KRISTIANSAND: – Hvor mange penger vi minimum trenger, diskuteres i disse dager. Men vi har satt maksimum til 40 millioner danske kroner, sier Svein Olaf Olsen (53).

Fra hjemmesiden til hans Thy Ferries-prosjekt kan interesserte skrive ut tegningsblankett og melde seg som aksjonær. Selskapet som omtales heter Thy Ferries Ltd og tidspunkt for generalforsamling oppgis til «primo februar 2009».

Erklæring

– Blanketten utgjør en hensiktserklæring. Når tiden er inne, vil de som har tegnet seg få anledning til å bekrefte på nytt at de vil være med, og deretter innbetale pengene. Til nå har bare noen få innbetalt mindre beløp. Alt som kommer inn blir for øvrig satt på sperret konto. Skulle dette mot formodning ikke gå, får de pengene tilbake, forsikrer Svein Olaf Olsen.

– Thy Ferries Ltd? Hvor er selskapet registrert?

– I England. I den fasen vi er inne i nå var det enklest med hensyn til domenenavn og slikt. Men snart blir Thy Ferries Ltd. erstattet av et dansk selskap.

– Når og hvor blir generalforsamlingen?

– Det er ikke avgjort. Ettersom vi henvender oss til over hundre potensielle investorer, må emisjonsprospektet godkjennes av den danske Finansstyrelsen. I arbeidet har vi hjelp av blant andre et advokatfirma i Ålborg og revisjons— og rådgivningsselskapet Deloitte. Generalforsamlingen blir for øvrig behørig annonsert på Thy Ferries' hjemmeside, oppgir Olsen.

Private midler

– Du har satt i gang et stort apparat for å etablere Thy Ferries. Hvor får du pengene fra?

– Det er utelukkende mine private midler.

– Så du får ikke noe bidrag fra eksempelvis Kristiansand Havn?

– Ikke i det hele tatt.

Ansatt i Fjord Line

Hele tiden mens Svein Olaf Olsen har jobbet med å stable på beina et nytt ferjetilbud mellom Kristiansand og Hanstholm, har han vært ansatt i Fjord Line, helt til januar måneds siste dag.

– Fjord Line hadde ikke noen alternativ stilling til meg da virksomheten i Kristiansand ble lagt ned. Jeg ble bedt om å skaffe meg en annen jobb. Det har jeg gjort, så her er det ingen bad feelings. Jeg ser faktisk ikke bort fra at det kan bli et samarbeid mellom Thy Ferries og Fjord Line på sikt, antyder Svein Olaf Olsen.

Hos Fjord Line konstaterer administrerende direktør Ingvald Fardal at hans tidligere medarbeider brukte oppsigelsestiden til å etablere konkurrerende virksomhet.

– Det er ikke noe vi ønsker å fokusere på. Han ble fristilt da vi la ned i Kristiansand, og vi er for konkurranse, bemerker Fardal.

– Vil du kommentere Olsens muligheter for å lykkes?

– Fjord Line har vurdert et tilsvarende opplegg som det han står i spissen for nå. Men det er bare å se på statistikken for de siste 20 årene: I vinterhalvåret seiler Color Line med 20-30 prosent belegg. Det betyr overkapasitet og manglende grunnlag for helårsdrift. Vi tør ikke gjøre det som Olsen tør, fordi vi tror det betyr å tape masse penger. I sommerhalvåret, derimot, er det behov for økt kapasitet. Det ønsker jo vi å bidra til gjennom å seile med Fjord Cat, men vi får ikke lov av Kristiansand Havn, sukker Ingvald Fardal.