KRISTIANSAND: Fvn.no har ved flere anledninger skrevet at tvangssalgsobjektet "M/S Julia", bedre kjent som "M/S Christian IV", er et mulig valg for Thy Ferries . Styreformann Svein Olaf Olsen uttalte også onsdag at båten er "veldig interessant".
Olsen har satt noen kritierier for båten han vil sette i trafikk mellom Kristiansand og Hanstholm:
Båten:
Er et konvensjonelt skip på omkring 140 meter med mange lugarer, fire butikker og flere restauranter.
Skal ta både cargo og passasjerer (minimum 1000)
Har en servicespeed på 18 — 20 knop.
.
Her er debattantenes kandidater:
"M/S Julia" (Tidligere M/S Christian IV) Wikipedia
Fakta: Best kjent som danskebåten mellom Kristiansand og Hirtshals fra 1994 helt fram til 2008. Ble da erstattet av Superspeed 1. Bygd i Tyskland i 1982. 153 meter, og tar over 2000 passasjerer.
En debattant skriver: — Skipet er blitt pusset opp for et betydelig beløp og skal være satt ut til salg til en "drømmepris".
"M/S Regina Baltica" (Tidligere Braemar) Wikipedia
Fakta: Ble bygd i 1980. Levert til Fred Olsen lines i Kristiansand i 1985, og døpt av Wenche Myhre. Gikk i flere perioder mellom Kristiansand og Hirtshals. Tar ca. 1500 passasjerer.
En skriver:
— Den tidligere Fred.Olsen-ferjen seiler idag mellom Stockholm og Riga, men skal til sommeren erstattes av den større "Silja Festival" .
En annen debattant skriver:
- Tallink har shinet opp Regina Baltica innvendig og noe sier meg at det er det skipet som kommer tilbake til Skagerak.
"M/S Kongshavn" Wikipedia
Fakta: Bygget i Åbo i Finland, og har omtrent i hele sin tid seilt i Nord-Europa. Hovedsaklig i Skandinavia. Var i lang tid eid av Tallink, men ble solgt til Kystlink i 2008. Rederiet ble avviklet i oktober. Siden har Kongshavn ligget i Sandefjord. 136 meter langt, og plass til 1550 passasjerer.
En debattant skriver:
— Jeg er overbevist om at det enten er "Kongshavn" eller "Regina Baltica". Jeg har imidlertid mest tro på det første skipet.
"M/S Vana Tallinn" Wikipedia
Fakta: Bygget i Aalborg i Danmark tilbake i 1974, men ble bestilt helt tilbake på 60-tallet. Ble de første årene eid av DFDS, men har de siste årene vært eid av Tallink. Har kapasitet til over 1000 passasjerer, og 153 meter langt.
En debattant skriver:
— Han (Olsen) har nevnt at det er en ferge i fra begynnelsen av 80-årene,Vana Tallin er i fra 1974. Jeg tror det kan være Kongshavn, Julia eller Regina Baltica.
"MV Pont L'Abbé" (Tidligere "Dana Anglia") Wikipedia
Fakta: Også bygd ved Aalborg værft i Danmark i 1978. Eid av DFDS i over 20 år, men ble solgt til Brittania Ferries i 2007. 153 meter, og plass til over 1100 passasjerer. Siste båtrute gikk mellom Plymouth-Roscoff.
En debattant skriver:
— Hun har været lagt op i St. Nazaire siden starten af november. Ja, det skorter ikke på muligheder.....
"M/S Queen Of Scandinavia" Wikipedia
Fakta: Da båten ble bygd i 1981 ble hun regnet for å være verdens største ferje med tanke på passasjerkapasitet, omkring 1700 passasjerer. 166 meter lang. I en årrekke seilte hun mellom København — Helsingborg - Oslo. De siste årene seilte hun ruten Bergen - Stavanger - Newcastle. Ligger nå i Korsør i Danmark, og venter på å bli solgt.
En debattant skriver:
- Er det mulig å få Queen Of Scandinavia inn i Hanstholm? Vist det er det så ville jo kanskje hun være et alternativ, selv om jeg regner med at de må på med en bauport.
"M/V Rostock" (Tidligere Color Traveller) Wikipedia (Scandlines)
Fakta: Bygget i 1981 i Helsinki i Finland. Har blitt brukt på mange ruter, men ble overtatt av Color Line i 2003. Siden den tid har båten gått mellom Larvik og Hirtshals, og Larvik og Fredrikshavn. 141 meter lang, og kapasitet til omkring 1500 passasjerer.
En debattant skriver:
— Hun er 137,40 meter lang, noe som kan stemme etter Thy Ferries beskrivelse av fergen som ca 140 meter. Hun tar også godt over 1 000 pax og tar en del biler.
"M/S SNAV Toscana" (Tidligere Peter Wessel) Wikipedia
Fakta: Båten er best kjent for sørlendinger som Peter Wessel som i en årrekke seilte mellom Larvik og Fredrikshavn. Ble kjøpt opp av Color Line i 2004, og fortsatte samme seiling fram til 2008 da hun ble solgt til det italienske rederiet SNAV og erstattet av Superspeed 2. 142 meter lang, og 2200 passasjerer.
En debattant skriver:
— Begynner nesten å lure på om det kan være SNAV Toscana han vil hente hjem jeg.
"M/S Kronprins Harald" Fartøyside
Fakta: Ble bestilt til Jahre line allerede i 1973, og ferdigstilt i 1975. Ble etter en tid kjøpt opp av DFDS Seaways som omdøpte båten to ganger til Hamburg og Admiral of Scandinavia. Skal nå befinne seg i Panama. 156 meter lang, og plass til litt over 1000 passasjerer.
En debattant skriver:
— Kansje det er gamle Harald som nå seiler i karibien. Les "gamle" Harald" også kjent som dfds Hamburg.
"M/S Biladi" (tidligere "M/S Liberté") Fartøyside
Fakta: Bygd i Normandie i 1980. Seilte først mellom Korsika og Marseille. I 2002 ble båten solgt til Comarit i Marokko. Seiler nå mellom Seté og Tanger. Plass til 1604 passasjerer.
En debattant skriver:
— Eid av Comarit. Så den storrederen er kansje her Fred Olsen.... Skipet er i fra 1980,lengde 164m....
----------------------------------------------------
Hvilket skip tror du Thy Ferries har for hånden? Delta i debatten.