KRISTIANSAND: Fvn.no har ved flere anledninger skrevet at tvangssalgsobjektet "M/S Julia", bedre kjent som "M/S Christian IV", er et mulig valg for Thy Ferries . Styreformann Svein Olaf Olsen uttalte også onsdag at båten er "veldig interessant".

Olsen har satt noen kritierier for båten han vil sette i trafikk mellom Kristiansand og Hanstholm:

Båten:

  • Er et konvensjonelt skip på omkring 140 meter med mange lugarer, fire butikker og flere restauranter.

  • Skal ta både cargo og passasjerer (minimum 1000)

  • Har en servicespeed på 18 — 20 knop.

.

Her er debattantenes kandidater:

Inntil nylig het hun "M/S Juila", men vi kjenner henne som "M/S Christian IV". FOTO: Kalle Id/Wikipedia Foto: Kalle Id/Wikipedia

"M/S Julia" (Tidligere M/S Christian IV) Wikipedia

Fakta: Best kjent som danskebåten mellom Kristiansand og Hirtshals fra 1994 helt fram til 2008. Ble da erstattet av Superspeed 1. Bygd i Tyskland i 1982. 153 meter, og tar over 2000 passasjerer.

En debattant skriver: — Skipet er blitt pusset opp for et betydelig beløp og skal være satt ut til salg til en "drømmepris".

"M/S Regina Baltica". Sørlendiger fikk oppleve båten en kort tid som "Braemar". FOTO: Tapi0/Wikipedia Foto: Tapi0/Wikipedia

"M/S Regina Baltica" (Tidligere Braemar) Wikipedia

Fakta: Ble bygd i 1980. Levert til Fred Olsen lines i Kristiansand i 1985, og døpt av Wenche Myhre. Gikk i flere perioder mellom Kristiansand og Hirtshals. Tar ca. 1500 passasjerer.

En skriver:

— Den tidligere Fred.Olsen-ferjen seiler idag mellom Stockholm og Riga, men skal til sommeren erstattes av den større "Silja Festival" .

En annen debattant skriver:

- Tallink har shinet opp Regina Baltica innvendig og noe sier meg at det er det skipet som kommer tilbake til Skagerak.

Denne båten ligger i Sandefjord og venter på en kjøper. Heter M/S Kongshavn. FOTO: Jürka/Wikipedia Foto: Jürka/Wikipedia

"M/S Kongshavn" Wikipedia

Fakta: Bygget i Åbo i Finland, og har omtrent i hele sin tid seilt i Nord-Europa. Hovedsaklig i Skandinavia. Var i lang tid eid av Tallink, men ble solgt til Kystlink i 2008. Rederiet ble avviklet i oktober. Siden har Kongshavn ligget i Sandefjord. 136 meter langt, og plass til 1550 passasjerer.

En debattant skriver:

— Jeg er overbevist om at det enten er "Kongshavn" eller "Regina Baltica". Jeg har imidlertid mest tro på det første skipet.

Denne båten heter Vana Tallin. Den har størrelsen som Olsen etterspør, men er gammel. FOTO: Saruwine/Wikipedia Foto: Tapi0/Wikipedia

"M/S Vana Tallinn" Wikipedia

Fakta: Bygget i Aalborg i Danmark tilbake i 1974, men ble bestilt helt tilbake på 60-tallet. Ble de første årene eid av DFDS, men har de siste årene vært eid av Tallink. Har kapasitet til over 1000 passasjerer, og 153 meter langt.

En debattant skriver:

— Han (Olsen) har nevnt at det er en ferge i fra begynnelsen av 80-årene,Vana Tallin er i fra 1974. Jeg tror det kan være Kongshavn, Julia eller Regina Baltica.

"MV Pont L'Abbé" Båten var tidligere eid av DFDS, og er nå til salgs. En kandidat, mener debattantene. FOTO: Twingoman/Wikipedia Foto: Twingoman/Wikipedia

"MV Pont L'Abbé" (Tidligere "Dana Anglia") Wikipedia

Fakta: Også bygd ved Aalborg værft i Danmark i 1978. Eid av DFDS i over 20 år, men ble solgt til Brittania Ferries i 2007. 153 meter, og plass til over 1100 passasjerer. Siste båtrute gikk mellom Plymouth-Roscoff.

En debattant skriver:

— Hun har været lagt op i St. Nazaire siden starten af november. Ja, det skorter ikke på muligheder.....

"M/S Queen of Scandinavia". Tjente DFDS i mange år, men ligger å til salgs i Danmark. FOTO: Scanpix Foto: Scanpix

"M/S Queen Of Scandinavia" Wikipedia

Fakta: Da båten ble bygd i 1981 ble hun regnet for å være verdens største ferje med tanke på passasjerkapasitet, omkring 1700 passasjerer. 166 meter lang. I en årrekke seilte hun mellom København — Helsingborg - Oslo. De siste årene seilte hun ruten Bergen - Stavanger - Newcastle. Ligger nå i Korsør i Danmark, og venter på å bli solgt.

En debattant skriver:

- Er det mulig å få Queen Of Scandinavia inn i Hanstholm? Vist det er det så ville jo kanskje hun være et alternativ, selv om jeg regner med at de må på med en bauport.

Color Traveller, nå MV Rostock. På skipsforum mener enkelte at hun kan være aktuell for Thy Ferries. FOTO: Color Line Foto: Color Line

"M/V Rostock" (Tidligere Color Traveller) Wikipedia (Scandlines)

Fakta: Bygget i 1981 i Helsinki i Finland. Har blitt brukt på mange ruter, men ble overtatt av Color Line i 2003. Siden den tid har båten gått mellom Larvik og Hirtshals, og Larvik og Fredrikshavn. 141 meter lang, og kapasitet til omkring 1500 passasjerer.

En debattant skriver:

— Hun er 137,40 meter lang, noe som kan stemme etter Thy Ferries beskrivelse av fergen som ca 140 meter. Hun tar også godt over 1 000 pax og tar en del biler.

Peter Wessel ble mange ganger nødløsningen for Sørlendinger da Christian IV ikke kom inn i Hirtshals. Nå kan den komme tilbake, mener folk på skipsforum. FOTO: Frode Evensen Foto: Frode Evensen, Norge/Wikipedia

"M/S SNAV Toscana" (Tidligere Peter Wessel) Wikipedia

Fakta: Båten er best kjent for sørlendinger som Peter Wessel som i en årrekke seilte mellom Larvik og Fredrikshavn. Ble kjøpt opp av Color Line i 2004, og fortsatte samme seiling fram til 2008 da hun ble solgt til det italienske rederiet SNAV og erstattet av Superspeed 2. 142 meter lang, og 2200 passasjerer.

En debattant skriver:

— Begynner nesten å lure på om det kan være SNAV Toscana han vil hente hjem jeg.

"M/S Kronprins Harald" Fartøyside

Fakta: Ble bestilt til Jahre line allerede i 1973, og ferdigstilt i 1975. Ble etter en tid kjøpt opp av DFDS Seaways som omdøpte båten to ganger til Hamburg og Admiral of Scandinavia. Skal nå befinne seg i Panama. 156 meter lang, og plass til litt over 1000 passasjerer.

En debattant skriver:

Kansje det er gamle Harald som nå seiler i karibien. Les "gamle" Harald" også kjent som dfds Hamburg.

"M/S Biladi" (tidligere "M/S Liberté") Fartøyside

Fakta: Bygd i Normandie i 1980. Seilte først mellom Korsika og Marseille. I 2002 ble båten solgt til Comarit i Marokko. Seiler nå mellom Seté og Tanger. Plass til 1604 passasjerer.

En debattant skriver:

Eid av Comarit. Så den storrederen er kansje her Fred Olsen.... Skipet er i fra 1980,lengde 164m....

----------------------------------------------------

Hvilket skip tror du Thy Ferries har for hånden? Delta i debatten.