KRISTIANSAND: — I helgen har det vært ført samtaler med flere skipsredere, og i og med at vi ikke er ferdige med forhandlingene, kan vi ikke si noe om skipsvalg. Men det er ingen hemmelighet at vi har kikket på Kongshavn lenge før jul, sier Olsen til Thy Ferries sin egen hjemmeside.

Het kandidat Siden Olsen lanserte planene om det nye danskebåt-rederiet i november i fjor, har det vært spekulert i hvilket skip Thy Ferries kommer til å velge for ruten Kristiansand - Hirtshals. Olsen har hele tiden holdt kortene tett til brystet, og sagt at skipet ikke blir annonsert før pengene er på plass. Planen er å hente omkring 30 millioner i startkapital.

Ferjegründeren har imidlertid hevdet hele tiden at han har hatt en båt på hånden.

For to uker siden skrev Fædrelandsvennen om ulike skip som kunne være aktuelle for ferjeruten mellom Kristiansand og Hanstholm. "M/S Kongshavn", som nå Olsen ønsker å kjøpe, var et av skipene .

I hemmelig møte "M/S Kongshavn" som er kanskje best kjent som M/S Fantaasia , er eid av Taubåtkompaniet i Trondheim, og seilte sist på ruten mellom Langesund og Hirtshals.

Fædrelandsvennen har i flere dager forsøkt å få sjef for Taubåtkompaniet, Ole T. Bjørnevik i tale. Dette har ikke lyktes.

I forrige uke skrev Fædrelandsvennen at Olsen hadde vært i et hemmelig møte med en norsk reder på Kjevik. Målet med samtalen var å få rederen til å spytte inn flere millioner i ferjeplanene. På direkte spørsmål om møte hadde vært mellom Bjørnevik og Olsen, svarte han.

— Det vil jeg verken bekrefte, eller avkrefte.

Men nå er det altså offentliggjort at Olsen vil kjøpe Bjørneviks sitt skip. Prisen er trolig noe over Olsens startkapital. "M/S Kongshavn" ble nemlig solgt til Taubåtkompaniet for 19,5 millioner euro i april i fjor.

I opplag

Kystlink A/S gikk konkurs i 2006, men opp av asken ble Nye Kystlink stablet på beina. Tanken var å fortsette seilingene til Danmark med "M/S Kongshavn". Men i november i fjor ble selskapet avviklet. Da hadde Bjørnevik tapt flere hundre millioner kroner på driften.

Siden november i fjor har "M/S Kongshavn" bare ligget i opplag i Sandefjord.

(Se flere fakta og bilder av skipet)

- Christian IV tapt På Thy Ferries hjemmeside blir det også gjort kjent at det nyoppstartede rederiet har lenge siklet på "M/S Christian IV", som nå heter "M/S Julia". Olsen hevder imidlertid at skipet er tapt for Norge som følge av en reportasje i Fædrelandsvennen .

"Det er beklagelig, men Christian IV er tapt for Norge og Danmark for alltid! Det sier styreformann i Thyferries Ltd. Svein Olaf Olsen etter at Fædrelandsvennen avslørte spillet om fergen som har pågått i kulissene i lang tid".