litt forberedelser og oppfinnsomhet er det fullt mulig å dra på langtur med Zoe’en. Og bilen er bare suveren! Ladekostnader, gratis bompengepassering, gratis ferger mv. gjør det dessuten turen svært rimelig.

— Ha alltid med en hyttelader som back-up

— Beregn rikelig med tid. Vi har kjørt denne strekningen mange ganger med vanlig bil og brukte 3- 4 timer mer med el-bil

— Rekkevidden er vesentlig kortere enn oppgitt (dette visste vi på forhånd), men også kortere enn ved bykjøring. Strømforbuket i stigninger er mye høyere enn besparelsene i nedoverbakker. Vi hadde rekkeviddeangst et par ganger, men det viste seg likevel at vi alltid hadde rikelig i reserve. Det er imidlertid langt fra den teoretiske rekkevidden på 240 km som Renault reklamerer for og den faktiske som ofte kan ligge på det halve.

Og: Vi kommer til å kjøre el-bil igjen neste gang vi skal på langtur!