I dag tar det opptil fem timer å ta toget fra Kristiansand til Oslo. Jernbaneverket presenterte mandag planer for hvordan reisetiden kan komme helt ned i tre timer og 23 minutter. Jernbaneverket anbefaler sammenkobling mellom Vestfoldbanen og Sørlandsbanen i konseptvalgsutredningen (KVU) for Grenlandsbanen.

tog008.jpg Foto: Kjartan Bjelland

Konseptvalgutredningen om sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen ble i dag overlevert til samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen.

– Hovedkonklusjonen er at Grenlandsbanen vil være samfunnsøkonomisk lønnsom når vi regner med ringvirkningene, sier jernbanedirektør Elisabeth Enger i en pressemelding.

I rapporten anbefaler Jernbaneverket videre planlegging av det midtre alternativet via Porsgrunn og med stopp i Tangen (Kragerø) for fjerntogtrafikken. Jernbaneverket ønsker ikke en stopp på Brokelandsheia.

Jernbaneverket anbefaler at det bygges dobbeltspor. To spor gir muligheter for å kjøre flere tog, noe som bidrar til at lønnsomheten øker. Raskeste reisetid mellom Kristiansand og Oslo kan bli redusert fra dagens 4 timer og 28 min til 3 timer og 23 minutter.

Nå blir det opp til politikerne om planene om en Grenlandsbane skal realiseres.

Grenlandsbanen som skal være en sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen vil alene forkorte reisetiden med tog mellom Kristiansand og Oslo med én time. Med ytterligere planlagte utbedringer kan besparelsen bli 1,5 timer. Da vil jernbanen for mange være et mer reelt alternativ til fly.

Ga oppdrag

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen ga i mars 2014 Jernbaneverket i oppdrag å lage en KVU (konseptvalgutredning) for sammenkobling av Sørlandsbanen og Vestfoldbanen.

Da beslutningen om å utrede Sørvestbanen kom for to år siden var det allerede vedtatt å bygge dobbeltspor og intercity-forbindelse mellom Skien og Oslo med ferdigstillelse senest i 2030. Jernbaneforum Sør har i 24 år arbeidet for en sammenkobling av de to jernbanestrekningene. Forumet er et regionalpolitisk samarbeid mellom fylkeskommunene i: Rogaland, Vest-/Aust-Agder, Telemark og Vestfold. Det utløsende prosjektet for Sørvestbanen er sammenkoblingen av Vestfoldbanen og Sørlandsbanen som har fått navnet Grenlandsbanen.

Tre alternativet

Jernbaneverket har vurdert tre alternativer for dobbeltsporet som skal knytte Sørlandsbanen sammen med Vestfoldbanen.

De tre alternativene som har blitt vurdert i en såkalt finalerunde er en indre, en midtre og en ytre trasé. Den indre går via ny stasjon i fjellet i sentrum av Skien videre til Brokelandsheia, den midtre snur vestover i Porsgrunn og går ikke innom Skien, mens den ytre forutsetter en ny stasjon i Porsgrunn sør og går via Tangen stasjon inn på Sørlandsbanen sørvest for Brokelandsheia.

Ifølge Jernbaneverket er Grenlandsbanen en forutsetning for å redusere reisetiden mellom Kristiansand og Oslo. Med dobbeltspor kan reisetiden komme ned til 3 timer og 15 minutter — i dag tar turen nærmere fem timer.

Storprosjekt

Planene kan bety den største omleggingen for Sørlandsbanen siden den stod ferdig:

En sammenkobling betyr at togturen fra Oslo til Kristiansand går via Tønsberg og videre til Porsgrunn eller Skien på nytt dobbeltspor.

Målet er at Stortinget skal prioritere ny jernbane, slik at man innen 2028 har dobbeltsporet jernbane fra Brokelandsheia og helt inn til Oslo.

Det er mye som skal på plass for å få en slik togstrekning. En forutsetning er at man får dobbeltspor helt fram til Grenlandsområdet, og det ligger ikke inne i forslaget til Nasjonal transportplan.

Men hvis hele prosjektet med dobbeltspor Brokelandsheia -  Oslo kommer på plass, vil togstrekningen ta en stor andel av passasjerene som velger andre transportformer.

Regional utvikling

– Analysene viser at toget vil ta en økt andel av markedet med en så kort reisetid, sier Elisabeth Enger i pressemeldingen. Hunm mener at Grenlandsbanen vil kunne etablere et togtilbud som gir grunnlag for positiv regional utvikling i Agder-, Grenland- og Vestfoldområdet.

Det vil også være mulig å etablere et lokaltogtilbud. Kostnadene for banen er anslått å være mellom 20 og 26 milliarder kroner avhengig av hastighetsstandard. Jernbaneverket anbefaler at hastighet vurderes i et videre planarbeid.

Det er ikke marked for mer enn to stopp for et fjern- og regiontogtilbud på strekningen. Jernbaneverket anbefaler at Porsgrunn videreutvikles som et kollektivknutepunkt for både lokaltog, fjerntog og lengre IC-pendler på Sørlandsbanen, Vestfoldbanen og Bratsbergbanen.

– Engasjementet er stort for å få et stopp på Brokelandsheia i Gjerstad kommune, sier prosjektleder for utredningen Jarle Vaage.

– Våre analyser viser at prosjektets lønnsomhet blir høyest dersom Tangen (Kragerø) velges framfor Brokelandsheia som stopp for fjerntogtrafikken. I det videre arbeidet bør det imidlertid vurderes om Brokelandsheia kan være aktuell som stasjon for et framtidig lokaltogtilbud.