DANMARK: Da møtet tok til i går, var Hanstholm hotels største møterom fullstappet av mennesker som ville høre kristiansanderen Svein Olaf Olsen bringe siste nytt om ny ferje til Hanstholm.

– Det nyeste er at vi nå ser ut til å kunne kjøpe ferje i stedet for å chartre. Mye tonnasje er ledig, eksempelvis Queen of Scandinavia. Og Julia, bedre kjent da den het Christian IV, skal på auksjon i slutten av februar. Men uansett trengs nødvendig pengesum. Møter med tunge investorer de aller nærmeste dagene vil gi svar, sa Olsen i går. Han var 20 minutter forsinket til folkemøtet, nettopp som følge av investormøter på Jylland.

I dag vil Thys havnedirektør Birgitte Juhl offentliggjøre en plan for Hanstholm havn. Den handler om en gigantisk utbygging, der ferjehavnen alene skal fornyes for 500 millioner danske kroner i løpet av fem år. Der kan Thy Ferries få en hjemmehavn selv ikke Olsen har drømt om.

For ham handler all tankekraft om dagene fram mot tirsdag og onsdag i neste uke. Disse dagene er skjebnedøgn for hans hjertebarn Thy Ferries. – Timeglasset renner. 3. eller 4. februar må de 30 millionene som trengs være på plass, sier Svein Olaf Olsen til Fædrelandsvennen. I går kveld manglet 12-13 millioner kroner på målet.

FOLKEREDERI.

Et investorstyre skal stå bak rederiet han vil ha operativt fra 1. juni. Det ble gjort klart i går kveld. Dersom Olsen lykkes, vil likevel Thy Ferries skille seg mest fra andre ferjeselskaper ved at dette mest fremstår som et folkerederi.

– Thy-boere vil ha denne ferja. Ønsket drives nærmest fram som en grasrotbevegelse. Men også storaksjonærer må med for å lykkes. Det er det de aller nærmeste dagene vil handle om, sier Olsen.

I går kveld hadde flere enn 500 personer, de fleste småsparere, kjøpt andeler i ferjerederiet som vil trafikkere Kristiansand-Hanstholm to ganger daglig på tre timer og førtifem minutter. Blant dem er maskinmester Ole Larsen, som Fædrelandsvennen forstyrret under middagen på Havnekroen.

– Selvsagt. Kona og jeg har kjøpt en aksje hver. Dette er utrolig viktig for Hanstholm by og hele Thy region.

– Tror du det går?

– Ja visst.

PENGENE TILBAKE.

Det tror Jeanne Nilsen også. Daglig leder i Kunstbutikken i byens eneste shoppingsenter ønsker så inderlig ferjeforbindelse med Norge at hun er villig til å tilpasse butikkens åpningstider til rederiets seilingsplan.

– De nødvendige millionene kommer. Det er ikke tvil i min sjel.

– Har du kjøpt folkeaksje?

– Nei, men min mann har gjort det.

Svein Olaf Olsen sier at samtlige aksjonærer selvsagt får pegnene sine tilbake dersom ferjeplanene skulle gå i vasken. Under folkemøtet på hotellet i går kveld ble også konsulentrapporten om ferjetrafikk til Hanstholm lagt fram. Den ble offentliggjort på vår nettavis fvn.no i går.